Stáli sme na chodníku, pani so psom a ja s mačacími konzervami. Pred nami rad nahusto zaparkovaných áut, za plechovým valom úzka cesta na jazdu v oboch smeroch a ďalší rad parkujúcich áut. Platí tam pravidlo pravej ruky a rýchlosť tridsať kilometrov za hodinu. Stačí, aby jeden vodič zazmätkoval a doprava skolabuje. Jeden tak učinil, keď sme sa, venčiaca pani, pes a ja, sunuli domov. Neodhadol zákrutu, zatarasil šrégom cestu, potreboval cúvnuť a už nebolo kam. Zozadu sa tlačili ďalšie autá. Zablokovaní vodiči najskôr trúbili. Potom stiahli okienka a vykrikovali hrubé výrazy. Potom naraz trúbili aj vykrikovali hrubé výrazy. Proste kravál. Pani sa na mňa skleslo pozrela.
- Bývam tu tridsať rokov. Viete, aké boli tieto ulice prázdne?
Neviem. Iné ako úvahy o krásnej minulosti ma zaujalo. Reakcie vodičov. Je mi jasné, že na získanie vodičského preukazu nie sú nutné oslnivé intelektuálne kvality, sama ho vlastním. Na jazdu treba reflexy. Jazda autom - súkromnou jaskyňou často ozdobenou magickými amuletmi "pre šťastie" - rozvíja najprimitívnejšie dispozície, inštinktívne a agresívne správanie. Rozum veľmi netreba. Pred fatalitami zachraňuje inštinktívne zabrzdenie skôr, než vyššie mozgové funkcie řeknou švec. Sotva by ľudia v autách, čo sme na nich pani, pes a ja s údivom hľadeli, aj za iných okolností hulvátili kvôli banálnej chybe iného človeka, ktorá nespôsobila nič iné, len chvíľu čakania. Nakoniec, tiež občas mocne zovriem v hrsti bezpečnostnú páku položenú vedľa sedadla a len neoprýskaný civilizačný nános na dedičstve z doby kamennej mi bráni vyrútiť sa z auta a naložiť drbovi nerešpektujúcemu dopravné predpisy, čo mu čelné sklo unesie, vlastne neunesie. A to mám za normálnych okolností generálny atribút "milá".
Isteže, voľakedy boli ulice bez áut, dokonca úplne. Blázninec odštartovala Fordova Plechová Líza až začiatkom 20. storočia a odvtedy počet áut narástol na súčasných asi 600 miliónov. Síce 1,2 milióna ľudí ročne na cestách uhynie a ďalších 50 miliónov sa zraní (údaje Svetovej zdravotníckej organizácie z roku 2004), čím dočasne alebo definitívne z premávky vypadne, ale výpadok je promptne doplnený, ľudsky aj technikou. Kritizovať trend automobilizácie sveta sa ale neopláca, lebo akýkoľvek kritický odstup je vyznavačmi kultu áut označený za blasfémiu a skeptik nezdieľajúci nadšenie z kompletne vyasfaltovanej Zeme, po ktorej sa bude každý pohybovať vo vlastnom aute a svet splní kritérium totálnej vyspelosti, je ekofašista, rodný brat islamofašistu a tak s ním bude aj nakladané. Argument o neudržateľnosti niečoho, čo je náročné na priestor a energiu, si môže strčiť za ekofašistický širáčik.
Automobilizmus sa rozšíril pod heslom slobody. Kto už by nechcel byť slobodný. Idem si, kam chcem. Ak nie je na ceste zápcha. So 4x4 môžem ísť aj po roli. Tá voľnosť, tá romantika ... Jo, autá a rozvoj individuálnej slodoby, motor - osloboditeľ. Až mi je divnô, ako mohol vôbec liberálny kapitalizmus 19. storočia naštartovať bez áut. Nebude tá automobilová sloboda len masová mystifikácia?
Na rozdiel od panej so psom bývam v centre mesta krátko. Napriek tomu dokážem posúdiť, ako sa situácia zmršila. Ľudia sú na autách tak závislí, že ich neodstavia niekde na okraji Starého mesta, lebo by museli ísť neslobodne pešo. Vedia, že v 90 percentách prípadov miesto na zaparkovanie nenájdu a keď urobia zopár kolečiek úzkymi ulicami, tak či tak musia auto ustajniť inde, ale budú to skúšať a budú, pri treťom kolečku už s nervami na dranc. Kvantum áut v Starom meste je problém. Dokonca v celej Bratislave. Magistrát o ňom vie a kladie si v tejto oblasti nemalé cílky. Inými slovami, teda slovami zakladateľa výroby pásových automobilov H. Forda, problém vyriešime tým, že mesto opustíme. Božské autá zostanú.
... alebo prídu za nami aj na vidiek. Okrem parkovísk je treba aj vrakoviská. Foto: Shawn Shawhan
UPDATE - sobotňajšie dopoludnie v Starom meste
Zábery sú nekvalitné, ale nechcela som tam poskakovať s foťákom a nasierať tých ľudí ešte viac ako boli.
Komentáre
je to tak ako pises.
Málo pozeráš reklamy v telke, Sinuhe
Ozaj, kde parkuješ? U jeptišiek vo dvore? Majú tam pľacu až no.
parkujem
Za pokus to stojí
Ja som sa im pokúšala votrieť do priazne, že som budúci klient toho ich nóbl hospicu, čo tam prevádzkujú a že by som si to tam ako chcela odparkovať v predstihu, a nič. Nezabralo.
ema,
Keď ja mám odpor
U jeptišiek na dvore
S tými auťákmi nič nenarobíme. Jediný spôsob ako zredukovať počet automobilov v tzv. vyspelej a civilizovanej spoločnosti je zredukovať počet sapientov. Čo by sa však zredukovať dalo je počet najazdených km. Preto aj taký ja napríklad v poslednej dobe vo zvýšenej miere využívam verejné dopravné prostriedky. Má to dosť výhod som zistil. Dá sa tam v kľude čítať, laptopovať atď. Na tých pár indivíduí okolo si azda tiež časom zvyknem...
Vtedy tam bolo velenie
Jak, osočila. Pravdu, idar, len pravdu tu ja píšem.
S autami sa dá narobiť to, že ľudia budú mať ako alternatívu dobrú hromadnú dopravu. A to je práve to, čo automobilová loby nenápadne sabotuje.
Ehm
A píšem ja snáď, že buď-alebo?
Tvoj bol iný jeptiší dvor. Ste boli zimní výsadkári, všakže.
Odkedy som na cestách
Aj tak by som najradšej všade na dvoch kolesách. Nákladnú úpravu sme však po neustálom zvyšovaní váhy detí museli zminimalizovať. Štve ma to, ale auto je pre nás každodenná nevyhnutnosť, s tým nič nenarobím.
Späť k podstate ema
A hneď aj uvediem zpakruky jeden protiklad. Mám jedného známeho, zhodou okoľností sa jedná o toho s tým prepitým mozgom činnom údajne v základnom výskume, čo som mu dal ten drevenný zatvárak na víno v podobe hlavolamu, ktorý auto nikdy nemal a ani ho mať nechce. Všade chodí na bicygli, a pritom sa topí v prachoch, že by mu mohli mnohí prísediaci závidieť. Napríklad za praobyčajnú skriňu s nejakým príslušenstvom, ktorá bola dopestovaná a vyrobená garantovane podľa ekologického desatora, bez problémov vysolí dvestotisíc tugríkov. Skrátka, typiš ekofašista. Aj takí sa nájdu. Ale to tá pravá cesta veru nie je, to je iba šťanie proti vetru. Demokracia totiž nepustí.
Príklad z praxe:
Ic sa u nás pozrieť na Železnú studničku. Zaparkovať tam je o nervy, ani po rozšírení (minulý rok tam mesto zaplatilo rozsiahlu rekonštrukciu) parkovisko kapacitne nestačí. No ale skús tam ísť mestskou hromadnou. Ťa prejde chuť. Buď tam pôjdeš autom alebo vôbec.
.
Nechajme prefláknuté slovo ekológia so všetkými -izmami a bavme sa o asfaltovej loby. O tom, ako funguje. 1. Blabla o nevyhnutnosti mohutného, hypertrofovaného rozvoja cestnej siete ako civilizačného faktoru. Asfaltová loby si totiž praje, aby sa čo najviac osôb a tovaru presúvalo po cestných komunikáciách, nie železnicou. 2. Nasatie obrovského balíka štátnych peňazí na drahé diaľnice (ti tu nebudem dávať čísla, čo stojí výstavba jedného km diaľnice a potom jeho údržba), čím výrazne pochudne finančný balík na rozvoj verejnej dopravy. Verejná doprava je totiž implicitne prezentovaná ako niečo lúzrovské, pre spodinu bez auta a takým predsa spoločnosť nebude vychádzať v ústrety. 3. Argumentácia, že verejná doprava "nedokáže držať krok", "zarobiť si sama na seba". A je to.
Nikto do toho nebude rýpať, pretože jediné, čo môže získať, sú oslie uši. Nálepka "nepriateľ ľudu".
.
Inak, aj ten nemecký príklad s električkovou traťou na kraj lesa nie je v Nemecku norma, skôr výnimka, lebo Nemecko je tiež parádne vyasfaltované. Loby je tam pri sile. V tom meste si to proste domáci postrážili, riadili sa zdravým rozumom, ekofašisti jedni.
asfaltova lobby
Ked su na Slovensku zapchy a problemy s parkovanim, tak vyslovene preto, ze je malo asfaltu, co je presny opak zaveru, ku ktoremu dospel tento blog.
Ňujork, Ňujork, to je tam, čo im čudne padli dva paneláky?
V Bratislave už nemáš kde asfaltovať. Jedine že by si zbúral domčeky a to sme sa oblúkom vrátili k okrídlenej sentencii Henryho Forda z roku 1916.
Jo, idar, aby sme si raz a prevždy ujasnili
A tiež, aby bolo raz a prevždy jasné, toto tu NIE JE útok na autá a už vôbec nie na majiteľov áut. Autá sú fascinujúca vec, zhmotnený sen Da Vinciho, lebo už on špekuloval nad konštrukciou motora, niektoré sú dokonca pekné. Toto je predovšetkým o autách v mestách, o doprave v mestách a skorumpovaných byrokratoch, ktorí majú ľudí na háku. Aj tých v autách.
offtopic
http://www.haaretz.com/hasen/spages/829673.html
Plus k offtopicu Chossudovskeho
http://www.informationclearinghouse.info/article17154.htm
Fungujúca verejná doprava
S ohľadom na preferencie doterajších budovateľov preto neprekvapuje potreba vlastniť a hojne užívať vlastné približovadlo.
Musí sa to zmeniť - to naše už dosluhuje. Ema, kedy spravíme demonštráciu za vzkriesenie verejnej dopravy?
hmm, idar
Syska, kým tu budú takíto radní páni
pôjdem ja radšej namiesto koordinovaného šaškovania pred skorumpovaným magistrátom - pestovania zdania demokracie - pulírovať vo voľnom čase liptovskú chalúpku.
A takí radní páni sú tu stále.
Ozaj, v článku je
demokracia ja v nevýhode,
::
BTW, prečo ten vojačik s kalachom má akúsi čiernu burku na kotrbe, Allah mu to nakázal, alebo sa hanbí? Ved je medzi svojimi, né?
Za 5 mŕtvych a 15 zranených môže ofkórs Izrael, že?
http://www.haaretz.com/hasen/spages/829675.html
Prichádza jar, ema
Podarilo sa mu úspešne zavŕšiť výstup k vrcholu?
tak pred demonštráciou
Samozrejme, kriq, že za katastrofálnu
Zatiaľ.
Ty hneď všade, syska, vidíš je...
By som musela
Ja tiež myslím. A totiž, že zníženie testosterónu by malo priaznivý účinok aj v prípade správnosti Tvojho uhla pohľadu.
Napokon - som nevravela nič o tom, kam tankujem :-)))
tie dialogy
Tak o tom ja mám, syska, tiež príhodu
Sinuhe, a čo Ty tu?
Ako nádejný poslanec by si nám mohol predostrieť Tvoju víziu riešenia mestskej a prímestskej dopravy, nech vieme, komu (ne)dať hlas.
Ako námet by Ti mohlo slúžiť Fínsko (či Švédsko, už nepamatám, kerý z nich), kde je svojich "nútia" využívať MHD jej zvýhodňovaním, kvalitou a nízkou cenou.
Čo to máš s tými telefonátmi? Ťa niekto obťažuje?
Sinuhe, mne pripomínajú Nagyove fotografie
Pomooooooc!
Nadiktovať 5 viet s vybranými slovami.
Teraz sa tu min. 3 hodiny neukážem.
Teda ema!!!
A čo sa toho druhého týka - Tebe pohľad skreľuje spolužitie s kastrátom :p a Sinuheho, že má suku. Lebo náš Mikymauz.... ále, čo ho budem ohovárať. Ale fakt by občas lepšiemu sústredeniu pomohlo mať v aute zvukotesnú znehybňovaciu schránku na toho nadržanca.
ešteže sa tetička nedobíjala do nádrže, ako onehdá jedna moja príbuzná, keď sa u nás zatvorila v šatníku. Šťastie, že to odniesli len dvere. Pri jej užívaní sily si viem živo predstaviť, ako mohla sekerka hravo preraziť tenkú vrchnú dosku dverí a zastaviť sa až o jej nohu.
Syska
Ema, o Železnej studienke my ty nič nehovor. Ja som sa tam totiž onehdá vyklubal na svet a porobil prvé krôčiky. To je môj plácek, tam ťa poľahky preščím;p. To s tou asfaltovou loby je ale svatá pravda. Veľmi dobre my tu vieme, koľko stojí km diaľnice. Aj to, že je to na Slovensku trikrát viac ako v Španielsku a skoro dvakrát viac ako hen v susednom Rakúsku, kde tých vrchov, a teda tunelov, veru menej nie je. Nezabúdajme, že budujeme kapitalizmus a veľa kvítkov sa chce v rámci vytvorenia hornej vrstvy v tejto navrstviť.
Inak syska
Ako vidno na prvej fotografii,
http://www.sme.sk/c/3163690/Bariera.html
.
Keď už nás asfaltka zas raz oftopikovo zaviedla do Palestíny, tu je odpoveď Izraela na vytvorenie palestínskej vlády národnej jednoty. Legalizácia krádeže súkromnej pôdy
http://www.haaretz.com/hasen/spages/829740.html
Inými slovami, kopanec umierneným palestínskym politikom, ktorých sa potom obyčajní Palestínčania pýtajú, prečo by mali uznať štát raubírov.
Som zvedavá, čo na to EÚ. Konkrétne Merkelka ako šéfka momentálneho predsedajúceho štátu, ktorá si dala za odvážny cieľ "vyriešiť" palestínsko-izralelský konflikt.
A sa ešte pozrime v kresťanskú nedeľu
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=21642&Cr=palestin&Cr1=
Možno Merkelka utrúsi pár eur na ich vydržiavanie.
v tom haaretzi na boku bol zaujímavý odkaz,
http://www.artdealer.co.il/product_info.php?products_id=353&osCsid=49a5582b54db95905f5b83c16b2e4aa2
v kresťanskú nedeľu
ono totiž moslimové nedeľu nemajú a tak "pracujú".
Židia detto...
ema, Ty si zo mna spravila
Kriq, je to tam ako vo varšavskom ghete
Teror ozbrojenej armády a HLAD.
Varšavské gheto a palestínske koncentráky vytvorené Izraelom. Presná analógia.
:-))) ema :-)))
Inak moj navrh na riesenie dopravy v BA je jednoduchy: metro a nic ine nez metro. A serie ma, ked papalasi z magistratu nam tlacia do hlav kaleraby, ze na to nie su peniaze. Treba: 1/ menej kradnut 2/ menej kradnut 3/ vypracovat plan metra a zacat (vzhladom na stav financii) stavat najprv jednu trasu (trebars z Petrzalky do centra) a postuopne dobudovavat. je to beh na dlhe trate presahujuci niekolko volebnych obdobi (a to je jedina "nevyhoda" tohto postupu). Aj v Prahe tak zacinali a ked dokoncili prvu trasu metra, (v tom case som v Prahe zil) tak blbeckovia vykladali o tom, ze cely svet sa Prahe smeje, ze maju "minimetro". Postupne ho budovali (a buduju) dalej a dnes je prazske metro jednym z najkrajsich a najlepsie fungujucich na svete. Problem nevyriesia ziadne "zrychlene elektricky" ci podobne rychlokvasene nahrazky, ktre nam BA magistrat podsuva. Nie sme taki bohati, aby sme si mohli dovolit "lacne" riesenia.
Sinuhe, ešte k téme dnešnej izraelskej "operácie" v Nábuluse
xxxx
a k tomu pár historických záberov z varšavského gheta
--- kde sa vyskytuje termín resistance fighter
http://fcit.usf.edu/Holocaust/gallery/18188.htm
kým na Palestínčana v rovnakej situácii sa použije termín terorista
.
--- kde tiež okupačná armáda odstavila elektrinu, vodu a plyn
http://fcit.usf.edu/Holocaust/gallery/46202.htm
a si pripomeňme vybombardovanie jedinej elektrárne v Pásme Gazy izraelským letectvom v polovici minulého roka
.
--- kontrolovaný vstup do varšavského gheta
http://fcit.usf.edu/Holocaust/gallery/p408.htm
a nezabudnime na brutálne čekpointy na vstupných miestach do gheta vytvoreného Izraelom pre Palestínčanov
.
Likvidácia domov vo varšavskom ghete
http://fcit.usf.edu/Holocaust/gallery/p438.htm
a spomeňme odpaľovanie a buldozérovanie palestínskych domov na palestínskych územiach okupovanom Izraelom.
.
TO je skutočná genocída, zavrieť do koncentráku skupinu ľudí kolektívne vinnú svojím pôvodom alebo náboženstvom a nechať ju tam zhniť.
Keby pomalšie chápaví potrebovali ďalšie paralely, nie je problém.
Poznámka špeciál pre kriqa
To len aby bolo jasno.
Sinuhe, ak projekt presahuje obdobie, na ktoré bol
oprava: nie Olmert, ale Perec.
a este k asfaltu:
idar
Ale asi nie, lebo ešte nemám veďvieščo.
ema, do prčic! nemohla si dať lepšie fotky? Teraz to vyzerá, že som blbá.
Ale ten šedý je pežotík, všakže?
Sinuhe, poď do trojky a máš môj hlas. Len ešte čo-to vyjasníme. Napríklad, či nemáš námietky voči civilnému sobášu :-))
Mohol by mi niekto múdrejší dovysvetliť to s tou rybičkou? Prosím.
Hej, Sinuhe, videla som tú fotografiu
"Zábery vznikli na pracovnom výjazde zamestnancov ministerstva obrany k hraniciam židovského štátu, kde im nový šéf izraelskej armády Gabi Aškenazi ukazoval, ako prebieha vojenské cvičenie na území sporných Golanských výšin."
Nebyť fotografie, nepadne o izraelskom vojenskom cvičení ani slovo. Zato média vrešťali, že "sýrska armáda posilňuje svoje pozície v pohraničí." Ni slovo, že šlo o reakciu na typickú izraelskú militaristickú provokáciu.
Ak Izrael zaútočí na Sýriu, znovu to bude sionistickou históriou prezentované, že "Izrael sa len bránil", lebo cudzie vojská boli "na hraniciach".
A posledná poznámka k paralele varšavského gheta
Ukrutnosti vo varšavskom ghete sa udiali počas totálnej vojny, kedy sa nikto k nikomu nesprával zrovna džentlmensky, lebo taká je už vojna a kto po nej veľmi túži, bude si môcť jej pachuť odskúšať na vlastnej kožke. Tak to už na tomto svete chodí.
Izraelský teror na okupovaných palestínskych územiach a Pásme Gazy sa deje v čase, kedy militaristický Izrael blábolí o "mierových rokovaniach".
Syska, ja neviem, či to bol pežot
- Chcel by som auto.
- Aké?
- Červené.
- No dobre, ale akú značku.
- Trebárs BA263CC.
by the way
den otvorenych dveri
vdaka. Pekny den
Pán Havran, večer sa Vám ozvem.
Ema
:-))
A ešte
Ach jaj dámy
Inak ema tam hore utrúsila všeobecne prehliadnutú poznámku, že niektoré autá možu byť aj pekné. Áno môžu, napríklad toto. Božská jednoduchosť. By som si to prosil pod stromček. A nemusí byť červené.
http://www.youtube.com/watch?v=9LjYAwJltlk
http://www.alfa8c.ch/#
idar
Hádžem spiatočku.
A tá ošarpaná búda predsa nemôže vynikať pri susednej. To všetci chápeme a uznávame.
Čo si syska
A keď už sme pri takej
Keď to nebude
Špecifikuj "drahšie"
Kus od kusu?
Ale pravdupovediac, babu som ešte nekupovala, tak neviem.
...
Emele bude vedieť viac, ako vždy. A kde je vôbec?
vidim, idar,
krik,
Sinuhe, Brera je už dizajnová sračka,
sinuhet
Ochutnávka vo Viničnom bola ale skvelá
Idar, tento tvoj výdavok na ženskú
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2007022101
cheche
Co to zase USA nepodpisali, a ani POL a ROM
No čo, Cyrano, iní podpíšu
Ozaj, všimol si si, ako Cheneny behá po Blízkom Východe ako s nasolenou riťou? Včera mestský paštátik Omán krížom cez záliv presne oproti Iránu, dnes prepadovka v Pakistane zdvihnúť trochu Muššaráfovi mandle ... táto hyperaktivita mäsiara ľudí Cheneyho nič dobré neveští.
Nevhodné správy
pekný obrázok
Ema, všakže nás tu nenecháš zase bez dozoru a nepreletíš do iného kŕdľa? Čo myslíš, vydrží emele trucovať dlhšie, ako ja?
Bratislavska vrchnost neschvalila hlavneho architekta
AA
S druhym bodom nebudem polemizovat - az tak hlboko nedovidim.
AAbelovič, Bratislava má hl. arch., ako ťa už upozornila syska
http://www.bratislavskenoviny.sk/buxus/generate_page.php?page_id=4383
.
nebol schválený pre toto
http://www.bratislavskenoviny.sk/buxus/generate_page.php?page_id=6288
len je otázne, či je lepšie nemať žiadny ÚP ako mať ÚP, ktorý nie je ideálny.
Syska, to závisí od toho, čo si emele-e vyviedla
a v koho záujme je mať
Bez neho sa vraj ľahšie zhmotňujú aj tie najdivokejšie predstavy investorov.
za komancov
Porovnanie Zapadneho Brehu s Varsavskym Ghettom
http://fcit.usf.edu/Holocaust/resource/gallery/G1941WGU.htm
Izraelska operacia v palestinskom Nabuluse 2007
http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/6395765.stm
V pitvore bola technická prestávka,
A ani posolené nie je, aby sme sa nepošmykli na komunálnej kritike.
.
Sinuhe, ten UHA zastrešoval aj prístavbu SNG, ktorá bude zrejme fascinovať ďalšie a ďalšie generácie.
Genocída mestskej zelene?
Zrejme im návrh ÚP siahol na divoké záhumienky
Ináčky, si myslím, že Bratislave by najviac prospelo,
A to je ofšem
A to prečo? Aby sa všetci tí tvoriví obertajtrlíci odsťahovali naspäť, odkiaľ prišli?
Bolo by možné zbúrať hrad a parlament
Velice by to osviežilo environment.
.
Byť hlavným mestom je pre Bratislavu s jej slížovitou polohou medzi Dunajom a Karpatmi proste veľa. Ta nech si ide hlavné mesto niekam, kde sa môže rozťahovať na všetky svetové strany bez zahusťovania výstavby a zelení s ich bagandžou nebudú musieť rozdupávať genocídny ÚP.
ináčky si myslím to isté
a prečo to sťahovanie
Tu sa to ozaj nemá kde rozrastať.
Mimochodom, Sinuhe, trojka je uz splnena. Projekty na metro boli vypracovane uz daaaavno a pokracovanie vdaka nedodrzaniu prvych dvoch bodov do stratena. Myslis, ze niekto vobec bude schopny si odopriet novu karu a splnit prve dva body?
Problémy s prihlásením vozidla