Mesto Košice (na fotografii Jerryho Peeka, 2003, photomondiale.com) nepoznám a nemám dôvod tento stav meniť. Košičania sa mi zo skúseností spájajú s mafiánskym lokálpatriotizmom, keď po zistení, že ten_a_ten je z Košicov, bolo pre nich typické očividne pookriať a začať spolu piecť. Kým my zo Západu sme maximálne tak útrpne vzali na vedomie, že aj tento je z Nitry, treba si dať na neho pozor. Lebo tiež napáchol nitrianskym malomeštiactvom ako zajačí ladviňák naftalínom a sami dobre vieme, aké je ťažké zbaviť sa toho.
Na vzťahu ku Košiciam nezmenil nič k lepšiemu ani ich bývalý primátor a potom prezident komplet celej podkarpatskej krajinky s jeho štrúdľami, makarenami a inými megalomanskými hovadinami.
Napriek tomu rada vyhoviem žiadosti jedného člena našej miestnej posádky a zverejňujem text o Košiciach:
Som z Kosic a studovala som na gymnaziu na Kovacskej 28. Je to stara kosicka ulica rovnobezna s Hlavnou ulicou a gymnazium bolo hned za kostolom premonstratov v byvalom klastore, ktory patril ku kostolu. Do gymnazialnej hlavnej brany na rohu budovy viedli (dobre si ich pamatam) stare obdrate schody. Gymnazium bola malebna budova s romantickym schodiskom, velkymi priestrannymi triedami, hned oproti Pravnickej fakulte. Pre 14-rocnych ziacikov z kosickych proletarskych sidlisk bola prislubom buducnosti, pretoze obsahovala v sebe odkaz, ze ten, kto v tejto budove studuje, je NIEKTO. Niekto, kto moze nieco dokazat, ak sa bude vzdelavat.
Studovali tam mnohi moji priatelia a dokonca aj ich deti. A potom prisiel zlom.
Budova gymnazia bola byvaly klastor a cirkev si uplatnila narok na svoj majetok.
Nebola som doma, ked sa to vsetko zomlelo. Z pocutia viem, ze napriek mnohym peticiam to skoncilo tak, ze studenti a profesori musli skolu opustit a vystahovali ich na ine miesto. Prec z centra mesta, niekde na okraj, do nejakej serednej budy. Byvaly klastor - a vtedy uz aj byvale gymnazium, vsak cirkev nepouzila na vlastne ucely, ale dala ho do prenajmu obchodnickom. V byvalej telocvicni je teraz cinska restauracia a v mojej byvalej triede kadernictvo. V suterene je dokonca nocny bar s erotickymi sluzbami. V historickej starej ulicke medzi Pravnickou fakultou a klastorom su dvaja ohavni sadrokartonovi draci.
Tento stav mi neda spavat. Ked pridem v zime domov, pojdem na faru spytat sa biskupa, ako to s tou mojou cirkvou je. Chcela by som vsak vediet, co si o tom myslia ludia a ci maju nejake napady, co s tym, kde zacat a ako to zmenit.
Pripomeňme, že gymnázium, ale aj celá Kováčska ulica majú za sebou slušnú históriu. Sú na nej renesančné domy zo 17. storočia, v ktorých bývali majstri spracovania kovov. Dvoma najväčšími budovami sú Právnická akadéma z konca 19. storočia a gymnázium, slávnostne otvorené v roku 1905. Budovu gymnázia vystaval rád demeterov podľa architektonických plánov Alexandra Baumgartnera a škola nadviazala na košickú gymnaziálnu tradíciu siahajúcu do roku 1657. Začiatkom 19. storočia gymnázium prevzal rád premonštrátov a neskôr k nemu pripojili dva filozofické ročníky Kráľovskej akadémie. V lete 1853 zbavilo viedenské ministerstvo školstva premonštrátov vedenia školy a za riaditeľa vymenovalo českého spisovateľa Jakuba Dragoniho, predtým profesora gymnázia v Banskej Bystrici. V roku 1861 (po vydaní októbrového diplomu) prevzal premonštrácky rád školu znova viedol ju až do skončenia WWII. Iné zdroje však udávajú, že škola bola od roku 1919 prvým československým štátnym reálnym gymnáziom a jeho prvým riaditeľom bol Karol Murgaš, ktorý má na budove pamätnú tabuľu. Po roku 1945 sa škola stala štátnym gymnáziom.
Po roku 1989 bola budova v rámci reštitúcie vrátená do správy cirkvi. V septembri roku 1997 bolo najstaršie košické gymnázium vysťahované do priestorov základnej cirkevnej školy na ulici Laca Novomestského a základná cirkevná škola sa mala nasťahovať do budovy na Kováčskej ulici. K tomu nedošlo a dnes sú v budove umiestnené obchody a rôzne prevádzkarne, vrátane klubu Archa. Tu je pohľad na vstup do Archy v historickej budove bývalého gymnázia a tu je vox populi, vox dei, čiže diskusia o kvalitách klubu. Z nej som si dovolila vypožičať aj úvodnú časť tohto textu.
Isteže aj cirkev musí na niečom zarábať a prilepšiť si k štátnym dotáciám. Nič proti. Otázkou zostáva, prečo mesto budovu neodkúpilo, aby tam mohlo udržať gymnázium s dlhou históriou. A ak to teda zaboha z nejakých dôvodov nešlo, je ďalšou legitímnou otázkou, prečo cirkev namiesto vzdelávania detí v triedach prevádzkuje ich kurvenie sa v Arche. Názov klubu je iste kresťanskému uchu lahodne znejúci, ale ak je majiteľom objektu inštitúcia,ktorá má moralizovanie priam v popise práce, mala by sa trochu zaujímať, čo sa v jej pivnici deje.
Ja neviem, čo by som v tomto prípade poradila. V Košiciach sa neorientujem, nepoznám pozadie tejto kauzy a personálne prepojenia, ale poznajú ich iste tisíce Košičanov, ktorí podpísali petíciu. A zmohli čo? Lobogo. Pritom Košičanov aj vzhľadom na to, čo som spomenula vyššie o ich lokálpatriotizme, považujem za veľmi schopných vybavovačov.
Vráťme sa k textu od bývalej košickej gymnazistky:
Chcela by som vediet, co si o tom myslia ludia a ci maju nejake napady, co s tym, kde zacat a ako to zmenit.
Názory sú vítané a keby mal niekto nejaký nápad, sem s ním. Najlepší zožne standing ovations.
Komentáre
nie som Košičan, takže priamo neporadím,
Neviem čo s tým, prinajmenšom to ponechať na Božie mlyny, už melú správnym smerom (aj keď nie tempom), napr. KDH už nie je vo vláde :)
hm,
Pripomina mi to
Jeden napad by tu bol. Kedze sa cirkvi vratil majetok (dokonca aj ten sporny), treba ju konecne oddelit od statu. Nech si zbiera peniaze tak, ako vsetky ostatne mimovladne organizacie - od vlastnych clenov a sympatizantov. Potom by samozvani cirkevni predstavitelia prestali zit z nasich dani a sucasne by si museli zacat vazit vlastne "ovecky".
to AT
V Trnave
http://www.sme.sk/clanok.asp?vyd=20060918&cl=2900035
Asi považuje za lepšie miesto na vybavovanie sporu dobrú právnickú kanceláriu než farské kutice.
ale deti
stale mam pocit, ze vas to nemrzi tak,ako mna.
Mam zmysel pre humor, ale tato kauza ma velmi mrzi. Tentokrat sa zatnem ja, ale nenecham to tak.
To je nehoraznost a brutalna hrubost. Kedysi bola cirkev symbolom vzdelania a osvietenia. A teraz?
Ked to vsak vsetko nechame len tak, naozaj to dopadne ako hovori buheh...studenti odidu do Ciech alebo do zahranicia a my pojdeme v ustrety Rumunsku a Bielorusku. Budem sa snazit dostat tuto nehoraznost do novin. Nenecham to tak. Toto este olutuju. A horko.
to iris
a kedyze to bola cirkev symbolom vzdelania a osvietenia ? ;) tak si pripomenme minutou ticha vsetkych tych cirkevnych otcov, bogomilov a inych odpadlikov, ktorym ta tarcha osvietenectva zlomila vazy...
ale drzim palce s tymi novinami a jasne, nenechaj to tak, mozno ich prevalcujes... ;)
to ema
iris, vo farnosti
:D
- Metodické odporúčanie pre stredné školy, spojené so „žltou stužkou“, nájdete od polovice novembra na stránke www.kpkc.sk alebo na Katechetickom úrade či strediskách.
II. etapa:
a) Od 23. 9. 2005 až do 23. 12. 2005 sa žiaci 1. roč. ZŠ až 2. roč. SŠ budú na konci každej hodiny náboženskej výchovy modlievať spomínanú modlitbu za školu. V tomto období sa ju odporúčame modlievať aj v rámci spoločných prosieb (teda bez záverečného zvolania „Amen“) pri bohoslužbách pre deti a mládež vo farnostiach, zboroch, v PC i v malých spoločenstvách detí a mládeže.
http://dom.rimkat.sk/search.php?rsvelkost=sab&rstext=rimkat&rstema=57&stromhlmenu=57
(Na stránke je aj rubrika Čo bolo, bolo...)
Ale inak sú tam užitočné kontakty, keby si sa chcela spýtať majiteľov budovy, ako sa im darí a tak.
Ty si už zrejme odtiaľto príliš dlho preč a netušíš, čo sa tu okrem školstva udialo trebárs aj so zdravotníctvom.
My tu prevádzkujeme drsný prírodný výber. Prežijú sprostí (čo sa neondejú s blbosťami ako etika a morálka) a zdraví.
Rado, v Trnave
showhotel
Moj problem je jasne definovatelny. Hrubost a bezcharakternost o to vacsia, ze vlk sa preobliekol do ovcieho runa. Cirkev nema pravo kazat o moralke, motlitbe, lutosti a pokani, ak to sama hrubo porusuje. Ta kosicka urcite.
ema
Vdaka ema.
hey ;)
mc'donalds a cirkev: tam ide o princip - firmy, zaoberajuce sa vykrmom atrap ludskych bytosti pracuju akoby ich jedna mater mala.
a co sa tyka gyca: ten je velmi presne definovatelny - a ma opat mnoho spolocnych znakov s cirkvou - ako to, co je jednorozmerne (na rozdiel od umenia)
showhotel
showhotel
K tej skepse, skepsa je skepsa. Houby na tom zalezi, ci je uprimna alebo nie. Na tvoju skodu.
AT suhlasim. Kto nebojuje nic neziska. Ozvi sa mi na mail.
to AT & iris
co sa teraz deje pri Sade Janka Krala? Preco skoncila Stoka? Preco postavili Tesco hned za historickym jadrom Roznavy, na mieste, kde stali doteraz nepreskumane zaklady sedliackych stavenisk? preco Billa v Roznave nepostavila svoj hypermarket na vopred dohodnutom mieste, ale mafianskym sposobom doteraz spekuluje s touto nehnutelnostou? co sa deje v Tatrach? to si vazne myslite, ze tu funguje ta vysnivana obcianska spolocnost? tu nejde len o cirkev, tento skurveny system je nastaveny presne tak, ze si tu mozeme navzajom tak akurat fukat do zadku.
a viete preco si kazdy zapameta len tie vitazstva obcianskych iniciativ? lebo ich mozno zratat na prstoch oboch ruk. su vynimocne a v podstate nahodne. je mi to luto, ze to povazujete za prazdne tliachanie, ale ja realitu vidim takto.
howgh :)
to iris
to AT
ten napad je na slovensku usalaseny nehorazne dlho. a co KONKRETNE sa zatial uskutocnilo? Plebsu je to jedno, jeho excitacie sa zuzili na obligatne predvolebne gulase, reality shows a problemy s alkoholizmom. a ti, co sa prsia, aki su oni intlektualni, to je povacsine taka luza, ze konec.
len jednu otazocku na zaver: co by asi urobili njuujorcania, keby sa nejaki developeri rozhodli o 20 yardov zmensit Central Park? a to su len hluuuupi amici, vsakze?
showhotel
Co sa tyka skepsy, neviem do akej miery je opravnena. Pocas mojho kratkeho zivota som sa aktivne zapojil do vselijakych aktivit, ktore by sa dali zhrnut pod nazov "obcianska spolocnost". Niektore vysli, ine nie. Myslim, ze skore je jemne v prospech tych, co vysli.
Kazdopadne, je to cele o ludoch. Tam, kde sa naslo aspon par motivovanych a aktivnych ludi, sa dalo zrealizovat vela. Tam, kde nikomu na vysledku nezalezalo, sa ani nic nedosiahlo. Problem je, ze vacsina z nas, Slovakov, sa vzda dopredu. A ak sa o nieco pokusi, tak to nedotiahne do konca. Namiesto rozmyslania nad tym "ako sa veci daju urobit", mame sklon hladat dovody "preco sa veci nedaju urobit". Kedze som typicky Slovak, tiez som namiesto boja s "duchom naroda" radsej emigroval:-) Ale iris sa uz zjavne amerikanizovala a rozmysla inak.
beam storage