Ema

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

My nie sme prostitútky, my sme umelkyne

O život sa dá bojovať rôzne

- Urobím pre teba hocičo, ale toto - toto naozaj nie. Povedal kamarát, keď som ho lákala na film Gejša.

Iste, jemu Michelle Yeoh nepripomína jeho matku z čias jeho detstva - keď som ju videla prvý raz v Tigrovi a drakovi, zostala som úplne omráčená, ani neviem, o čom film bol - a iný dôvod, prečo sa ísť pozrieť ausgerechnet na Gejšu asi nie je. Film našťastie nedosahuje stupiditu filmu Pretty Woman, aneb jak neotesaná kurva z ulice čistou láskou ke štěstí přišla, ale tiež sa nevyhol strašnému romantickému klišé o satisfakcii za príkoria života.

Neviem, do akej miery sú v knihe, predlohe filmu Gejša, zachytené reálie Japonska v doznievajúcom období Tajšó a rozkvete Šówa, keď si Japonsko liečilo komplexy zo Západu vraždenou imperiálnou politikou - nečudo, že Čína kvôli nezabudnutému japonskému barbarstvu v Mandžusku formálne protestovala proti obsadeniu čínskej herečky v hlavnej roli - ale zrejme aj tam sú to len spomienky ženy žijúcej v gejša-ghette, kde sa čas zastavil. "Pamätaj si, Čia, gejša nie je prostitútka. A nie sme ani manželky. Predávame svoje zručnosti, nie svoje telo. Gejša znamená umelkyňa," vysvetľuje Michelle Yeoh ako Mameha svojej maiko - adeptke na gejšu.

Cynickejším sa vybaví Polívkovo "Hérečka? Kurva je to, né hérečka. Ja ji znám, dyť s ňú žiju!", ale Japonsko nie je Valašsko, a tak zostaňme pri tom, že gejša v predtechnických časoch naozaj plnila v Japonsku intelektuálne náročnejšiu zábavnú funkciu. V období, o ktorom pojednáva film, však boli gejše - krížence bonsaju a ikebany - s ich vejárovými tančekmi a kultivovanou konverzáciou udržiavané v prevádzke už iba sentimentom hrdých japonských národovcov - rôznych bohatých Predsedov a Barónov (heh, japonskí baróni).

Napriek tomu sa mi film páčil. Je o ženách, ktoré si na seba samé zarábali, ale najskôr sa museli niečo naučiť. Všetka tá nevraživosť a zákernosť vyplývala z toho, že im šlo o prežitie predsa len o niečo dôstojnejšie ako šlapať chodníky. V boji o holý život nebol priestor na romantické plky. Lebo k biede ako v Rjúnosuke Akutagawovej poviedke Rašómon, kde starena kradla z mŕtvol nahádzaných vo veži Rašómon vlasy pre vlásenkára, aby neuhynula hladom, bolo iba na krok. Pod vežou žiadna záchranná sociálna sieť nebola.

Film sa mi páčil aj preto, že mám rada tradičnú japonskú kultúru s jej citovou odťažitosťou, kde nie sú ľudia, ktorí nepovažujú priamy očný kontakt za samozrejmosť, označení v duchu zmrdimanažérskych školení v lepšom prípade za klamárov, v horšom za poľutovaniahodné obete Aspergerovho syndrómu. Emócie sa v Japonsku premietajú do prírodnej estetiky a v medzi ľuďmi (ešte stále) uvoľňujú viac miesta vzájomnej úcte. Nie je to konfuciánska strojenosť, ktorou je inak Japonsko prelezené skrz-naskrz, ale odraz taoistickej prirodzenosti. Lebo - ako ukazuje realita - kde chýba úcta, tam časom nezostane vôbec nič. Ona síce drží na udze taký bezosporu nádherný cit, akým je explozívna láska, ale zároveň aj jeho dvojča, ktoré s ním ide labka v labke - zžieravú nenávisť.

      


Peri fyseos anthropu - O ľudskej prirodzenosti | stály odkaz

Komentáre

  1. pekne si to napísala Ema,
    ako vždy. Ono je to vždy najmä o tej úcte a pokore. Keď tá chýba, tak spoločnosti nepomôže aplikácia žiadnej sebeušľachtilejšej ideológie či kvázimorálky - nastane divoká vláda silnejších a jednoduchších. Ako dnes na Slovensku.

    Vlastne každá doba a každá kultúra sa dá hodnotiť aj podľa toho, aké boli ľahké ženy. V antike boli vzdelané hetéry, v starom Japonsku gejše... a u nás dnes sú to kurvy stojace pri Slovnafte. Hľa, pokrok.

    Velice pjekné lekno. To je priamo z Japonska?
    publikované: 26.06.2006 10:50:18 | autor: buheh (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Buheh, a v Japonsku a Grécku
    sú to dnes kurvy stojace pri rafinériach v Thessalonikách a Kurašiki.
    Gejše ako národné špecifikum sa ešte vyskytujú v tokijskej štvrti bordelov
    http://www.taschen.com/pages/en/catalogue/books/sex/all/facts/01877.htm

    Obrázok je zo včerajšku zo skleníka v botanickej záhrade.
    publikované: 26.06.2006 11:22:16 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. aha, už vidím
    ten skleník nad leknom. Len som musel preostriť. Ty si Ema bola včera v skleníku? Ty znášaš teploty nad 60 stupňov a pri tom ešte dokážeš fotografovať? A neroztopil sa ti film v aparáte?

    Na margo gejší si dovolím tu na tomto mieste v tento horúci deň zacitovať jeden malý rým, ktorý zložil môj kamarát DV:

    Kebych já bou gejšou
    tak bych s sebou nejšou.

    Týmto pozdravujem Bohoušiho.
    publikované: 26.06.2006 11:38:57 | autor: buheh (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. na ochladzovanie aparátu
    som fotografovala vodu.
    Ale inak sa celkom dalo.
    Spolu so mnou tam boli dvaja Japonci, mali spokojný monzúnový výraz ako z nich lialo.

    Hm, DV. On zložil aj tú Pacient Šarközy prebral sa z narközy. Aspoň sa naučil pekne vyslovovať ö, teraz sa mu to vo firemnom közy čökölöm zíde.
    publikované: 26.06.2006 11:52:49 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. to buheh
    Nie je tazke byt uctivy a pokorny, ked ti tvoji silnejsi a jednoduchsi predkovia nahonobili dostatocny majetok na to, aby si mal cas a silu prdiet na vsetky ideologie a moralku.

    ... keby gejse pri slovnafte s komickou dekou na chrbte mykali vejarikom a ritualne spulili karminove pery, asi by u vasciny okoloiducich vyvolali dojem, ze su sfetovane...
    a navyse, priemerny slovensky "konzument" nie je az taky fajsmeker, aby si na podobne afektovanie potrpel.

    Motto : minimalizuj vydaje, maximalizuj zisk!
    publikované: 26.06.2006 12:10:20 | autor: detsky rozum (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. detský rozum
    mne moji silnejší a jednoduchší predkovia nenahonobili nič, ja sa živím relatívne poctivo. A tvrdím, že dôležitejšie než nejaké -izmy je kultúra a morálka v ľuďoch, pričom je úplne jedno či si chudobný alebo bohatý - morálka nepochádza z peňaženky. Už za socíku sa hovorilo, že systém je dobrý, len ľudí treba vymeniť. Dnes tu máme najúžasnejšiu demokraciu amerického typu a ľudí by bolo treba, ako sa tak pozerám, vymeniť už skoro všetkých.

    Motto: zisk je najlepší priateľ človeka, lepší než pes, kniha či sovietsky zväz
    publikované: 26.06.2006 13:11:15 | autor: buheh (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. to bubeh
    mas pravdu su prec casy, kedy dieta salo moralku uz pri rodicovskom stole, kde vychovnych par faciek za mlaskanie pri zradle, udavalo ton do buducna.
    dnes sa uz pomaly nikto ani na verejnosti za svoje mlaskanie pri ZRANI nehanbi.


    ( i tak si dovolim tvrdit, ze je ovela lepsie narodit sa na zlatom stole, nez chodit cely zivot zasraty od hrdze )

    MOtto: praci cest!
    publikované: 26.06.2006 13:31:47 | autor: detsky rozum (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. ema
    Na velke doporucenie mojej kamaratky z gymnazialnej lavice som si Gejsu pozicala na DVD.
    Marne. To sa pri najlepsej voli nedalo dopozerat.
    Ona vsak na moje velke doporucenie nedopozerala
    film o slepej ceskoslovenskej emigrantke v USA (hrala ju islandska spevacka). To bol skvely film o ludskej voli prezit.
    publikované: 26.06.2006 15:45:41 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. iris, ten film je o Japonsku
    kde by si v roku 1920 (vtedy sa z Japonska ťažko emigrovalo do USA) predala svoje dcéry do okije, aby nescípli hlady. Myslím, že si to nedokážeš predstaviť a načo aj. Tam to bolo normálne.
    Ja som napríklad nedopozerala do konca Trierov film Prelomiť vlny. Vykonštruovaná blbosť, brak na citové vydieranie.
    Film s Björk som nevidela, nejako ma tá téma neoslovila. Nie som ani lekárka, aby ma zaujala diagnóza, ani emigrantka, aby ma zaujal osud:) Gejša bola o všednom živote a to ja môžem kedykoľvek, také filmy.
    publikované: 26.06.2006 16:32:09 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. bleeeeh von Trier
    Prelomit vlny som dopozerala ale Dogville sa nedal. Reziser je to skvely, len tie filmy by mohli byt o inom. Ja si citove vydieranie nenecham líbit ani od priameho svedka rwandskeho masakru.
    Apropos gejse, vsetky moje japonske zname tvrdia ze na gejse sa v Japonsku inak nepozera nez ako na prostitutky v elegantnom obale. Ale to sa hovori i pravnikoch, takze neviem ako to vlastne je.
    publikované: 26.06.2006 16:53:14 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. ema
    ty si ako moja babka. Aj ta pozera zasadne len filmy "o vsednom zivote" a nema rada take "tie vymyslene veci". Prelomit vlny je podla mna krasny film. Iste, ze je vyratany na efekt. Ale to su aj goticke katedraly a ribezlova vodka.

    Gejsu som zatial nevidel. Moja korejska spolubyvajuca o nej hovori len velmi skaredo (asi ako by hovoril Slovak, keby Sumeri natocili velkofilm Let turula:-). Zvlastne, ako citlivo sa tato tema vo Vychodnej Azii vnima.
    publikované: 26.06.2006 17:02:28 | autor: AT (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. Andrej, tvoja bapka je múdra žena
    Drž sa jej.
    Časom možno aj ty prídeš na to, že veci vyrátané na efekt nestoja za pozornosť.

    Gejše boli v Japonsku fenomén. Jediná profesia, v ktorej sa mohla žena vypracovať vlastnými silami k relatívnej samostatnosti. Na Západe nič obdobné nebolo.
    Japonsko sa správalo ku Kórejcom ako k občanom druhej kategórie. Znechuteniu tvojej spolubývajúcej sa nemožno diviť.
    publikované: 26.06.2006 17:31:53 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. šahrezád, rozdiel je v tom
    že právnici sú drahší a obvykle aj škaredší.
    publikované: 26.06.2006 17:35:22 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. šahrezád, ešte k tým kurvám
    v luxusnom obale. V Japonsku museli ženy svojim bohatým manželom tolerovať, že financujú svoju gejšu-bábiku. Boli z toho vyzúrené a klebetili o nich. Bol to pre ne nepriateľský svet. Ani tak nevadilo, že gejše oberali zákonité manželky o plnú pozornosť manželov - to je časom v manželstve príjemné a vítané - ale odčerpávali zdroje z rodinného rozpočtu. Čo nie je príjemné a vítané nikdy.
    publikované: 26.06.2006 17:51:44 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. neurážajte gejše
    porovnávaním s právnikmi. To si nezasúlúžia. Veď ony rozdávajú radosť. A to je bohu milé. A čo rozdávajú právnici?

    Ten film s Bjork som žiaľ nevidel, a rád by som, lebo film, kde Islanďanka s fyziognómiou prispôsobenou spolužitiu s tuleňmi hrá stredoeurópanku, musí byť veselý. Myslím si, že Bjork by kľudne zahrala aj turula a v Hollywoode by s tým nemali žiadny problém. O ich cite pre tieto veci o.i. svedčí aj to, že do filmu o japonskej histórii v pohode dajú čínsku herečku. Skrátka empatia.
    publikované: 26.06.2006 17:59:49 | autor: buheh (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. oni sa v Hollywoode
    asi riadia Bohouši Polívku heslom Cikán či černoch, všecko jedno. Ja nejsu rasista.
    publikované: 26.06.2006 18:12:38 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. konkurencne gejse
    Japonky si teraz miesto klebetenia zacali vo velkom na manzelov najimat sukromnych detektivov a gejsam klofla prácu svédska mafia. Svedok je v japonsku uz snad viac ako gejsi.

    Buheh: keby som si o nejednom z mojich kolegov nemyslela to iste, tak by som sa na teba mozno aj nahnevala...
    publikované: 26.06.2006 18:40:59 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. buhehu, pocuvaj
    Bjork je Islandanka a Island patri do Europy. Film nema nic spolocne s Hollywoodom, dostal naku cenu v Cannes. Tulene sa prestahovali do San Francisca, buheh, nesledujes tuleniu migraciu. A cely film Dancer in the dark ma spolocne s emigraciou a slepotou asi tolko co Denevue s pracou pri pase. ASbsolutne perfektny film, kde su monenty, ze vam krv v zilach stuhne nad tym, co dokaze bezny , obycajny clovek vo vsednom zivote a ako paradoxne dokaze byt vsedny zivot neludsy kruty.

    gejsa? prosim ta, buheh, to je hollywoodsky odvar niecoho, co sa chce tvarit japonsky. A este aj cinanku dosadili do hlavnej role. Typicky cheesie movie podobny ako Pearl Harbor, ja som pri nom trpela.
    inak myslim si, ze prostitutky ,ktore sa vypracuju do zivotnych uloh samostatnych zien trena hladat v haremovych kosiaroch slovenskych politikov. A nenosia ani tie zivotu nebezpecne ohavne akoze topanky.
    publikované: 26.06.2006 18:51:27 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. Iris
    slovenski politici uz maju tiez vlastne haremy? Zaludok sa mi zdviha pri tej predstave, ved preboha ani jeden z nich normalne nevyzera. A ked si k tomu predstavim i tu chabu intelektualnu vybavu...
    publikované: 26.06.2006 19:11:48 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. sahrezad
    ale prosim ta aky zaludok :o)
    Funkcia je funkcia, ti muzi maju MOC :o)
    a slovenske prostitutky prijdu nielen k peknym trickam a satickam, ale si dokonca urobia aj vysoke skoly a takto aspon formalne si rozsiria svoju intelektualnu vybavu.
    publikované: 26.06.2006 19:29:07 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. no hej, ti muzi maju moc
    len skoda ze neviem ako napisat mäkcen nad "c".
    publikované: 26.06.2006 19:36:04 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. ema
    Dancer in the dark je predovsetkym pribehom matky. Nema to nic spolocne s lekarstvom.
    A s emigraciou? Myslim si, ze ten pribeh by sa kludne mohol odohravat aj na Slovensku. Len s tym rozdielom, ze tam nie je trest smrti, takze koli scenaru to museli zasadit na americku podu.

    Inak ale fakt nechapem, preco argumentujes mojou profesiou a migracnym stavom. Mylne by ma to mohlo posunut do urovne dohadov, ze ty mas nieco spolocne s Japonskom a nebodaj gejshami:o)
    publikované: 26.06.2006 19:38:24 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. to by potom bolo
    od psov canneských fair, keby film uvádzali, že Príbeh matky. To by sa na za ním ľudia trhali, júj, matka urobí všetko pre svoje dieťa, aké šokujúce, aké neobvyklé, poďme to vidieť.

    Ja hlavne nie som manželka, a preto mi gejše nevadia:)
    publikované: 26.06.2006 20:29:08 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. nevadi, raz budes...
    a dokonca aj matka. A uvidis, ze tvoj postoj sa ku gejsiam nezmeni.

    prosim ta, pozri si ten film koli mne. Prosim.
    publikované: 26.06.2006 21:26:17 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  25. a este...
    mozno mas pravdu ema, keby ta maiko mala slusnu mater, tak tu gejsu mala ist robit ona. Alebo co azda v japonsku v 1920 roku ryby vykapali?
    publikované: 26.06.2006 21:33:51 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. Iris, potreba vydatých žien-matiek
    ubezpečovať sa, že ich status je jediný správny, vyvoláva podozrenie, že s nimi niečo nie je v poriadku:)

    Po Dogville nechcem od Triera vidieť nič. Je to definitívne zmrd, ktorý si robí z divákov srandu a to ja nemám rada. Prečo by som mala byť dobrovoľnou obeťou frustrácie tohto náboženského fanatika, ktorému matka na smrteľnej posteli odhalila tajomstvo, že jeho tata není jeho tata. Aj taký Bohumil v Kurvahošigútntág to zvládol lepšie, ale on bol celkovo menej excetrický ako Trier.
    publikované: 26.06.2006 22:59:01 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  27. ema
    ema, to ty si obhajovala svoj nazor svojim statusom. Mne je uplne fuk, kto ma aky status, profesiu alebo miesto bydliska.
    Ja na to neupozornujem.
    publikované: 26.06.2006 23:13:41 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  28. iris, to si nebola ty,
    kto si tu kopol do samostatných žien a ako protipól príbehu o japonskej gejši vytiahol melodramatický príbeh európskej matky?
    Len som ti vysvetlila, prečo o Trierov vykonštruovaný film nemám záujem.
    publikované: 26.06.2006 23:37:16 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  29. Vsetky Trierove filmy
    su vykonstruovane. Napr. pri jeho filme Europa by moja babka urcite skolabovala. Ale film, to je aj praca s kamerou, symboly, emocie, atd., nielen dej. To, ze si robi z divakov srandu a oni mu to masochisticky zeru, praveze kvitujem. Trier je prvotriedny bluffer. Keby vstupil do slovenskej politiky, o tri dni je premierom.
    publikované: 27.06.2006 15:46:01 | autor: AT (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. ja hovorim len o jednom filme
    nie o celej jeho tvorbe. Praca s kamerou bola nedokonala, az tak ze ma zo zaciatku znervoznovala a potom fascinovala. Rozpitvat emociu a vytazit z nej esenciu ktoru si v dnesnom svete malokto vsimne je umenie. Neviem, mozno je bluffer, v kazdom pripade je to jeho film a jeho rukopis.
    Ina moja znama ho videla tiez a jej nazor bol, ze to bolo nieco otrasne, lebo zivot nie je az taky zly a ze je to film pre psychopatov. No jo, ale ked jej sa pacia filmu ako Pianist, Pearl harbor, a verim ze napr. aj Gejsa. Take, kde na ludske nestasie treba podavat na peknom porcelane pod kilami pudru a mejkapu.
    Ked uz nic, tak mi dovolte povedat, ze vzdy budem uprednostnovat nizkorozpoctove filmy a filmy, ktorym nepredchadza ziadna reklama. Take zo zivota.
    Filmovy reziser (a to kazdy, bez vynimky) pracuje s iluziou. Preto nikdy nemoze uspiet ako politik. Aspon u mna.
    publikované: 27.06.2006 17:30:59 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  31. no veď našťastie
    máme na výber, nemusíme chodiť na ten istý film. To by sme potom všetci poznali jeho obsah a debata by nebola taká zábavná:p
    publikované: 27.06.2006 19:31:59 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014