V knihe Permutation City píše Austrálčan Greg Egan o nesmrteľnosti. Ťažko násjť nesmrteľnejšiu tému. Eganov svet umožňuje ľuďom zachovať si vo virtualite kópiu vedomia a priblížiť sa tak nesmrteľnosti. Stiera sa rozdiel medzi realitou a simuláciou. Vzniká Elysium - Raj, simulované Mesto permutácií.
Smrťou jednotlivca sa naozaj množstvo jeho myšlienok stráca. Lenže keď som sa laicky zamyslela nad tým, že moje vedomie je len nie príliš originálny informačný komplex - lebo myšlienková originalita je vec veľmi zriedkavá - vyvstala otázka, prečo by som si, vedená nízkymi inštinktmi, priala zachovať svoje vedomie, svoju "osobnosť". Veď je to len obdoba náboženského archetypu ľpejúceho na zmŕtvychvstaní a živote večnom v pôvodnom fyzickom tele, s pôvodnou tvarovou identitou.
Keď dokážeme "vyrobiť" vedomie, nebude problém priradiť mu nejakú identitu - presvedčiť ho o nej. Keď si to bude myslieť, tak tú identitu skutočne bude mať. Bude ma napríklad presviedčať, že som ja. Podľa čoho by ma tretia strana - niekto, kto by mal posúdiť, ktorá je "skutočná" Ema - odlíšila od artificiálnej Emy s principiálne rovnakým vedomím ako ja? Podľa spomienok z detstva? Ale to sú iba difúzne záblesky, často nemajú veľa spoločné s vtedajšími udalosťami a okrem toho by ich mala aj artificiálna Ema. Že by jej spomienkové útržky na svet minulosti boli odlišné? No a čo.
Urobiť virtuálny otlačok vedomia ako absolútne vernú kópiu neurónových procesov zrejme nebude jednoduché. A keby - nebol by život večný in silico vlastne peklom večným?
Každopádne, keď budeme vedieť vyrobiť život, budeme konečne vedieť, čo to vlastne život je. A rozlišovanie medzi inteligenciou a artificiálnou inteligenciou stratí opodstatnenie. Vlastne - nemá ho ani teraz.
Komentáre
keď budeme vedieť vyrobiť život
Keby som nemal takú zlú pamäť, vedel by som jednej veľmi peknej scifi poviedky od Lema zo 60. rokov práve na túto tému, kde večný život je vlastne peklom večným. Je to zo zbierky o Ijonovi Tichom, kde za ním príde akýsi pomätený vynálezca a ponúka mu svoj vynález - tuším vedomie svojej vlastnej ženy dal do akejsi krabičky s kryštálmi, kde vraj ostane nekonečne dlho. Poviedka sa končí tak, že Ijon Tichý namieta práve o tom večnom pekle a tí dvaja sa pobijú a krabičku rozbijú.
No ale to všetko je len materialistická rovina. My budhisti si o tom myslíme svoje. A Bohouši by o tom iste vedel peknú básničku...
to bola poviedka
A na tú o Corcoranovi, čo skladoval elektronické mozgy ako Leibnizove monády v pivnici si pamätáš? Tak tá bola dobrá.
jepičí nesmrtelnost
kdybych aspoň žila nejmíň tři měsíce
napsala bych báseň o jepičí lásce,
dlouhém milování co plyne tak sladce
jak tam rozjímala toužebně jepice
se zrním ji spolkla hladová slepice
kolegyna ema
som prekvapena (potykajme si prosim), ze si zabudla uviest prinos zakladatela psychotroniky profesora Shunkesa k skumaniu vedomia .
(prosim, nemyl si psychotroniku s aplikovanym prutikarstvom, ktore robia na nejakom ustave SAV).
psychtronika ako ju definoval jej zakladatel Prvy Psychotronik Shunkes (PP Shunkes) je veda o psychike elektronickych systemov. v jeho fundamentalnom diele 'Vedomie mrtvych ryb' objavil, ze procesorova doska pocitaca sa chova podobne ako mrtva ryba, ked ich ponoril do akvaria obe sa potopili.na zaklade tejto podoby vydedukoval, ze ak ma mat stroj vedomie, tak musi byt podobne ako vedomie mrtvych ryb. vedomie lokalizoval do kremikovych dosticiek respektive im podobne lesklych rybych supin. vsimol si, ze schopnost reflexie supin nezanika smrtou ryby, ale pretrvava. tak spravne usudil, ze ryba je iba nosic supin a jej smrt je pre vedomie nepodstatna. takto si zjednodusil experimentovanie lebo mrtve ryby sa chovali presne podla Newtonovych zakonov, neodplavali mu, alebo sa neschovali pod kamen. pokial mu ich kocur Shunkes nezozral, vzdy ostali tam, kam ich polozil. ale hlavne dali sa ziskat ovela lahsie ako procesory vtedy este z kapitalistickej cudziny.
mozno si to pri mojom skratenom vyklade nepostrehla, ale PP Shunkes objavil, ze vedomie vlastne nesuvisi so zivou hmotou a je modelovatelne napr. aj z kompostu.
Genialita PP Shunkesa spociva v tom, ze sa nezastavil na pol ceste, aj ked dosiahol fundamentalne objavy a pokracoval v hladani nosicov informacie vedomia. na tom spolupracoval s profesorom Kahudom a zanedlho ohlasil objav mentionov, najmensich castic vedomia. slavu vsak schlipal Kahuda, ktory chodil po republike s cirkusovym cislom pri ktorom demonstroval prudenie mentionov konopnym povrazkom cez polopriepustnu diodu.
PP Shunkes sa potom radsej venoval vyvoju tienidiel mentionov tzv. de-mentom. Dementi sa dnes bezne pouzivaju na odtienenie pracoviska, kde je zelatelne prudenie mentionov regulovat a zabranit uniku informacie smerom von napr. statna sprava, nadnarodne koncerny apod. v bordeli, aky v instituciach vladne, sa zabuda na spravne nastavenie polarity dementov a vznikne mentionovy firewall ako ho pozname z bezneho zivota. za to ale PP Shunkes nemoze.
Bohouši si hnusny sexista
ten ktoreho zozrala slepice bol urcite jepicak. len chlapi maju stale cas na blosti a myslia na sex. bol to urcite jepicak.
len by som doplnila
V prípade kompostu vznikla kvantovo-lingvistická otázka, či nazvať tento jav kompostáciou vedomia, alebo zvedomovaním kompostu. Na tejto problematike pracuje interdisciplinárny tím Fyzikálneho ústavu SAV a JÚĽŠ. Vzhľadom na zmienené nastavenie firewallu sa zatiaľ tím prepracoval k zisteniu, že na danú úlohu nemá grant.
Ema, prečo
Bohouši, tá básnička opäť nemá koniec. Ja Ťa podozrievam, že to robíš zámerne, aby si nás motivoval ich dokončiť. Tentoraz iba krátko, veď jepice majú ešte kratší život ako podenky:
Veru, krátky je život jepičí
ani sa nenazdáš a život je preč.
Ináč, PP Shunkes objavil v tejto súvislosti aj inú zaujímavú vec: zistil, že duša je ľahšia ako vzduch. Zobral prak a trafil letiaceho vtáka. Ten vypustil dušu a padol na zem, kde už čakal náš objaviteľ, aby po zvážení vtáka bez duše zistil, že mŕtvy vták je ťažší ako vzduch. Lenže kým ten istý vták mal dušu, tak letel, a teda bol ľahší alebo rovnako ťažký ako vzduch. Nebudem vás unavovať zložitými výpočtami, ktoré PP Shunkes pri svojom historickom dôkaze použil, ale vyrátal, že duša ho nadnášala, a teda logicky musela byť ľahšia ako vzduch.
emele, len takto medzi
Po tom, ako si Bohouši k Altruizmu ako pokračovaniu egoizmu inými prostriedkami precvičil tzv. Cimrmanovu rýmovací konstantu (lulalá), teraz postupoval v čistej línii cimrmanovského hľadania absolútneho rýmu.
Jepice. No s čím sa rýmuje jepice. Veľa toho nie je.
On ten Bohouši sa v Pakárne tak milo pozerá a hovorí "Jsem zoufalec stejně jako ty. Mně můžeš věřit."
Já Bohouši věřím.
Keď povie slepice, tak slepice.
Mohol by nám zaveršovať
Život jepičí / celý je o ničem
ale toto by sa ti páčilo, drahá emele? Toto?
Veď sa to nerýmuje.
buheh!
Ema
ahoj, syska
Termín
Kde dávajú rodinu Adamsovcov? Dúfam, že obyvatelia nevykazujú podobnosť...
jak, ja
Detiská z ulice na neho pokrikujú Aha, Goméz. Skús mu potom povedať niečo po fchansúsky.
Znovu som niečo poplietla
Inak nerozumie? Tak dobre. Po francúzky viem len ž´tem a ui. Ale neviem, čo to znamená...
Oi!
Daj potom vedieť, ako to dopadlo.
pé es
sexizmus
ema, ja Bohousovi tiez verim, ked povedal slepice tak sliepka. ale len preto aby mu sedel rym nemusi robit z jepicaka jepicu a podsuvat tak zmyslu jepicieho zivota iny vyznam. jepici naozaj nejde o rychlovku. zato jepicak sa chova, akoby mal byt poobede uz mrtvy.
No hej, emele
Chov jepic vysvetluje Tvoj obcas prebleskujuci cynizmus. Daj sa radsej na chov psov. poludstia Ta.
syska