Ema

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Eli, Eli, lama sabachtání

A ty si ma, Eli, Eli, nielen opustil, ale si aj dopustil, aby zo mňa urobili bulvár.

Zrejme to súvisí s masovou hystériou okolo Brownovho Da Vinciho kódu, toho lacného odvaru Ecovho Foucaultovho kyvadla, že Judášovo evanjelium sa dočkalo závratnej publicity. S Da Vinciho kódom výrazne stúpol aj záujem o Da Vinciho, konkrétne o jeho vyobrazenie Poslednej večere - "Áno, je tam Mária Magdaléna! A Peter má v ruke nôž! Ježíííš, Peter určite zabil Máriu Magdalénu!  - a v dokumente akože analyzujúcom tento obraz sa najmenej päťkrát objaví animácia Márie Magdalény ukazujúcej nahý prsník, aha, pozrite sa,  teraz, keď sa ten prsník zakryje látkou, tak je to úplne tak ako na tom obraze, čo jasne dokazuje, že je to žena, júúúj! - a plky okolo tohto v podstate obyčajného obrazu - Da Vinci ním chcel určiteurčite niečo povedať! Nejaké strašné tajomstvo, akurátže Da Vinci to mohol mať celé na háku, obyčajná zakázka ako desiatky iných - vážne konkurujú Vyvoleným. Prosto, bulvár. Čo by v zásade nevadilo, ale táto brutálna bulvarizácia znehodnocuje seriózne debaty o ranom kresťanstve. Ale vlastne ani to nevadí, lebo koho z davu zaujímajú myšlienky ranokresťanského gnosticizmu. Len pikošky typu Ježiš mal s Máriou Magdalénou dieťa - to už mi je len pikoška, veď niet všednejšej veci ako mať deti a chce snáď nejaký pomätenec tvrdiť, že prípadné Ježišovo dieťa malo byť v niečom odlišné ako to jeho? - a Peter bol vrah a postava na obraze má cicík a  ilumináti a šifry a tajné rády ... a život je hneď hovacky vzrušujúci.

Na tejto vlne davincikódovskej mánie sa teda vezie aj Judášovo evanjelium. Nejde o žiadny omračujúci objav, len o pokračovanie už známych nálezov Sinajského kódexu, zvitkov od Mŕtveho mora a knihovne v Nag Hamádí, ktoré sa obišli bez verejných cirkusov. 

Ponechajme bokom, že postoj ku zrade z Judášovho evanjelia  sa javí silne vykonštruovaný - veď ak sa chcel Ježiš zbaviť hmotného tela, čo už je ľahšie ako hodiť si to - a zostaňme pri tom, že bulvarizácia dokonale prekryla ranokresťanské gnostické posolstvo o poznávaní samého seba. Ak Judášovo evanjelium o niečom vypovedá úplne zreteľne, tak hlavne o tom, že kresťanský gnosticizmus nebol izolovaný jav, ale rozšírený myšlienkový prúd, ktorý neskôr zákonite podľahol ortodoxii a formalizácii. Básnicky povedané, zostala len škrupina, mystický obsah vyprchal. A že prečo? Lebo memetika. Prežilo to, čo bolo úspešnejšie. Prázdne rituály, suché drapľavé moralizovanie, duchovné mŕtvolno. A že prečo to vydržalo toľké tisícročia? Parafrázujme ruského klasika: Mňa sa nepýtajte. Seba sa pýtajte.

Každé živé náboženstvo má svoju mystiku. Ona v podstat slúži na spoznávanie psychických zákonov, ktoré objektívne existujú. Náboženstvo bez mystiky je formou bez obsahu. Keď však náboženstvo prerastie do kritickej veľkosti a stane sa mocenským nástrojom, mystika sa stáva príťažou, pretože má panteistický rozmer, čím u kmeňového tria judaizmus/kresťanstvo/islam oslabuje bojovnú nadradenosť zneužiteľnú klerikálnou mocou. Preto sú kabalisti a súfí okrajovým, oficiálnymi náboženstvami tak akosi trpeným javom a gnostici boli rovno vyhlásení za heretikov. Mystika v akomkoľvek náboženstve sa nakoniec vlieva do jedného prameňa, k jednému zdroju.

Mystika hovorí o tom, že s vlastnou psychikou môžeme pracovať. Že je to s ňou v zásade rovnaké ako s fyzickým telom, ktoré si ľudia podľa možnosti udržiavajú čisté, nezanedbané, pretože je viditeľné. Ako keby aj psychika nebola viditeľná. Táto práca s psychikou nie je o tom, aby sme - prenesené do fyzického tela - trénovali, aby sme si vypracovali skok do výšky na úrovni olympijského víťaza, ale aby sme - prenesené do psychiky - nechodili po štyroch ako zver. Neriadili sa len inštinktami, ktoré v našom mozgu zostali z čias jašterov a opíc, pretože v istých chvíľach, u niekoho častejších, u iného zriedkavejších, cítime, že nie sme len jaštery a opice.

Ježišovo učenie bolo výsmechom realite - bez škaredej konotácie. "Moje kráľovstvo nie je z tohto sveta", som večný duch. Isteže, toto ako bytosti vedomé si absurdity vlastnej smrteľnosti potrebujeme, nech už v akejkoľvek podobe.  Ale cestou na popravisko sa srandičky končia, pretože realite sa dá vysmiať, ale nemožno ju oklamať. Eli, Eli, lama sabachtání. Prečo ma nechávaš zažiť utrpenie smrti.

Bulvárny rozruch okolo gnosticizmu utíchne a všetko bude zasa po starom. Formálne a prázdne.

Amen.

Záhrada Getsemanská (október 2000). Orientačná informácia: je veľmi malá a vzhľadom na začiatok druhej intifády bola výnimočne vyľudnená.

Sú tam záhony nešľachtených ruží, afrikány, kúkoľ (to je on! ten biblický, čo treba oddeliť od žita), papuľky ... ako v záhrade u babky.  Neviem, ako v slušných domácnostiach, ale my sme to robili tak, že sme papuľkám odtrhli práve tie papuľky, ktoré keď sa zboku stisnú, tak sa otvárajú ausgerechnet ako papuľka, a preto sa aj tak volajú. V záhrade Getsemanskej som sa, samozrejme, ovládla, lebo čo človek nesadil, to by nemal obšklbávať.


Peri fyseos anthropu - O ľudskej prirodzenosti | stály odkaz

Komentáre

  1. vsetko je inac, Jezis sa priznal na smrtelnej posteli
    (teda krizi) k budhizmu. svojim tryznitelom oznamil po tibetsky, ze je lama. rimski vojaci a zhromazdeny izraelsky lud mu nerozumeli a tak sa nezachovalo, ci pance- alebo dalaj-. original tibetskeho vyroku sa tiez nezachoval, lebo povodnu foneticku podobu vyroku prepisali aramejskymi slovami. neporozumenie originalu a zle preklady su zakladom mystiky.
    publikované: 15.05.2006 14:51:20 | autor: emele (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. emele
    Lama, lama ... tiež to mohla byť vikuňa alebo alpaka. A aymarčina.
    Len žiadne unáhlené závery.
    publikované: 15.05.2006 16:47:18 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. ema
    a mozno bol Jezis prvy hacker a nabural bezpecnostny system NBU Judei a vojakom sa vysmieval, ze su lamy, lebo musia pouzivat proti nemu hardwarove prostriedky. ciastocne si za to, ale moze aj sam, lebo nezaplatal bezpecnostnu dieru v apostolskom firewalli.

    aj tak sa vsak priklanam k povodnemu tvrdeniu, lebo je tu este nieco. reinkarnacia. tento koncept jeho ucenici nepochopili a neinterpretovali ho spravne. Jezis im povedal, ze po smrti sa jeho dusa opat vrati. pre colnikov, rybarov a inac postihnutych bol princip reinkarnacie nad ich pochop a domnievali sa, ze musi ozit v tom istom tele. nestudovali greckych filozofov, netusili, ze vsetko plynie a neda sa dvakrat vstupit do tej istej rieky (tolko na ich obranu). lama Jezis v skutocnosti reinkarnoval do supa africkeho (Gyps africanus) a odniesol svoje telo do lybijskej puste. nechcel totiz zatazovat proste mysle apostolov s tym ze kde sa stala chyba (v ich chapani).

    jeho telo nasli bystri beduini a ich pra-pra-pra-vnuk Arius potom po Alexandrii rozpraval, ze Syn nie je totozny s Bohom a nie je vecny ako Otec (co jeho predkovia videli na vlastne oci). tuto teoriu tiez podporuju namerane teploty v Lybijskej pusti a stravovacie navyky supov.
    publikované: 15.05.2006 18:11:30 | autor: emele (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. moj najoblubenejsi vtip na temu viera
    hovori: Pane, ochran ma od Tvojich nasledovnikov.

    Napriklad takych, co sa drzia nabozenstva len zo zotrvacnosti:
    http://www.iranian.com/Anyway/2006/May/hypocrite.html
    publikované: 15.05.2006 22:41:51 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. okrem iného povedal na kríži:
    Žíznim! A podali mu žlče s octom v hubke na yzopovej tyči - asi nemali vína. Spomínam to preto, lebo dnes je Žofia, čo víno vypíja...
    publikované: 15.05.2006 23:27:38 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. monthy pyton ci co?
    No to by si nebol Ty, krig, keby si sa nevysmieval zo vsetkeho co sväte je:-)
    publikované: 15.05.2006 23:49:18 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. Eli, Eli, lama sabachtání.
    Komu by nebolo luto, ked ho opusta absolutno?

    Tebe by to nebolo luto?
    publikované: 16.05.2006 00:20:25 | autor: Arton (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. Arton
    Bolo.
    Absolútne.
    publikované: 16.05.2006 05:29:05 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. kriq
    Na ebonitovej tyči.
    Žlč s octom mohol byť nevydarený ročník Yarden Mount Hermon.
    http://www.allhlwines.com/cgi-bin/cart/store.cgi?action=search&category=Golan%20Wines
    publikované: 16.05.2006 05:35:45 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. Na ebonitovej tyči?
    Veď ho nepopravovali na elektrickom kresle ;)
    publikované: 16.05.2006 10:53:51 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. aka znama
    garnitura!
    publikované: 16.05.2006 22:15:54 | autor: čvi (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. už sú tu skoro všetci, zaspievame si?
    to nebola ebonitová tyčka, to bol železný hák. A to s tou lamou znamená v preklade niečo ako Keď ste si ma upiekli, tak si ma aj zjedzte. Veď lama má chutné mäsko.
    publikované: 17.05.2006 08:27:05 | autor: buheh (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. našťastie viem, že neviem
    spievať ;)
    publikované: 17.05.2006 08:42:23 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. záááklááád
    ciiirkviii je na-á ská-ale
    nemoze by-yt zru-se-ná

    dalej si pamätam uz len utrzky
    publikované: 17.05.2006 13:24:19 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. sahrezad
    to spievas nabozensku piesen, alebo citujes p.f. Gavendu, hovorcu RKC na Slovensku? :)
    publikované: 17.05.2006 14:03:07 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. jasne, ze nabozensku piesen
    Gavenda je mamickin (alebo mamickyn? uz mi zacina gramatika vypadavat) priatel, neurazat:-) Alebo urazat, ja osobne ho vobec nepoznam a tak neviem co je zac.
    publikované: 17.05.2006 14:48:08 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. srandicky, srandicky,
    ale keby nebola viera v Boha, alebo ak chcete iluzia o Bohu, mne je to absolutne jedno, nebolo by uz NIC. ZHOLA NIC. A to je najlepsie potvrdenie toho, ze Boh existuje, a ak nechcete prepadnut nihilizmu existuje tu a teraz.
    Krestanska mystika moze byt potlacena cirkevnymi dedinskymi ritualmi, ale to vsak neznamena, ze neexistuje. Boh je zivy, a Fridrich vychladol.
    publikované: 17.05.2006 14:48:51 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. srandicky, srandicky,
    ale keby nebola viera v Boha, alebo ak chcete iluzia o Bohu, mne je to absolutne jedno, nebolo by uz NIC. ZHOLA NIC. A to je najlepsie potvrdenie toho, ze Boh existuje, a ak nechcete prepadnut nihilizmu existuje tu a teraz.
    Krestanska mystika moze byt potlacena cirkevnymi dedinskymi ritualmi, ale to vsak neznamena, ze neexistuje. Boh je zivy, a Fridrich vychladol.
    publikované: 17.05.2006 14:49:13 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. srandicky, srandicky,
    ale keby nebola viera v Boha, alebo ak chcete iluzia o Bohu, mne je to absolutne jedno, nebolo by uz NIC. ZHOLA NIC. A to je najlepsie potvrdenie toho, ze Boh existuje, a ak nechcete prepadnut nihilizmu existuje tu a teraz.
    Krestanska mystika moze byt potlacena cirkevnymi dedinskymi ritualmi, ale to vsak neznamena, ze neexistuje. Boh je zivy, a Fridrich vychladol.
    publikované: 17.05.2006 14:49:36 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. kuzlim dobre,
    len sa to zadrhava, takze prepacte.
    publikované: 17.05.2006 14:51:58 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. btw,
    skusili ste sa vzit niekedy do Kristovho tela?
    Skusili ste si predstavit situaciu,(snad aspon iluziu:)ze prajete ludom len dobre, ze ste vyliecili chorych, ze vdaka vasej modlitbe a prosbe ste vzkriesili mrtveho, ze ste nikoho neokradli a nic nemate len dobry umysel, ze chcete aby boh a odpustenie tu bolo pre kazdeho, pretoze podla vas su si ludia rovni a oni vas zato ukrizuju a opluju?
    Aj Boh zapochyboval, preto si vzdychol Eli, Eli... a preto zostupil na tri dni do pekiel. Som si skoro ista, ze keby nezapochyboval, ukrizovanie by sa nekonalo. Skoda.
    publikované: 17.05.2006 14:59:20 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. iris
    Ja laskujem len preto, ze pochadzam z jednej najbigotnejsich rodin na Slovensku, takze tie srandicky maju byt skor parodia do vlastnych radov.
    Ten poznas, ze
    Boh je mrtvy. Nitze.
    Nitze je mrtvy. Boh.

    publikované: 17.05.2006 15:01:44 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. iris
    Co sa mna tyka, tak ja tu laskujem na temu cirkev (nie na temu Boh), lebo pochadzam z jednej z najbigotnejsich rodin na Slovensku, takze ono to ma byt vyhradne parodia do vlastnych radov.
    publikované: 17.05.2006 15:05:46 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. waaaaaa
    najprv mi to neodoslalo, tak som to napisala dvakrat a odrazu su tam oba prispevky vedla seba. Aspon je vidno, ze si za svojimi slovami stojim!
    publikované: 17.05.2006 15:07:51 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  25. kristusakneki!
    Napisala som druhy prispevok, lebo ten prvy mi najprv neodoslalo a teraz su tam oba.
    publikované: 17.05.2006 15:08:46 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. tak je to ked sa clovek ponahla
    Jasne, ze ten vtip poznas, Iris:-) Teraz pozeram ze Nietzeho som spravila mojho ucitela z vecerneho gymnazia Nitzeho a prispevky sa mi tu mnozia jedna radost. Idem sa ja radsej venovat bohumilej cinnosti:-)
    publikované: 17.05.2006 15:16:36 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  27. my budhisti si myslíme
    že boh je všetko, a treba sa z toho všetkého radovať. Konkrétne, najlepšie sa raduje tak, že sa človek rehoce a robí si úprimnú prču. A keďže boha netreba vidieť ako modlu, ale boh je je všade, vo všetkých veciach, z ktorých sa treba radovať a rehotať, potom je nanajvýš prirodzené, že sa treba aj z boha tešiť cez prču. Najmä je teda asi bohu milé robiť si prču z toho, čo nám najviac stojí v ceste poznávania naozajstného boha - čiže zo všetkých skostnatelých kvázi božských inštitúcií a dogiem. Bohu je určite milšia naša diskusia na Eminom blogu, kde Ježiš vystupuje ako komiksová postavička zožratá supmi, než napuchnutí cirkevní hodnostári omieľajúci nezmysly, kde sa pointa počas histórie stratila v preklade, ak tam vôbec nejaká bola. Najväčšími nepriateľmi boha sú tí, čo si ho sprivatizovali.
    publikované: 17.05.2006 17:25:38 | autor: buheh (e-mail, web, neautorizovaný)
  28. vy budhisti tomu nerozumiete,
    ale s tou prcou si celkom mily. My krestania si na dokaz toho, ze s tebou suhlasime, budeme si robit prcu z teba. Hlavne, ze sme veseli, ni?
    A svoju dogmu si nevykladaj ako za tu jednimu spravnu, lebo si fakt na smiech hehehehhe.
    publikované: 17.05.2006 17:35:59 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  29. buheh
    kasli na to. s krestanmi sa bavit o dogmach je asi taka zabava ako sulozit s morskou korytnackou.
    publikované: 17.05.2006 17:47:52 | autor: emele (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. :o))
    ja som hned vedela, ze si moc mlady:)
    publikované: 17.05.2006 18:12:12 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  31. my budhisti
    Vám kresťanom ďakujeme za pozitívne prijatie našej dogmy a na znak bratstva týmto súhlasíme, aby ste si z nás robili prču. Ako napísal klasik z istej inštitúcie: Uvedené Vám dávame na vedomie a zostávame s pozdravom ďalšej spolupráce!
    publikované: 17.05.2006 20:11:08 | autor: buheh (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014