Nechystám sa prvoplánovo navážať do kresťanstva, ku ktorému náboženská extáza Veľkej noci priam provokuje. Lebo to by bolo treba vrátiť sa (najmenej) do obdobia indických Rgvéd a hlavne zarathuštrovskej éry kopírovania rgvédskych mémov - k Aveste, ktorú Voltaire, keď vyšla v roku 1771 vo Francúzsku, nazval ohavnou zlátaninou. Museli by sme niečo pohovoriť o čase, kedy Zarathuštra božsky zasiahnutý haomou dohnal dualizmus do extrému a vytvoril náboženstvo obsedantného boja s diablom, ktoré neskôr tak pekne manifestovalo v inkvizičných naháňačkách. A to sa mi pri mojej mačacej lenivosti teraz nechce. Je to téma komplikovaná, navyše burcujúca vášne vyznavačov jednoduchých náboženských schém - ľahko šíriteľného memetického balíčka a ja ich dnes nechcem zlostiť.
Reč bude o internete.
Alebo - poďme najskôr do minulosti. Do predliterárnych čias. Mémy identifikujúce človeka so sociálnou skupinou sa šírili ústne prostredníctvom rituálov a sústreďovali sa na dva okruhy, ktoré hýbu svetom - sex a vojnu. Potom si mémy vytvorili písmo a získali účinný nástroj, i keď s pôsobnosťou obmedzenou na tých, čo ho poznali. Písmo sa stalo vášňou. S mačacím pobavením si spomínam na časy, keď som hral v staroegyptskej civilizácii bohyňu Bastet. Ako skromne sa to začalo takmer čistou, abstraktnou, myšlienkami konzervovanými do písma nedotknutou Chufuovou pyramídou a končilo divokými omaľovánkami - až zrak prechádzal - v Údolí kráľov, kedy ňi centimeter plochy nezostal nepopísaný. Thovt, tvoje majstrovstvo bolo viac ako na ľudskú tvorivosť používané na nudné schematické bláboly.
V 15. storočí použili mémy Guttenberga/Gensfleischa, aby im zostrojil nový kanál, ktorým by sa rozutekali medzi ľud. Prvou vytlačenou knihou bolo dielo, ktoré formovalo ráz kultúry: biblia. Síce jednou z prvých svetských kníh z Gutenbergovej dielne bolo Lucretiovo De rerum natura a hoci sa stala populárnejšou ako Danteho Božská komédia, na najviac prekladanú, najviac vydávanú a najviac kupovanú knihu v histórii ľudstva nemala. Prvú priečku obsadilo synkretické dielo sekty židovských odpadlíkov plné chytľavých mémov. Prvotnú príčinu, prečo sa stalo takým populárnym, treba hľadať nie u Ježiša, ale u Pavla. To on s využitím sociálnej siete, jej štruktúry a topológie, mémy kresťanstva rýchlo rozširoval. Vyznal sa v sieti. Napriek tomu, že vtedy žiadna veda o sieťach neexistovala.
Potom prišlo rádio a televízor a - po tomto krátkom úvode sa dostávame k podstate - nakoniec si mémy vybudovali internet. Bezškálovú sieť, robustnú a topologicky stabilnú. A ako si v nej počínajú nasledovníci šíriteľa kresťanského memplexu Pavla? L. Adamicová zo Stanfordovej univerzity urobila pokus. Skúmala dve komunity na opačných koncoch názorového spektra. Zástancov práva voľby na potrat a "prolajfistov" žiadajúcich zákaz potratov. Zistila, že kým zástancovia "práva na život" so zreteľným kresťanským backgroundom mali vytvorené jadro s približne 40 dokumentmi, v ktorom sa bolo možné dostať z každej stránky na všetky ostatné, hnutie "právo voľby" malo stránky nesúvisiaco roztrieštené, čo ovplyvňovalo ich akcieschopnosť. Prvá komunita bola (a je) očividne na webe dobre zabývaná, dobre organizovaná. Spoľahlivo šíri svoje memetické víry.
Apropo víry. Ich šírenie podrobila výskumu trojica Pastor-Satorras-Vespignani. Výsledok: sú nezadržateľné. Vyplýva to z bezškálovej topológie, kde hrajú hlavnú rolu masívne prepojené centrá - napríklad takých veľa malinkých Vatikánov - ktoré vírom poskytujú azyl na prežitie a možnosť zaplavovať priestor siete.
Ema ma upozornila, že mám písať o svojich osobných zážitkoch, a nie úvahy dlhé ako veľkonočné sviatky. No dobre. U nás, mačiek, memetika v ľudskom zmysle nefunguje. Ako náhradu si značkujeme teritórium. Moje teritórium mačky domácej je jasné. Ale dnes, keď som sedel v okne a monitoroval ulicu, videl som externého tigrovaného kocúra značkovať pneumatiku na Peugeote. Akože jeho teritórium. Peugeot potom, samozrejme, odišiel. Aj s ošťanou pneumatikou. Keby kolega šíril mémy, dalo by sa povedať, že svoje memetické teritórium rozšíril. Ale nakoľko šlo len o mačacie feromóny, jeho teritórium sa zúžilo.
Na nič osobnejšie si neviem spomenúť.
Komentáre
moc mudry
Takze tak Voltaire?
šahrezád, sedí sokol
.
AA: fuj, aká neesteticka otázka.
Nespolahlivy kocur
Šahrezád, už to
Who is Hamid Goodarzy? Iránsky Brad Pitt?
Iransky Brad Pitt?