"Tak by som si prial vedieť, kto som a čo nachádza sa vo svete, ktorý hľadám", vyjadril sa poeticky takmer presne pred tisíc rokmi Peržan Avicenna. Trpel takou existencionálnou úzkosťou, že Sartre je oproti nemu amatér a hlavne pri porovnaní prenikavosti intelektu a praktickej použiteľnosti outputu tlčhuba.
Hľadanie si Ibn Síná - Avicenna, jeden z najväčších géniov ľudstva, ktorý zásadným spôsobom ovplyvnil svet vedy, spestroval rôzne. Chľastal, čím dával najavo, kam mu môžu mocní sveta vyskočiť aj s celou ich islamskou ortodoxiou, kurvil sa, bol politicky nekorektný a podnes deň nie je celkom jasné, ako popri tom stihol významne prispieť do odboru medicíny, fyziky, praktickej alchýmie, ale aj filozofie a politiky a ešte aj básniť. Tento rodák z obce pri Samarkande v dnešnom Uzbekistane, syn perzského výbercu daní, sa niekoľkokrát tesne vyhol trestu smrti, bručal v base, často bol na úteku, ale vďaka svojmu oslnivému intelektu sa dožil slávy aj bohatstva. A to aj napriek turbulentným vojensko-politickým udalostiam vtedajšieho Stredného Východu, nakoľko jeho intelekt bol vnímaný ako vojnová korisť. Tento vážený lekár, vedec a filozof sa však za každých okolností správal ako hulvát a otvorene dával obmedzencom najavo, čo si o nich myslí.
Že prečo táto téma? Bolo to takto. Pri diskusnej poznámke emele som sa zamyslela nad históriou palných zbraní, čo skĺzlo po časovej osi až do čias Alberta Veľkého, ktorý sa v jednom zo svojich diel venuje výrobe pušného prachu, ergo chémii. Tento Albert, za ktorým sa Tomáš Akvinský ťahal pešo cez celé Taliansko, bol človek zdravého, praktického rozumu, prírodovedecký experimentátor, ktorý pri štúdiu starých alchymistických diel žasol nad tým, že namiesto empirických faktov a dôkazov sú citované akési autority. Vo svojom diele Mineralia spochybňuje alchymistické driapanie sa po transmutácii obecných kovov na zlato a odmieta jej hmlisté obrazné vyjadrenia. Alchýmia mala byť podľa neho vedou o látke s použitím terminológie jasnej a jednoznačnej. Mimochodom, Albert Veľký preukázateľne izoloval prvok arzén, ktorý sa stal neskôr aj v klerikálnych kruhoch obľúbeným doplnkom výživy.
A tak sme sa dostali k alchýmii, konkrétne k spochybňovačom mystických táranín, ktoré tvorili jej neoddeliteľnú súčasť. Uznávali len experiment a práve vďaka ich praxi vznikla súčasná chémia. Prvou učebnicou sa stala v roku 1597 Alchemia, autorom bol Andreas Libavia a obsahovala prakticky overené postupy a vedecky zameranú teóriu založenú na racionálnych úvahách Platóna, Aristotela ... atď ... a Avicennu.
A sme zasa v Perzii.
Avicenna bol prvý, kto sa vysmial alchymistickej transmutácii a v Sciant artifices napísal, že alchymisti si vymýšľajú. Vytočil tým alchymistov arabských aj kresťanských, ale tak to už u ľudí poburujúcich svojou racionalitou akademické autority chodí.
No a tento perzský Avicenna napríklad vo svojich vedeckých spisoch 600 rokov pred Newtonom sformuloval zákon pohybu a poukázal na nerozlučný vzťah medzi časom a pohybom. Keby boli veci bez pohybu, stratil by čas zmysel, uvažoval Avicenna a mal, samozrejme, pravdu. Bol však hlavne vynikajúcim lekárom zaraďovaným dnes na jednu úroveň s Galénom a objaviteľom krvného obehu Harveyom (17. stor.). Jeho medicínske a farmaceutické know-how ho zachraňovalo pred vladárskymi verdiktmi o poprave. Hlavným Avicennovym dielom bol Canon medicinae, ktorý sa, preložený do latinčiny v 12. storočí, stal bazálnym spisom európskej stredovekej medicíny a základom ďalšieho rozpracovávania.
Ibn Síná so zdravím značne podlomeným hýrivou životosprávou i chemicko-farmaceutickými experimentmi na vlastnom tele zomrel v severoiránskom Hamadáne, kde je aj pochovaný.
Nad jeho hrobom bol začiatkom 50. rokov vztýčený kónický monument s dvanástimi piliermi. Autorom pietneho areálu s hrobkou, múzeom a knižnicou je architekt Hooshang Seyhoon a ako vzor si vybral Gonbad-e Qaboos, gigantickú stavbu z pálených tehál, ktorá vznikla v čase Abú Sínovho života. (Lepšiu fotografiu nemám, cez deň nebol čas).
Celkovo je Hamadán (Ecbatana - hlavné mesto Médskej ríše, potom kvôli svojej klíme v nadmorskej výške skoro 2000 m letné sídlo perzských kráľov ) príjemné, i keď iracko-iránskou vojnou značne zdevastované mesto. V jednej z bočných uličiek je nenápadné mauzóleum s hrobkami Ester a Mordechaja, ale vraj to nie sú Ester a Mordechaj, ale kráľovna Zuzana plus ešte ktosi a Ester s Mordechajom boli pochovaní v meste Šúš. Každopádne areál v Hamadáne spravuje malá židovská komunita.
---------------------------------------------------
Ešte zdroje informácií:
Bernhard Dietrich Haage: Alchemie im Mittelalter. M.A. Soheil: Avicenna, His Life and Works.
Komentáre
Kto ma volá?
off topic odkaz pre Šahrezád
Z Hazár afsáne. Tam sú dve vezírove dcéry, Šírázád a Dínázád. Ku kráľovi - dekapitátorovi hláv svojich súložníc idú spolu a to nie priamo kráľ, ale Dínázád žiada každú noc sestru, aby rozprávala príbehy a tým jej zachraňuje život. Kráľ len so zaujatím počúva.
Dínázád znamená velebiaca božstvo Dén.
.
Daena/Dína:
(copy&paste, načo by som ti to prekladala):
DAENA. Persian feminine aspect of Den. In the Avesta: At dawn on the fourth day after death, the departed passes over the Cinwad bridge and meets the personification of his deeds. If he is righteous, a beautiful maiden appears to him amidst the sweetly smelling breeze. (If wicked she is wretched). The girl is the manifestation of one's own daena (Pahlavi: Den). The beautiful maiden is one's own inner consciousness, the internal being."
A ešte:
"The rise of Mithra and the rise of Daena are both connected with the first light of dawn, 'birth' from darkness. The appearance of Daena in the early morning light coincides with the scented wind."
"In the Gathic texts, the daena, after the rise of Astunat Arata from Lake Kasaoya, will render the corporeal world imperishable with their salvific gaze."
.
Pé es - s takým menom nemožno prať ponožky:p
syska
Ema
Moja reakcia bola na nadpis.
Aspoň už viem, že sa nemusím ponáhľať s čítaním. Teraz sú na rade návody z oblasti zbrojenia, taktiky, a tak.. Veď prihoď niečo aj odtiaľ.
P.S. Nedaruje niekto kalkulačku? Zn. Do dobrých rúk.
syska
K taktike môžeme niečo napríklad o Maginotovej línii. Francúzi si voľkali, akú dobrú vec vymysleli a Nemci ich slávnu vojenskú stavbu jednoducho obišli:p
Nejaké voľné kalkulačky sú k dispozícii.
Ema
Taktika - aha, malo ma napadnúť, že termín "ženské zbrane" práve Tebe nič nehovorí :p
Ale niečo málo z oblasti bezpečnej plastickej chirurugie? Ani to by si nemohla pre kamarátku spraviť?
Mikymauz bude za kalkulačku vďačný.
ooooooo Ema
syska
Ženké zbrane, wtf. To sú tie, vďaka ktorým sa väčšina ich používateliek dostane do neuspokojivého manželstva? Super taktika, fakt:p
Bezpečná plastická chirurgia, to akože igelitový pytlík na hlavu?
Syska, prosím ťa, povec Mikymauzovi, nech sa mi ozve súkromne.
Šahrezád
ale no,
ani ja nemaaaaaaaam
najstrasnejsou zenskou zbranou je
plac.
najstrasnejsou zenskou zbranou je
plac.
emele
spomínal tu niekto ponožky?
Ema
Ale ani ja nesmiem zaspať dobu. Veď vieš - mužský prechod... Treba byť vždy pripravený. :-)
:::::::::::
S tým pytlíkom som to ešte nepočula. Nie zlý nápad - nakreslíš naň ksicht, aký sa mu páči, aj v najtragickejšej nálade sa budeš usmievať. No je to bezpečné?
::::::
A vôbec, je čas na stavanie fal..ických "symbolov". po smrti si to tak neužiješ.
Brú noc.
Mikymauzovi odkážem.
emele
obe -
syska: v tvojom pripade zase ano. ten symbol musi mat minimalnu velkost, aby bol konzumovatelny. dobru noc.
syska
:p
.
Nič nie je celkom bezpečné. Dokonca ani ten Cilest.
.
Tak čo, podarilo sa postaviť falické symboly? Lebo som vykukla do slnečného rána a Slavín sa tam stále týči osamelý.
emele
Občas chápem, prečo muži so slabšími povahami odchádzali radšej haluziť do púští a lesov plných divej zveri.
ahoj Malakit
Jój, Ema
.
K poslednej otázke len toľko. Keď si zvedavá, postav si sama. To sa nedá opísať. To musíš zažiť.
emele
syska
syska
.
Stavať si šla predsa ty, ja som len na tému výstavby zo slušnosti pokonverzovala rečníckou otázkou:)
eme+le
A spomenieš symbol slávy PADLÝM hrdinom.
ememle: autocenzura :p