Ema

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Barbari

Zničte Kartágo!

 O čo menej o nich vieme, o to viac si navymýšľame. To je v kocke posolstvo piateho dielu nemeckého seriálu Legendy z histórie Zničte Kartágo! venovaného Feničanom a Kartáginskej ríši. Nezachytila som nástup, náhodne som vhupla do vysielania STV po prvej tretine. Neviem, čo odznelo v úvode o obyvateľoch bohatých levantských miest ako Súr, Biblos a Sidon - autoroch hláskového písma, ktorým opelili Európu, veľkolepej civilizácii s históriou siahajúcou do hĺbky troch tisícročí pred našim letopočtom, ktorá okolo roku 1100 sformovala politicky silnú kultúru. Ale to, čo nasledovalo v tzv. dokumente o stredomorskej Kartáginskej ríši  - fenickej extenzii v Stredomorí, bolo fascinujúce. A poučné.

Leitmotívom bolo údajné náboženské barbarstvo Kartágincov. Boli síce skvelí ... obchodníci, námorníci, remeselníci, blabla (podľa všetkého aj literáti, hoci ich krehké papyry sa rozpadli alebo boli zničené, ale samotná existencia hláskového písma napovedá veľa) ... ale prinášali ľudské obete. Wow! V pravidelných intervaloch sa v dokumente zjavovala démonická socha údajného kartáginského božstva, ktoré malo pred sebou korýtko s ohňom, kam - ochbožezavaruj! - hádzali ako obeť deti. Nie nejaké čertsvo narodené, ale bytosti, ktoré už vnímajú! Dvojročné. Ako vraj zistili vedci z popola. Tento silný archetyp spaľovania obetí sa potom prelínal dejom ad nauseam až do konca filmu. Síce nenápadne odznelo, že stopercentne isté to nie je, ale obsedantný obraz strašného božstva slovo prevalcoval.

A potom to prišlo. Na plnú hubu. Vyjadrenie, že vzhľadom na ich náboženské rituály boli Kartágini ... no čo asi? No predsa barbari. Ani demokraciu nemali. Na rozdiel od neskorších antických Grékov, napríklad. S ich 95 percentami ľudí bez práva voľby a päťdesiatimi percentami otrokov.

Nevieme síce o Kartágincoch prakticky nič, lebo civilizovaní nebarbari, ktorí vpadli na územie Kartáginskej ríše, kartáginskú kultúru úplne vyplienili a zničili, ale to tvorcom dokumentu nebránilo vyrieknuť nad nebohými Kartágincami definitívny ortieľ. Barbari. A odkiaľže čerpali pikantné infošky o kartáginskom barbarstve? Také vierohodné a plastické, ako keby ich US mariňáci čerstvo výžmýkali z nejakého Féničana v Abú Graib alebo Guantanáme? Predsa zo záznamov kartáginských nepriateľov. Záruka objektivity jak sviň´. S takýmto prístupom budúci historici vyhlásia na základe záznamov víťazov husajnovský Irak za najozbrojenejšiu ríšu začiatku 21. storočia s arzenálom ZHN schopným zničiť do hodiny sakumpak celý svet.

Vzhľadom na posolstvo filmu sa dá povedať jedno: tento typ dokumentov infikuje ľudí rasizmom, iracionálnou xenofóbiou. A tiež odporom k minulosti, hnusom z histórie, neschopnosťou vnímať kontinuitu. A keby len dokumenty. Celý spôsob výučby histórie na školách vyrába ľudí zbavených nezaujatého pohľadu na históriu sveta, v ktorom žijú. Ale to si nechám ako skvelú pointu na záver.         

Aj iné ako pľuvanec na kartáginských infanticídnych barbarov bolo interesantné. Film (nepriamo, nechtiac) ukázal, ako Kartáginská i Rímska ríša rokmi pozvoľna rástli a zahusťovali sa, až odrazu ťuk - došlo k zrážke záujmov. Po dvoch vlnách púnskej vojny zostala bývalá veľkolepá Kartáginská ríša len malým fliačikom zeme s Kartágom ako centrom. A ešte aj túto bezmocnú oblasť museli Rimania rozdupať, rozfašírovať treťou vlnou vojny. Dokument bol, samozrejme, na strane "našich". Rimanov.

Nič však nie je večné a vieme, ako skončila aj slávna Rímska ríša.

Kartágo. Foto: Ivan (2006)

Neviem, čo viedlo prekladateľov tohto dielu seriálu prevziať nemecký úzus, ale celý dokument sa len tak hemžil vyjadreniami pred Kristom a po Kristovi. U nás ich síce nahrádza kulantné pred naším letopočtom a nášho letopočtu, ale v zásade je to to isté. Ostrá deliaca čiara. Iste, je to len formálna záležitosť, ale vytvára už od školských lavíc hranicu medzi akýmisi dobami temnými, dávno minulými - a obdobím naším, začínajúcim sa údajným narodením Krista. O čo menej škody by napáchalo vo vnímaní histórie delenie na vek historický, ktorý sa začína objavom a používaním písma umožňujúceho zaznamenávať tok udalostí a na vek predhistorický, o ktorom by už deti vedeli, že o ňom kvôli neexistujúcim záznamom nevieme prakticky nič. 

Toto delenie by jednak ukázalo krátkosť našej ako-tak doloženej histórie nepresahujúcej päť tisíc rokov, jednak by výraznejšie vynikla katastrofa, ktorou boli požiare (zrejme nebol len jeden) Alexandrijskej knižnice. Tejto pokladnice pamäti. Je totiž pravdepodobné - teda prinajmenšom sa to nedá vylúčiť - že predantické civilizácie boli natoľko vyspelé, že pred nimi padali do prachu aj úžasní antickí Gréci.

Ale nie. Ochota k zmene nie je. Zostáva pr. Kr. a po Kr., Kartáginci boli barbari a história nie je zdrojom poučenia. Len povedačkami o cudzích primitívoch.    

(Mapa prevzatá z Der grosse Atlas WELTGESCHICHTE, Orbis Verlag)


Peri fyseos anthropu - O ľudskej prirodzenosti | stály odkaz

Komentáre

  1. a v ktorom že to roku, mesiaci dni vynašli ľudia písmo?
    A ktoré: klinové, hieroglyfické, mohendžo-dáro-vské, čínske?
    Tie tu boli pred "fénickým hláskovým" písmom ;)
    Nejaké relácie v TV na tú tému som zachytil aj ja, podľa jednej z nich bolo obetovanie detí Molochovi len rímskou propagandou, snažiacou sa nepriateľovi nasadiť psiu tvár a vykopávky jednoznačne nepotvrdili výskyt detských pozostatkov na obetiskách...
    publikované: 13.01.2007 11:45:01 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Mam kamarata,
    Slovaka (esta za cias stareho otca - mimochodom zemana z blizsie neurcenej stolice, ktory vravieval, ze clovek musi mat k zene aspon este 2 frajerky, aby sa udrzal vo forme, sa v rodine rozpravali po slovensky), ktory sa ale nejako subjektivne stal Madarom (neskuma ako), a ktory akukolvek debatu na temu historia (teda hlavne ked ide o ten Trianon) razne ukonci: "Milan, vzdy plati to, co som Ti uz povedal - historiu pisu vitazi." Ja mam vtedy vzdy nutkanie poukazat na fakt, ze ak by som mal uznat tuto premisu, tak je s celym svojim madaronstvom v peknom svrabe, ale mam ho rad, a tak na to nepoviem nic. Ja mam radsej metaforu od Bacona: siroky prud rieky dejin k nam vyplavi len materialy najlahsie - to hutne a teda tazke zostalo na dne.
    Prave mi svagor (jeho rodinu po II svetovej vypoklonkovali z Novych Zamkov) daroval knizku: Hornozemske mesta cez dobove pohladnice. Zena mi hned vynadala do nacionalistov, ked som zacal nahlas hutat, ako by som sa mu primerane odvdacil.
    Nie ema, nie je to o vyucbe dejin, je to o vyucbe ku kritickemu mysleniu, o schopnosti pochybovat, a vlastnou silou hladat pravdu. To v tomto nasom mikroregione tak otrasne chyba, ze z toho mam niekedy nabeh na depresiu. A je jedno, kolko ma kto diplomov a titulov.
    Vzdy si budem pamatat onehda toho krpateho a mrzkeho ucitela filozofie, ktory nam odovzdal skorigovane prve dizertacne prace: boli sme zdrveni, vsetci, bez vynimky, a on sa 5 sekund v tichosti kochal nad vyrazom nasich tvari, potom si posuchal ruky, a zavelil: pera do ruk, diktujem. Bolo nas malo, ktori sme to vydrzali do konca, a este menej, ktori sme aspon s casti pochopili, o co mu islo, a za co mu budeme cely zivot vdacni.
    publikované: 13.01.2007 13:39:55 | autor: Cyrano (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. kriq, a ty vieš, čo znamenalo
    vyvinúť hláskové písmo?
    Na to, že ľudské obete sa u Féničanov/Kartágincov nepotvrdili, je to kade-tade strkané do popredia ako významná črta.
    Ukážka textu z webu, ktorý by mal dbať na serióznosť
    http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/3A6810AA24BDC9CFC1256E970048FA8A?OpenDocument&cast=1
    a ukážka z bulváru
    http://www.cassovia.sk/korzar/archiv/clanok.php3?sub=19.3.2004/1661VI
    Keby neboli historici hysterickí, hentie kraviny by sa nevyskytovali ani v bulvári.
    publikované: 13.01.2007 13:47:03 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. Cyrano, tak akosi voľne ma v súvislosti
    s tým, čo píšeš, napadlo, že by som sa fakt smiechu nezdržala, keby sa objavili nejakí potomkovia Féničanov a chceli naspäť všetko, čo mali pred dvoma tisíckami rokov:p
    publikované: 13.01.2007 13:49:22 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. Mam priatela,
    s ktorym som chcel pred nedavnom podebatovat na temu Sokol. A vravi: "vies, ja som katolik, a tak mam na to mozno iny nazor." Akyze iny? Rozviedol to zhruba takto: nuz rozpraval som sa o tom so zopar knazmi, a oni potvrdili, ze to co vravel Sokol, je pravda, na Slovensku pocas vojny naozaj nebolo zle. Cely ten humbug by nenastal, keby neslo o katolickeho knaza.
    Celu tuto debatu zivi predovsetkym cast kleru zneuzivajuc pojem "objektivita". Je velmi jednoduche vysvetlit, preco Tisov rezim nutno dnes jednoznacne odsudit, len kto to u nas pochopi?
    publikované: 13.01.2007 13:52:31 | autor: Cyrano (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. Na ilustraciu
    Tu je spoved mladeho cloveka:
    http://choleva.blog.sme.sk/c/76872/Trapne-pateticka-rozlucka-Pod-lampou.html
    Mna zaujalo toto:
    "2. Tento takmer monopol na mašom mediálnom trhu významne ovplyvňuje najmä mladých ľudí. Som ešte na vysokej škole, takže to mám ako na dlani. Aj v podpriemernom vysokoškolákovi je totiž aspoň minimálna túžba zaujímať sa o veci verejné a vytvoriť si k zásadným otázkam nejaký postoj. Väčšina je však už príliš lenivá, aby hľadali aj inde ako v hlavnom prúde mienkotvorných médií. A tak sú, napríklad, všetci(!) moji spolužiaci na odbore politológia orientovaní pravicovo a polovica z nich nenávidí islam tak, že keby zmerčili nejakého moslima, neváhali by ho okamžite podrezať... "
    Problem vonkoncom nie je v medialnom monopole. Situaciu by nezmenilo, keby sa zrazu do telky pustilo vsetko mozne, aby bola zachovana nejaka "vyvazenost", alebo "objektivita" - ved by to bolo absurdne. Problem je v tom, ze mladi ludia su este menej ako ich predchodcovia schopni formulovat problematiku, uchopit dianie okolo seba vlastnym rozumom. Aj tato spoved, napriek vsetkej svojej uprimnosti a dobromyselnosti, je toho jasnym dokazom: ani tento clovek "nemysli", len vyjadruje lutost nad tym, ze nieco nie je v poriadku.
    publikované: 13.01.2007 14:00:51 | autor: Cyrano (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. Ashkelon
    Este horsie dopadol kulturny narod Filistincov, kedze racia byt zapornymi hrdinami najcitanejsej knihy sveta.

    Vela hlupych predstav bolo ludom vtesanych do hlavy tzv. historikmi este v 18-tom storoci, v case ked sa Grecko slobodzovalo od Turkov a sympatie boli samozrejme na greckej strane. Orient predstavoval despotiu a Grecko nasu demokraciu. Ako keby Ateny boli cele Grecko, Sparta neexistovala, Greci neboli pohania a svojpravni demos netvorili len male percento obyvatelstva. Tento zjednoduseny pohlad sa preniesol i na ovela starsie konflikty.
    publikované: 13.01.2007 14:27:31 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. Cyrano, my si nemusíme
    vykladať o tom, čo je to vojna a čo všetko zomelie a že každý, kto do vojny hucká a ju obhajuje, je buď teľa alebo zmrd. Aj Amíci začínajú pociťovať, čo je to byť bo vojne, hoci samotné vraždenie je od nich tisícky kilometrov ďaleko. Lenže vidia ju na vlastnej legislatíve, postupnej, ale nezdaržateľnej strangulácii slobody. Zmena k lepšiemu je ťažká, lebo totalitné reštrikcie majú vládcovia radi.
    Pokiaľ ide o klérofašistický slovenský štát, k tomu by som len jedno: je mi odporná inkonzistentnosť moralistov, ktorí budú na jednej strane kričať, aké obludné boli plošné transporty menšín (čo bez debaty boli) a na druhej strane budú podporovať ideológiu a politiku, ktorá robí takéto ohavné deportácie na etnickom princípe v súčasnosti, pričom nositelia rasistickej ideológie sa oháňajú "právom na svoje dobro", lebo veľa trpeli. Slováci si, pochopiteľne, takúto obhajobu nechutnej vojnovej minulosti dovoliť nemôžu. Že si hľadeli vlastného dobra a tiež si historicky videné vytrpeli dosť.
    publikované: 13.01.2007 14:30:07 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. Na to si prisla az teraz?
    S deckami pozerame "dokumenty" zo zivota prehistorickych potvor, kde sa vacsinou odohrava pribeh nejakeho jedinca - tie filmy su obvykle podane, ako keby natacali priamo v davno splachnutej realite, akoby vsetky predpoklady (napr. Vyludzovane zvuky, ich vyznam, sposob vyberu partnera..) boli skutocnostou. Je to presne o tom, ako napisal Cyrano - chyba vychova ku kritickemu mysleniu. Odmalicka su ludom predostierane rozne pravdy - ide o to, naucit sa co-to o moznostiach aj obmedzeniach badania, o schopnost spravit si vlastny usudok a pochybovat o slovach naslovovzateho specialistu. Aj ti totiz maju rozne motivy doplnit pravdu o nieco atraktivnejsie, lahsie predajne, ci ideologicky podfarbene. Ema, ani ja nie som nadsena z takej "nespolahlivosti" odbornych kruhov, ale co narobis. V tomto sa prikladnam k idarovmu preferovaniu exaktnych udajov. Mozaika minulosti, aj ked je pretlmocena s najcistejsim umyslom objektivity, mozeme skladat len z criepkov, ktore sa dochovali. Z pohladov tych, co ich zachytili. Mozno neobjektivnych pohladov. Ale kto to ma teraz vediet? Mna kedysi prave z tejto priciny potesilo zaznamenanie experimentalnej archeologie, kde sa manici venovali kopirovaniu starych pracovnych postupov a vlastnou skusenostou prichadzali na to, ako to naozaj MOHLO byt.
    Priznam, ze viac, ako ohlupovanie historikmi, ma stve, ak ma chce len kvoli osobnemu prospechu oblbnut lekar. Jeden proste musi byt v strehu a pouzivat vlastnu hlavu, aj ked to boli.
    A... Ema, nejdes dnes do kina? :-P
    :-)
    publikované: 13.01.2007 14:31:29 | autor: syska (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. Inkonzistentnost
    je tiez typicka crta nechopnosti irecito mysliet. To je ako ked Madaron nadava na Trianon, a potom pod naporom faktov a spochybnovania jeho viery utne s tym, ze Historiu pisu vitazi. Mne nie je odporna ta inkonzistentnost - tu dokonca ocakavam... od moralizatorov. Lebo je rozdiel medzi clovekom, ktory moralizuje, a clovekom, ktory si uvedomuje moralnu dimenziu urcitej problematiky a chce o nej viest diskusiu. Nebol by som stastny, keby do mojich deti hustili, ze Tiso bol zlocinec, aj ked s tym suhlasim. Prajem si, aby deti dokazali pochopit v com tkvie podstata Tisovej zlocinnosti. Prave preto, aby dokazali okamzite pri pohlade okolo seba zareagovat: ale oci, ved aj to co sa deje v Palestine je zlocin. Takze mam taky pocit, ema, ze tu v zasade spolu suhlasime.
    publikované: 13.01.2007 14:39:59 | autor: Cyrano (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. Cyrano, to, na čo
    sa ten Choleva sťažuje, je obyčajný ideologický boj. Jasne vidí, kto má navrch, kto má za sebou peniaze a politickú silu.
    Mimochodom, .týždeň je bulvár, ktorý sa tvári, že akože bulár nie je. Ja napríklad neviem, že nejaké Nové slovo existuje. Nikdy sa mi také periodikum do pozornosti nevnucovalo. Iste má svojich čitateľov, ktorí si ho nájdu - ale nevnucuje sa. Pozri sa na .týždeň. Je to obdoba Plus sedem dní, ktorá má šíriť neocons ideológiu konzumným spôsobom obalenú chujkovinami z kultúry a pod.
    Pokiaľ ide o podkarpatský hríbový škandálik, ten chlap nemá kožu na ksichte, aby proste rovno povedal, že jeho politické krídlo, ktoré ho dostalo do telky, bolo odstavené od koryta, a tak sa porúča aj on. Nie. Radšej bude robiť škandál ako stará kurva. Trápne.
    publikované: 13.01.2007 14:42:04 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. ema,
    ja sa v analyze situacie vcelku zhodujem s Tvojim pohladom (je to "ideologicky, skor mocensky boj, a Hrib je trapny). Myslim, ze som to diskusiach na smecku k danemu vystupeniu patricne ozrejmil. Mna v ale v Cholevovom clanku za srdce chytilo to caro nechceneho. Pise, ze mu vadil ten monopol, a poukazoval na to, ako ten monopol zle vplyval na mladez, ktora je LENIVA... Neviem ako Ty, ale ja mam pocit, akokeby to znamenalo, ze nebyt takeho monopolu, LENIVA mladez by mozno v mensej miere prezuvala pravicove kydy a mala menej chut vrazdit moslimov, ale este stale by to bola LENIVA mladez, neschopna samostatne mysliet, diskutovat, a argumentovat. Mna viac nez moralizator dokaze rozhnevat politruk (nech uz je to sionista alebo antisionista). Nic viac som vlastne nechcel povedat.
    publikované: 13.01.2007 14:52:45 | autor: Cyrano (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. Šahrezád, aj ten dokument v telke
    bol ako z 19. storočia.
    Jo, Filištíncom to najpredávanejšia príručka kmeňového xenofóba riadne nandala. Tú publikáciu by mal postihnúť rovnaký osud ako Protokoly sionských mudrcov. Zosmiešniť, odstaviť. A nie robiť podľa nej politiku, ktorá sa chce tváriť ako moderná, vhodná pre 21. storočie.
    publikované: 13.01.2007 14:53:36 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. Syska, telku pozerám zriedkavo,
    a tak ma tam podchvíľou niečo omráči. Napríklad v júli minulého roka, keď k obrazovému záznamu z bombardovania Bejrútu nastrihali slovo tak, aby celok vyvolal dojem, že bombardovaný je Izrael. Myslím, že to robili opakovane, nebola to náhoda.
    Hej, idem večer do kina, ale už si ma zarezervoval môj spolubývajúci, ktorý švédske trojky napodiv nemá rád:p
    publikované: 13.01.2007 14:59:54 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. Cyrano, sú rovnako leniví
    ako sme boli my. Nemôžem mu to vyčítať. Tiež boli okolo nás proaktívni trtkovia, ale nechcelo sa nám vyvíjať rovnako horúčkovitú aktivitu. Nás to ale na rozdiel od Cholevu nesralo, že sa zopár blbkov aktivizuje do žerava.
    publikované: 13.01.2007 15:06:32 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. Aj ja som vcera videla zaujmavy dokument
    ktory dokazuje, ze biblicka potopa a pribeh o noemovej rodine ako jedinej prezivsej su pravdive. Snazili sa to potrvdit fundovani historici z nejakej jezuitskej univerzity vyrokmi ako "the computer shows us" a "the computer proves".
    Lepsi je uz len nas spolocny favorit Bryndziar (Cyrano, vdaka za link) ktory predklada senzacne dokumenty ktore dokazuju ze Indovia a Pastuni su Zidia. Ako keby sa to cele nedalo odbavit jednym blbym DNA testom.
    publikované: 13.01.2007 15:07:59 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. K teme bryndziar
    (to je taka usmevna odbocka), nakoniec to naozaj vyzera tak, ze bryndziar bol ten mrtvak stanko. Neviem ako ostatni, ale ja som z toho az mierne sklamany :-)
    publikované: 13.01.2007 15:11:12 | autor: Cyrano (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. Vidis, Cyrano.
    Do mojich deti je vtlkane, ako nam Tiso dobre chcel, aki su Slovaci vynimocny narod a ako im vstci okolo ublizovali, ublizuju a ublizovat budu. A co s tym narobim? Najjednoduchsie je niekde v zavetri pripomenut "doveryhodnost" zdroja a pre osviezenie pamati dolozit prikladmi. Niekedy rozmyslam, ci prave podobne kecy a trening odmala zo mna nespravil cloveka pochybujuceho o zhora vyrieknutej Pravde, a ci paradoxne, ked sa deckam kriticnost snazim vstepit a pritom len pravdu im hovorit, nerobim im medvediu sluzbu. Asi by to v ramci treningu chcelo obcas zaradit nejaku haluz.

    Uf, ema, to mi odlahlo. Neobl moj napad Ta prizvat. Takze, ak nahodou budeme v tej istej kinosale, nikdy sme sa nevideli. OK? ;) Uzi si!
    publikované: 13.01.2007 18:05:16 | autor: syska (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. Ale ema,
    ja si nemyslim, ze v lenivosti je problem. Ked uz tu mame take utvary ako spolocnost, narod, stat, tak nejako naivne ocakavam, ze tie organizacie mozno (a to este netvrdim, ze nutno) nastavit tak, aby z nich mal cloviak osoh. Ked sa pozeram na to, co sa dnes deje okolo mna, tak vidim, ze z toho nema osoh cloviak, ale len konkretni ludia, a to este len osoh velmi prizemny. To nie je v poriadku.
    PS: ano, ako pubertiak som nosil okolo krku tzv arafatku. Ale az dokym ma na prestavke na to neupozornila aktivna spoluziacka sionistka, tak som tomu nijaky subversivny vyznam neprikladal.
    publikované: 13.01.2007 18:09:51 | autor: Cyrano (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. Off topic,
    publikované: 13.01.2007 19:02:32 | autor: Cyrano (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. No tak ja teda odvolávam
    všetky preventívne pindy na film Parfum a konštatujem iba jedno: Tykwerovi and Co. sa podarilo excelentné dielo.
    publikované: 13.01.2007 20:12:04 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. Heh, Šahrezád, bryndziar je amatér
    Tuhľa je skutočný profík
    http://matel.blog.sme.sk/c/76980/Potesujte-potesujte-moj-lud-Uvaha-o-Bozom-lude-v-Iz-401.html
    Kresťanská obdoba islamského džihádistu - hardlinera.
    publikované: 13.01.2007 20:14:58 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. Presne tak, syska
    "Keby dačo, tak sa nepoznáme" (copyright L&S).
    publikované: 13.01.2007 20:18:54 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. Cyrano, vďaka za Tropka,
    doteraz som si ho v smetiarskom kraváli šiestich stoviek pisateľov nevšimla.
    publikované: 13.01.2007 20:26:04 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  25. syska, ema
    bol som včera v kine - a nevoňalo, ako sľubovali...
    Čakal som, že nový blog bude o 13 tónoch, ale nevadí, aj Féničania potešia ;)
    publikované: 13.01.2007 21:31:24 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. ema
    nastastie sme boli na inom.

    Cyrano, co sem lezies so statom, stranou, spolocnostou!
    Od provokovania som tu ja :)
    publikované: 13.01.2007 22:21:18 | autor: syska (e-mail, web, neautorizovaný)
  27. takze Emicka bola v kine a ja
    tu este stale sedim sama a neviem co s nacatym vecerom? Na dnes sa nechysta ziadne stretko? Nemuseli by ani prist vsetci, stacil by jeden ci jedna. Pre zaujemcov: perfektne straveny vecer si predstavujem takto:
    http://www.youtube.com/watch?v=MGre-5kKG7g
    publikované: 14.01.2007 00:05:13 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  28. Exaktných údajov
    mám momentálne vyše hlavy, tak nemám ani čas ani chuť si vyhľadávať a skrutinírovať, či Kartáginci naozaj deti spaľovali, alebo žeby skór né. Tak len vykríknem do cteného pitvória provokatívnu otázku, že ak áno, či to nebola náhodou nejaká forma predježišovekých eugenických rituálov. Nech si hovorí ktochcečochce, nešlo teda skôr o odraz 'racionálneho' uvažovania, ako o neoddôvoditeľné barbarské a mysteriózne návyky?

    Ema, možno je to zahalené rúškom tajomstva, ale nedala by sa paniam a pánom prispievateľom, napriek zanedbateľným zásluhám, predsa len aspoň trochu zväčšiť veľkosť fontu? Kto sa tu má slepačiť... a taký kriq, keď si nedajbože vypije, alebo náš baťko Matuhe, ako teraz prečítajú také malé písmenká a ako vyjadria svoj názor k pretriasaným záležitostiam ;)? Tu sa jedná prinajmenšom o jasnú diskrimináciu.
    publikované: 14.01.2007 00:07:41 | autor: idar (e-mail, web, neautorizovaný)
  29. idare
    tiež ma zarazil malý font písma, ale napriek tomu, že sme dneska stáčali víno, dokážem príspevky prečítať ;) len na poznámky pod čiarou, autor, etc. musím trochu žmúriť oči
    publikované: 14.01.2007 00:29:19 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. idar!!!
    kto je pre Teba batko Matuhe? He? ja nahodou vidim ako orol!
    publikované: 14.01.2007 01:40:56 | autor: Matuhe (e-mail, web, neautorizovaný)
  31. sysa!!!!
    co si chcela povedat v jednom z Tvojich horeuvedenych prispevkov slovami: "viac, ako ohlupovanie historikmi, ma stve, ak ma chce len kvoli osobnemu prospechu oblbnut lekar. Jeden proste musi byt v strehu a pouzivat vlastnu hlavu, aj ked to boli." ? Hm??? Niekto Ta chce pblbovat? Ukaz mi ho a ja mu taku vrazim, ze sa z toho poserie....
    publikované: 14.01.2007 01:43:35 | autor: Sinuhe (e-mail, web, neautorizovaný)
  32. Pod lu(m)pou
    je a hlavne chvalapanubohu bude najväčšia tma Matuhe!

    Dole, orle, z výšin, dole!
    Sadá slnko za topole –
    slnko sadá, deň sa tratí:
    Kdeže budeš nocovati?!

    (pozn.: elektrikár už učinil svojej povinnosti zadosť?)

    Blysnú vatry po okolí
    a pri vatre zbor sokolí
    zahudie tú pieseň ľudu:
    „Boli časy, ešte budú!“
    Bo čo v svete všetko minie,
    pravda naša nezahynie!

    (Nóóó, to už je inšuo...)

    Nehovoriac ani o tom, že v dnešnom kryptointelektuálnom neokontexte zaznávaní slovenskí romantici, vybavení fšak nadčasovými atribútmi , už dávno prorocky vyprorokovali, čo tu raz privodia klimatické zmeny:

    Vyletel orol ponad zem vysoko –
    zem sa mu tratí, temer ju nevidieť.
    Nehľadí na ňu – načože by hľadel:
    má on pred sebou celkom inakší svet!
    Načo by hľadel? Dolu on nezíde,
    čo hnedky búrka, čo hneď orkán príde!
    publikované: 14.01.2007 02:24:13 | autor: idar (e-mail, web, neautorizovaný)
  33. S blšími fontami v komentároch
    nič nenarobím. Je to súčasť tohto preddefinovaného štýlu. Ostatné štýly z výberu sú grc a na vytvorenie vlastného nemám čas, a preto slepúchom nezostáva nič iné, len si písmo individuálne zväčšiť na monitore. Mne je to jedno, ja robím preklepy vždy.
    publikované: 14.01.2007 07:34:33 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  34. Šahrezád, čo ten chlapík v klipe podpisoval?
    Že škody spôsobené spevom majiteľovi krčmy uhradí, a to v plnom rozsahu?
    publikované: 14.01.2007 07:38:06 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  35. Jo, šahrezád, len tak, pre zaujímavosť,
    publikované: 14.01.2007 07:51:38 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  36. Salambo - matne si spomínam,
    že aj Gustave Flaubert v tom románe podľahol rímskej propagande a opísal Kartágincov ako detiobetuvších barbarov
    publikované: 14.01.2007 09:44:25 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  37. Sinuhe
    klud. Hadam by si nemlatil damu? Daju sa najst aj menej konfliktne riesenia.
    publikované: 14.01.2007 10:08:19 | autor: syska (e-mail, web, neautorizovaný)
  38. Šahrezádin hezoun
    je samozrejme bezkonkurenčne najlepší, čo inšie by sme aj mohli čakať;), ale jeden dobrý interprét poľskej proveniencie je aj tu:
    http://www.cojeco.cz/attach/sounds/3a6ddfa3dd2ec.mp3
    publikované: 14.01.2007 20:57:20 | autor: idar (e-mail, web, neautorizovaný)
  39. Flexibilne som zareagovala na request
    a prehodila som to tu na režim Simple Blue s veľkým diskusným fontom. Hádam stačí a nebudú požiadavky na Brailovo písmo.
    publikované: 14.01.2007 22:15:10 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  40. ďakujeme
    milá ema. Brailovo netreba, stačí, keď nám zasponzoruješ väčšie monitory :p
    Však mi dáš vedieť, keď skončí embargo na laškovanie?
    publikované: 14.01.2007 22:23:31 | autor: syska (e-mail, web, neautorizovaný)
  41. í-ha, ema má novú róbu
    a musím povedať, že jej veľmi svedčí. A i ten archív zahŕňajúci aj roky budúce sľubuje mnohé. Čo zase svedčí o tom, aký magor si tu na tomto serveri predsavzal porobiť modernizujúce zmeny. Tak len dúfajme, že mu zlepšovací patent uznajú a povýšia ho. A už to teda nehajme a sústreďme sa na veci podstatné...
    publikované: 14.01.2007 22:41:24 | autor: idar (e-mail, web, neautorizovaný)
  42. heh, Idar, Mladek?
    V uzavrenem Mitsubishi chcipli mi v tom hicu mysi.
    Ze jo?
    publikované: 14.01.2007 22:50:01 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  43. Vyzerá to tu
    teraz ako v nemocnici, čo sa bude iris a Sinuhemu určite páčiť. Také bílé...čo sa iste zaľúbi aj kriqovi. A nie len to: http://www.youtube.com/watch?v=XL-lO9ITYvY
    publikované: 14.01.2007 22:59:11 | autor: Matuhe (e-mail, web, neautorizovaný)
  44. vymákol si ma dvojnásobne,
    Matuhe-koťuhe! Práve popíjam "také bílé" a prestal som s čítaním Doriana Gray-a (Být stále mlád). Fakt sa cítim ako prichytený na hruškách :)
    publikované: 14.01.2007 23:38:39 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  45. Offšemže Šahrezád
    a ja sa už neviem ovládnuť, tak ja len toľko-to zatál:
    http://www.youtube.com/watch?v=c4qGNIR_LxI

    čím sa pridávam ku kriqovi:
    http://hudba.hradiste.cz/HRAJMID.ASP?ID=ONMMQQUQJ
    publikované: 15.01.2007 00:12:36 | autor: idar (e-mail, web, neautorizovaný)
  46. Idare, cas uz nevratis
    to co si pokaslal uz nenapravis
    http://www.youtube.com/watch?v=_W8v4cFaE2U
    publikované: 15.01.2007 01:38:43 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  47. ale aby sa nepovedalo, Idar
    posielam Ti za seba uygursku nahradu zo zapadneho Turkistanu.
    http://www.youtube.com/watch?v=RJVRyCCtPds

    dobrou.
    publikované: 15.01.2007 01:48:04 | autor: sahrezad (e-mail, web, neautorizovaný)
  48. Óchh, ja viem šahrezád
    a teda aj poriadne škrípem chrupom. Čo už raz bolo spláchnuté, to sa tak ľahko neodspláchne. Tak teda predsa len posledný zúfalý pokus:
    http://www.youtube.com/watch?v=c_Ydsy6Rovs&mode=related&search=
    publikované: 15.01.2007 02:22:41 | autor: idar (e-mail, web, neautorizovaný)
  49. Špitálska grafika
    bola na základe fundovaného názoru skutočného, živého grafika odkopnutá a vrátil sa nám sem starý dobrý dizajn. Bude tu asi až do momentu, kedy ho nahradí dizajn vlastný.
    Onen kritik, ktorý návrat zapríčinil, sa bude podieľať na výrobe vlastného tunajšieho dizajnu, a preto si z praktických dôvodov nedovolím poslať ho kam patrí. Ozaj, výhrady, že font diskusií blabla ... vybavil jednou vetou: "vyser sa teraz na diskusné fonty a odstav tú desnú náhradnú variantu. Kto diskutovať chce, nejako to vydrží."
    Syska, užite si laškovania koľko je libo. Matuhe môže použiť lupu, len by mal dbať, aby mu na ňu slnce nesvietilo.
    publikované: 15.01.2007 10:32:22 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  50. Nevidel som nemocnicku grafiku
    ale je skoda ze tuto povodnu pokazili. Ema skus v nej urobit male upravy v diskusnej casti a ostatne mozes nechat ako je.Potrebujes k tomu pomoc?
    publikované: 15.01.2007 16:14:17 | autor: AA (e-mail, web, neautorizovaný)
  51. Vďaka, Áabeloviči, za ponuku,
    ale nebudem k tomu zvolávať celé konzílium.
    publikované: 15.01.2007 18:24:21 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  52. mozem sa nesmelo spytat
    kto je to ten Matuhe? Meno mu konci podobne ako mne, ale tym podobnost konci ...
    publikované: 15.01.2007 22:27:56 | autor: Sinuhe (e-mail, web, neautorizovaný)
  53. aj mne
    sa končí podobne.

    Tá nemocničná grafika bola desná, skoro ako v smetiarni. Fuj.

    Hovoriace mačky. Ja viem, že tu už raz boli, ale keď ja ich tak milujem...
    http://video.google.com/videoplay?docid=-6036658873440327262
    publikované: 16.01.2007 02:25:10 | autor: buhehe (e-mail, web, neautorizovaný)
  54. Matuhe je miestny bard,
    ktorého zrak použijeme na kalibrovanie fontu. Aby v tomto pubertálnom huriavku zaznel aj hlas starého múdreho muža.
    publikované: 16.01.2007 06:55:31 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  55. Hovoriace mačky tu boli dvakrát
    ale hovoriacich mačiek nikdy nie je dosť.
    publikované: 16.01.2007 06:56:16 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  56. Barbari
    tak nech žije KDH
    publikované: 16.01.2007 13:27:23 | autor: mac (e-mail, web, neautorizovaný)
  57. Matuhe je stary mudry muz?
    OK, to ma ukludnilo. Uz som sa bal, ze by mohla byt rec o mne (my paranoici sme uz raz taki ... :-P
    publikované: 16.01.2007 20:41:31 | autor: Sinuhe (e-mail, web, neautorizovaný)
  58. Chudák starý Matuhe.
    Všetci sa od neho dištancujú.
    publikované: 17.01.2007 08:33:59 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  59. hovno
    jhvhjhjhjxfvdxdndgnfvmfdsgvdwcbsdbcdkfvb
    publikované: 28.03.2007 08:09:11 | autor: jjhhg (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014