Kniha Najkrutejšie ženy v dejinách, ktorú som dostala od kamaráta ako dar, bola, samozrejme, myslená ako žart. Dal mi ju s poznámkou, že Uč sa, ber si príklad, pričom musel vedieť, že niet z čoho. Nie je sprostý. Napriek tomu sa nechal nalákať názvom a kúpil ďalšiu z radu kníh zbytočných, informačne biednych, počítajúcich s ľudskou fascináciou násilím. Preto sa táto téma dobre predáva. Hneď za témou sexu.
V knihe je spomenutá antická babička Lívia a pri tejto príležitosti spomeňme inú babičku Líviu a jej brilantnú úvahu o zlozvyku z detstva. Ako vieme, zlozvykov z detstva sa zbavuje ťažko, hlavne keď si ich človek, na rozdiel od babičky Lívie, neprizná.
Keď už písať o zabíjaní, tak spôsobom ako český evolučný biológ Jan Zrzavý.
Latka je nastavená vysoko.
- To, že jsme dosud nikoho nezabili, nás vede k obecnému závěru, že násilní zločinci jsou blázni, nám spořádaným občanům zcela nepodobní. Možná to tak i je, ale pro poznání chování zločinců je tento předsudek zcela zhoubný; pokud by u zločinců bylo všechno úplně jinak, nezbývalo by nám než nad nimi krčit rameny. Zkusme tedy radši předpokládat, že když někdo něco dělá, má pro to nějaký motiv, snad i v jakémsi smyslu „rozumný“ (jak známo z detektivek, vraždy bývají dobře opodstatněné, rozhodně opodstatněnější než řada chvalitebných činností, třeba účast v parlamentních volbách).
Takto, s typickým humorom, začína Zrzavý svoju rozsahom neveľkú knihu Proč se lidé zabíjejí. Nakukla som do nej hneď v kaviarni pred kníhkupectvom, ale musela som to nechať tak, aby som sa nahlas nerehotala. Teší ma, že ľudí, čo sa na knihe s tabuizovanou témou skvele zabávali, bolo viac.
Trojdielny výber z knihy uverejnil Scienceworld:
Diel prvý - úvod do problematiky
Diel druhý - domáci zabijačky
Diel tretí - vraždy v ulicích
Snáď už len dodajme Sofoklovo Polla ta deina kouden anthropou deinoteron pelei z Antigony. Je veľa hrozných vecí na svete, ale žiadna nie je hroznejšia ako človek.
Keď sa ľudia príliš pozerajú do Slnka, robí sa im z toho pred očami krvavo a potom vraždia systematicky. Napríklad Inkovia, ktorých ríša "vysoko v horách, blízko k Slnku" s jej uniformitou a totálnou kontrolou jednotlivcov bola historicky preukázateľným prvým komunistickým režimom. Na večnú slávu boha Slnka Intiho a jeho syna - najvyššieho inckého panovníka Inkovia zabíjali novorodencov. Rituálne vraždy spojené s ľudskými civilizáciami nemajú nič spoločné s vraždami v afekte. S "obyčajným vraždením" nesúvisia ani genocídy v mene rôznych božstiev, vrátane toho kresťanského. Sú napájané z iných evolučných zdrojov a o to sú prízračnejšie.
Komentáre
O genocide
Na mikrourovni ma "obycajne vrazdenie" a genocida vela spolocneho. Napr. ked sa analyzovali konkretne pripady genocidy v Bosne, zistilo sa, ze za mnohymi z nich stala davna susedska nevrazivost, konflikty z detstva, ziarlivost, a podobne cisto osobne sprostosti. A aj vyznamna cast personalu koncentracnych taborov nebrala svoju pracu cisto mechanicky, ale si odbavovali svoje sadisticke chutky. (Hm, by ma zaujimalo, ci Sunkesov personal berie svoju pracu mechanicky alebo ma z nej radost...)
Genocida vznika vtedy, ked vladna alebo ina moc legalizuje vrazdu, cim uvolni stavidla ludskej prirodzenosti. Ked cena zivota prudko klesne, ten slovny zvrat "zabil by som ta" prestane byt len metaforou. Osobne si myslim, ze genocida sa da teoreticky spustit v ktorejkolvek krajine - zapadnej, vychodnej, krestanskej, ateistickej, vyspelej, rozvojovej - pretoze my ludia sme niekde vo vnutri aj tak rovnaki.
Andrej
V Bosne za všetkými osobnými sprostosťami stála skupinová identifikácia obetí. Že si ľudia odhodenie najväčších zábran, aké ľudská bytosť má, dodatočne odôvodňovali osobnostnou "nekvalitou" obetí, nehrá žiadnu rolu. Len si tým potvrdzovali, že boli slušnými občanmi čistiacimi krajinu od zla. Nevolili riskantnú stratégiu, robili "normálnu", svojou spoločnosťou (kmeňom, etnikom, náboženskou skupinou, egál, čím) cenenú prácu.
Taktiež nie je zaujímavé, že o post bacharov v lágroch mali záujem ľudia so sadistickými sklonmi. Kto iný, nie? Nakoniec, aj v Abu Graib a ďalších súčasných lágroch, o ktorých existencii a dianí v nich nevieme, len ich môžeme oprávnene predpokladať, pracujú mentálne neštandardní jedinci. Podstatný je fakt, že obete najskôr musel do lágrov - bez riadneho obvinenia a súdu, len na základe etnickej či náboženskej príslušnosti - dostať genocídny aparát.
Preto je napríklad plošné štvanie proti moslimom nebezpečné, genocídny mechanizmus štartuje prekvapivo ľahko.
Asi bude najlepšie definovať si genocídu: ide o zámernú likvidáciu vopred určenej skupiny, pričom príslušník tejto skupiny sa jej nemôže vyhnúť tým, že strana páchajúca genocídu uzná jeho individuálne kvality. Ide o skupinovú identifikáciu.
Obyčajnou vraždou si jednotlivec presadzuje vlastné záujme, ale za genocídou je v konečnom dôsledku iná - skupinová motivácia.
Cena ľudského života nie je nariaďovaná štátom. Je vytvorená evolúciou. V tom máš pravdu, že sme ňou v zásade prešli všetci rovnako a preto naše sklony, vrátane tých ku genocíde, sú plus-mínus rovnaké. Aj pre toto je kolektivizmus nebezpečný. Homicídy v spoločnosti rešpektujúcej individualitu nebudú nikdy tolerované, kolektivistické režimy typu nacizmu (ku ktorému nebezpečne smerujú USA - My, Američania, pupok sveta) či komunizmu budú VŽDY sprevádzané vysokým rizikom genocídy. To je, nakoniec, aj hlavné posolstvo Zrzavého pojednania o genocídach.
A ešte k Šunkesovi
V živote ma nič tak neobmedzovalo ako zodpovednosť za toho čierneho dravca. Tak ma láskavo nenasieraj poznámkami o lágri:)
mimo temy...
Kto ich uplatni je psychopat.
Kto nema odvahu je slaboch.
Ale co my - ostatni, ktori zbicovani hormonmi, este len hladame odvahu a ambivalentne plkame o tolerancii a elementarnej slusnosti.
Zabit ci nezabit?
P.S to sunkes
ad genocida
ema
Je to podobne ako v regulernej vojne, ktoru mozeme chapat ako organizovany stret skupin (armad alebo narodov). Ale ked sa pozrieme na jednotlivcov, zistime, ze prekvapujuco vysoke percento vojakov nikdy nedokazalo vystrelit na ziveho nepriatela.
Kolektivisticke ideologie su nebezpecne, lebo mozu legitimizovat vrazdu cloveka tym, ze ho oznacia kolektivnou nalepkou. Ale kohutik v konecnom dosledku vzdy stlaca jednotlivec, so vsetkymi jeho osobnymi motivmi, strachmi a hodnotami. A nehovor mi, ze som cital v detstve privela existencialistov:-)
detsky rozum
Radsej sa nam vyrozpravaj, ulavi sa Ti. Mozno aj rady dostane. Len, preboha, nenasleduj smed, odolaj pocitom a uvaham o slabochoch. Aj ked v tomto horku moze byt predstava chladku lakava.
ema
Pekný humor..človek aby bol furt v strehu
všimla si si syska
On ten Hamlet pri ďalšej z veľkých otázok držal v ruke lebku. Z toho môžeme usudzovať, ako sa rozhodol predtým.
Treba prijať to antické grécke Najväčším trestom je život. Načo to niekomu uľahčovať.
A je to.
Hamleta neprovokujem
Z toho vyplýva, že rodičovská láska je vlastne najčistejším extraktom nenávisti. K potomkom? K sebe? Otec, mama, za čo?
Aj Zrzavého závery o "bezmála nepřekročitelných" genetických zábranách to potrvrdzujú.
syska, a prečo by mali
Väčšej partičke je aj v pekle veselšie.
Kontraindikacia pseudoagresie
Izajáš, dovolím si predpokladať
Ak sa smiem spýtať, Vy gule máte?
Ak áno, ste si tým istý?
.
Pokiaľ chcete uvádzať príklady nevykastrovaných kocúrov, budete musieť siahnuť do wikimedie alebo fotoalbumu Vašej manželky a neukazovať nonšalantne na fotografiu hore. Ten hore je totiž kastrovaný a ak som dobre vyrozumela z vášho rozrušeného príspevku, Jební Nasáví sa týmito živočíchmi nezaoberal.
Teším sa na Vašu odpoveď vo veci Vašich gulí.
Ach jaj,
Izajas
bohuzial ta musim sklamat, Yebni Nasavi nie je autor knihy, ale bezny bangladesky praci prostriedok. jedine, co ma s mackami spolocne je, ze v reklame nanho vystupuje bengalska tigrica (nieco ako u nas zajacik Azurit). roztomila knizocka, ktora sa ti dostala do ruk bola z najvacsou pravdepodobnostou bangladesky porno casopis a v nom si zhliadol reklamu na spominany praci prostriedok. inac si neviem vysvetlit tvoj prispevok. to ze si si pomylil bengalsku tigricu s kocurom na obr. si viem vysvetlit iba tak, ze bengalske pisimo si si pomylil s Braillovym.
ako zaciatocnik si si splietol slovo kābila (schopny, sposobily, sikovny) so slovom klība (sexualne impotentny muz). v reklame sa totiz hovori, ze prasok Yebni Nasavi pouzivaju sikovni a nie impotentni.
ema
Ema, neboj sa
http://cinemaa.indya.com/downloads/wp/films/one2ka4_1_wp.jpg
sahrezad
studeny pot ?
ak to ma aj niekde v podbrusku, rozumej v priigulii, tak s panom bohom....
inak ta vzduchovka na tom dzejpegu tematicky pasuje ku kilovacke... zrejme si ide od bolesti prehnat lebkou diabolku od S§B.
ste hnusni!
Andrej, tu vo Svedsku voskuju jablcka, aby sa pekne leskli.
Detsky rozum
Tak potom nevyskakuj na Shah Rukha, laskavo.
Vidíš Šunkes
ema
veru, syska
Každopádne môžeme byť radi, že nežúrujeme s Hutuovcami a Tutsiovcami.
syska
Nebud skromná, pamätaj na Baznovo heslo:)
to sahrezad
z mrtvakov by som sa pokadil hned, ako by som ich zocil.
pripustam, ze proti sile boliwoodu nezmozes pomaly nic uz ani v severnejsich zemepisnych sirkach.
su tym infikovane uz aj Tatry a vidim ze az po Stockholm.
:O)
detsky rozum