Od šimpanzov sa sapienti oddelili pred asi šiestimi miliónmi rokov, čo je z pohľadu geologického času smiešne nedávno. Sme si so šimpanzmi fylogeneticky blízki a asi niet jedinej ľudskej vlastnosti, ktorú by nemali aj oni. Kto u sapientov zapiera evolučnú kontinuitu, je buď úbohou obeťou idelogických bludov alebo nevzdelanec. Niekedy naraz oboje.
Urážlivosť, náladovosť, depresie, schopnosť podvádzať, kradnúť, pohoršovať sa, pocity viny a hanby, to všetko je rovnako ľudské ako šimpanzie. Hej, aj šimpanzy majú vrúcne milenecké vzťahy okorenené žiarlivosťou, poznajú dôvernosť, nadväzujú priateľstvá a dokážu súcitiť. Politikárčia. Uzatvárajú strategické spojenectvá. Bojujú proti sebe. Dokonca pestujú akési protonáboženstvo. Kým sa budeme nad tým, že disponujú "ľudskými vlastnosťami", pohoršovať ako šimpanzy, nedokážeme sa objektívne pozrieť na vlastné chovanie a porozumieť mu.
"Nielenže sme ľudia, ale naviac sa pýšime tým, že sa ľudsky chováme. Veru brilantný manéver: láskavosť označujeme menom nášho vlastného druhu a tým naznačujeme, že mravnosť je typickým znakom ľudskej povahy. Zvieratá, pochopiteľne, nemôžu byť ľuďmi, môžu sa ale niekedy chovať ľudsky?", pýta sa Frans de Waal, zoológ a etológ zameraný na výskum primátov v knihe Dobráci od přírody, ktorá vyšla nedávno v českom nakladateľstve Academia v edícii Galileo. Vybral si v nej tému, ktorej sa prírodovedci spravidla veľkým oblúkom vyhýbajú - evolúciu morálky a hľadanie jej koreňov u vyšších primátov. A dovoľuje si v nej brilantnú úvahu. "Možno sa nerodíme so žiadnymi určitými sociálnymi normami, ale s učebným rozvrhom predpisujúcim, ktoré informácie máme vstrebávať a ako si ich máme usporiadať. To nám umožňuje rozpoznať mravné tkanivo práve našej spoločnosti, porozumieť mu a prijať ho za svoje. Pretože podobný rozvrh riadi aj učenie sa jazyka, budem hovoriť o morálnej kapacite človeka ako paralele k jazykovej kapacite vrodenej každému človeku."
Frans de Waal je v rámci etológie primátov jedným z najlepších odborníkov na opice - pardon, primátiky - bonobo, ktoré sú neprávom z výskumu vyšších primátov tak akosi odstrkované a ja neviem prečo. Je spoluautorom tejtohľa výpravnej publikácie:
O primátoch, ktoré robia to, čo nedokážu ani sapienti. Keď jeden bonobo napadne druhého a pohryzie ho, často sa stáva, že sa vráti, aby ranu preskúmal a začal ju čistiť. Je to preukázateľne cieľavedomé chovanie, pretože bonobo ide na istotu - presne vie, kde ranu hľadať. Lebo vie, kde ju spôsobil. To naznačuje, že bonobo rozumie vzťahu príčina-následok a vie sa pozrieť na udalosť očami toho druhého.
A to je viac, ako dokáže hociktorý sapient.
Začala som Gouldovym citátom, a tak nech je na konci ďalší, tuším od českého evolučného biológa Jana Zrzavého, jedného z trojice súčasných originálnych evolučných biológov Zrzavý - Flegr - Markoš:
"Ľudia sú vlastne také múdre zvieratá a zvieratá sú vlastne takí hlúpi ľudia."
Komentáre
O cloveku
Monoteisticke nabozenstva (hlavny zdroj nasich predstav o mieste cloveka v existencii, napriek nasej pretvarke, ze verime vede) sa dopustili velkeho podvodu, ked nam nahovorili, ze clovek je finalnym produktom "stvorenia". Zatajili nam, ze clovek je len Cesta k niecomu vyssiemu - Potencial.
Byt clovekom, to si treba zasluzit, lebo len v tom je Cesta.
To, ze dnes nemame istotu, a mozno ani nadej, ze tu este budeme aspon dalsich sto rokov, ze sme premarnili ten velky Potencial, tiez ide na vrub toho, kto prvy prisiel s myslienkou postavit cloveka mimo Prirodu a kazal mu podmanit si Zem.
Kolko hlupej domyslavosti bolo potrebne k takemu nezmyslu!?
najlepsie je si klast
Aspon jedna: "Sme si so šimpanzmi fylogeneticky blízki a asi niet jedinej ľudskej vlastnosti, ktorú by nemali aj oni."
Grigoriy
Nemozem odolat:
Nie, nemozu, pretoze nie su ludmi. To v chovani, co mame tendenciu oznacit za ludske, nie je vysostne ludske, teda nie je "ludske". Et vice et versa.
Ale velmi zaujimave je to slovicko: "pochopitelne".
Frans de Waal
A čo je to tá
6 milónov rokov, čo je to. Jeden pár krát vstane z mŕtvych, alebo sa eventuélne reinkarnuje evolučnou skratkou, a ani nevie ako a je z neho sapinoid. Pre miestnych opičákov posadnutých genetikou doporučujem odbornú literatúru:
http://mbe.oxfordjournals.org/cgi/reprint/13/1/170.pdf
Si prosím na tej fylogenetickej kosodrevine všimnime, že šimpanzy to dotiahli podstatne ďalej ako Európania!
Na tom čo spomína grigoriy niečo teda fakt bude. Ja tiež už dávno cítim, že so mnou nie je dačo v poriadku. Áno vážení, už je to tu. Na Zemi sa objavuje nová ľudská rasa, indigové deti!
http://english.pravda.ru/science/19/94/377/16593_indigo.html
Moje hobby je ale skôr molekulárna evolúcia. Radšej sa tu o tom nebudem rozširovať, bo mohlo by to u niekoho vyvolať zmiešané pocity. Len teda pripomeniem základnú poučku podľa Andráša Vágnera: Čím je niečo viac zosieťované, tým menej to podlieha evolúcii. Darmo, sieť skrátka nepustí. Preto beriem s uľahčením na vedomie, že my tu u emy, tzn. mimo sieti, máme väčšie šance na vývoj. Ja aspoň mám teda zo sebou ešte veľké plány Už si medlím ručičky... Aj keď po rôznych intelektuálnych eskapádach mi predbežne postačuje, že som zase obyčajným človekom.
Also sprach Zarathustra
Moralna kapacita cloveka je determinovana poznavanim a akceptovanim tychto objektivnych principov. Nedostatok moralky je charakterizovany ich nepoznanim alebo (aj umyselnym) ignorovanim.
Ako pani ema poznamenala v jednej diskusii, nie slovny pseudofilozoficky blabol z 19.storocia, ale poznanie prirodnych (a spolocenskych) zakonitosti je Cesta.
O Vyssom Cloveku (pre Cyrana)
Mozno vsak napomoze Tvojej snahe nieco o tom vediet, ak sa Ti budem snazit mojimi vlastnymi slovami ciastocne zrekonstruovat to, o com ti Pani hovorili na vcerajsom stretnuti.
Rec bola "O znakoch Vyssieho Cloveka". Mozno Teba a Tebe podobnych prekvapi, ale ti pani povedali, ze Vyssi Clovek, v rozpore s kolujucimi legendami, predsudkami a nedorozumeniami nemusi nevyhnutne byt blondak, nemusi byt prislusnikom urcitej rasy, triedy, formalnej kasty a dokonca nemusi byt ani nositelom vyssieho spolocenskeho postavenia, prestize alebo formalneho vzdelania.
Hovorili tam ze je mozne rozoznat Vyssieho Cloveka podla znakov, ktore su mu vlastne, vrodene, teda nie vysledok toho, ze Ta niekto zasvati do klubu, povysi do funkcie a uz vobec nie je tento stav dany tym, ze sa nejaky spasitel za Teba obetuje, vyvoli si Ta a dostanes to ako dar zaslubenia. Na urovni ludoveho poznania by sa dalo povedat, ze dany stav je dany karmickymi zakonitostami evolucie. Neber to vsak doslova, lebo je to len aproximacia.
Vyssi Clovek ma urcite crty alebo znaky a ma ich preto, ze je Vyssi. To som poznamenal preto, aby nevznikol dojem, ze je Vyssi pretoze ich ma.
Znaky Vyssieho Cloveka su v prvom rade manifestaciou vyssieho vedomia a nasledne vyssieho bytia.
Predpokladam, ze si sa pytal bud preto, aby si sarkazmom poukazal na nazmyselnost pojmu Vyssi Clovek, pretoze Ty takemu niecomu aj tak neveris (ako keby taketo nieco bolo len otazkou viery), alebo tusis, ze nieco take existuje a rad by si sa o tom presvedcil.
V kazdom pripade Ta moze zaujimat, ze Vyssi Clovek naozaj chodi po tejto zemi, a Ty ho mozes rozoznat podla tychto neklamnych znakov:
-spolahlivost a jednota,
-stedrost,
-vkus (alebo styl),
-prebudenost.
Najlepsim sposobom, ako najst takeho cloveka je nevyhladavat ho priamo, ale vylucovat tych, co hovoria jedno a myslia ine, tych co dnes slubuju, aby zajtra odmietli a popreli, tych, co poznaju vsetky svoje prava a nepocul si ich povedat: "Moja povinnost", tych, co zbabelo hanobia to, co vcera vyhlasovali za svate, tych, co lichotia a pretvaruju sa, aby zajtra zradili, tych, co maju mnoho uspesnych priatelov, ale ani jedneho nudzneho. Nehladaj takych, co povedia: "Presne o siestej, mas moje slovo", a potom este o osmej nevies, ci len zartovali.
Stedry je len ten, kto chape svojim Vyssim Chapanim, ze sme len spravcami vsetkeho, o com sa nam zda, ze je to "nase", ze my NIE SME, len Existencia je a Ty si len jedna z jej vlastnosti, ze si nebol a raz zasa nebudes a pritom bolo vsetko OK a zasa bude OK. Ty a vsetci a vsetko sme len EXISTENCIA, ktora seba samu preziva v nekonecnom case a v nekonenych podobach, aby rastla do vyssieho vedomia a vyssieho bytia, ze nic nevznika, ze nic nezanika, ze niet zrodenia, stvorenia a ani smrti. Pre koho potom zadrziavas, koho ukracujes a kam sa to vsetko raz podeje? Nemozes byt naozaj stedry, ak si este nodosiel k vyssiemu chapaniu. Nezvazuj preto, kolko stoji ten listok na vlak, a chod este dnes navstivit Tvojich rodicov, ktorych si uz rok nevidel a daruj im svoj cas, svoju ptitomnost a tak aj svoju stedrost. Stedrost je aj nakrmit a napojit tulaveho psa, ktory nikomu nepatri.
Vkus a styl? Bol raz jeden clovek a pracoval v tovarni na spracovanie plastov. Po troske si kazdy den prinasal domov farebne granulky a potom ich doma na hlinikovej tacke skladal do obrazcov Mickey Mousa, Rumpela, Janosika a svateho Jonasa. Potom tacku vlozil do prehriatej truby a "piekol" prekrasne obrazce, aby ich potom predaval - zaujemcom, mnohym zaujemcom, ktori si ich potom zavesovali vo svojich spalnach. Viem, ze chces povedat, ze vacsina ma predsa len onieco lepsi vkus. Suhlasim, onieco.
O prebudenosti Ti nebudem pisat, lebo tam slova nepomahaju. Skus Zen.
Ak sa Ti z mojho opisu Vyssieho Cloveka zda, ze som azda nenarocny, prosim Ta, pohladaj jedneho a ja pojdem k nemu, poklonim sa mu a budem mu sluzit, aby som sa nieco naucil.
Kto to tu
Ktorú následne ofšemže zamínujem:
„Miluješ vlast svou více, čili Mínu?“
Půlnoc bije. Já se z lůžka tiše vztáhnu,
stana před ně různym svědomým,
meč tam, tu šíp, vlast tam, tu má přítelkyně.
Mlčím, váhám, rázem rukou v ňadra sáhnu,
srdce vyrvu, na dvě rozlomím:
„Na,“ řku, „ jednu vlasti půlku, druhou Míně“.
Mam to!
SPOLAHLIVOST A JEDNOTA
G. W. Bush nikdy nemeni nazor. Ani ked sa ocividne myli. Kto moze byt spolahlivejsi a jednotnejsi?
STEDROST
G. W. Bush bol ochotny minut tri biliony dolarov americkej ekonomiky na splnenie svojho idealu. Kto je stedrejsi?
VKUS (alebo styl)
G. W. Bush nosi peknu cervenu kravatu.
PREBUDENOST
Hm, najprv som chcel napisat, ze G. W. Bush 16 hodin denne nespi, ale radsej budem len citovat majstra: "O prebudenosti Ti nebudem pisat, lebo tam slova nepomahaju."
Grigoriy, obavam sa, ze na tomto blogu nikoho neohuris kuchynskymi podobenstvami a tym, ze pises kazde druhe slovo s velkym zaciatocnym pismenom. Neber to osobne, rovnake posmesky by tu vzbudilo asi kazde misionarske pocinanie.
O Velkych a o Menejcennych
he immediately begins to employ it.
When an average man hears of TAO,
he half believes it, half doubts it.
When a foolish man hears of TAO,
he laughs out loud.
If he didn't laugh,
it wouldn't be TAO.
Cyrano, kedves
Waal ako etológ nesleduje správanie gréckych klasikov, ale primáty. No ale prečo by sme mu to nevyčítali, ne?
Aby si netápal
idar, evolučná
Naspäť
A to jak
Aha, ľudia, aké pekné obrázky
http://www.sci.muni.cz/anthrop/moduly/10_Antropo_Vancata.pdf
Od Adolfa Borna. Toho, čo ilustroval Šunkesovu obľúbenú Ptačí zahrádku.
No už som
V poriadku, nič proti chronicky elokventnému de Wallovi, len už pochop, že to čo si kúpiš voľade v Panta Rhei je zväčša popularizácia, nie veda samotná. Ako dlhoročný člen klubu som si čekol jeho publikácie a zisťujem, že sú síce plné jeho obsiahlych vysvetľovačiek, výsledky však väčšinou veškeré žádne. Tak jeden stľpčekový graf, niekedy ako extra banán ešte nejaká tabuľka, hotovo! Ale mainstream ho je vždy plný. Ako najnovšie to divadielko so slonmi pred zrkadlom. Dlhý link, treba lepiť:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt
=AbstractPlus&list_uids=17075063&query_hl=2&itool=pubmed_docsum
A podobné o opiciach. Je to jeho voľne prístupný vlajkový papier, tentokrát aj s výsledkami. Len si na konci všimnime, že sa cituje len on sám a inak ništ.
http://www.pnas.org/cgi/content/full/102/32/11140
Medzi odborníkmi to teda veľkú odozvu nedosiahlo.
Jeden z jeho výrokov však považujem za nesmierne inšpiratívny:
http://www.zeit.de/2003/52/De_Waal_Interview?page=3
Žeby takto trebalo krotiť sioníkov? Tak je z neho predsa len nejaký chosen. Peknú téma si zvolila.
Moderná etológia vyzerá v skutočnosti trochu inak. Zhodou okolností poznám jednu šikovnú ženskú, ktorá sa zaoberá sociálnou al. behaviourálnou genetikou. Zoberie si nejaký jednoduchý model, napr. altruistické správanie myší kojacich aj mláďatá iných samičiek a rôznymi screeningami pozisťuje, ktoréže gény sú za to zodpovedné. Z toho má v konečnom dôsledku ľudstvo oveľa väčší úžitok ako z experimentov starej lorenzovskej školy. Ale opakujem, nič proti tomu, naopak. Len to prekristoverany nepreinterpretuvávajme.
A ďalšia cesta na odstavenie sioníkov.
Video:
http://www.rfaintingfarm.com/fainters.htm
Gén:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed
A ešte tip na literatúru pre kolegu šunkesa pod stromček:
http://www.turner-iet.ch/de/veroeffentlichung.php
ješkovyvoči
Mne sa de Waalove knihy páčia, je to zábavnejšie a poučnejšie ako detektívky a názor iných mi je dosť ľahostajný.
Aký úžitok má z objavu cicavého altruizmu hlodafcov ľudstvo? Deti zahodené do Hniezd nádeje budú kojiť myši?
K tomu
K tým kozám tentoraz funkčné (zase lepiace) linky. Úžitok je zrejmý:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt
=AbstractPlus&list_uids=16959550&query_hl=29&itool=pubmed_docsum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt
=AbstractPlus&list_uids=10452529&query_hl=29&itool=pubmed_docsum
K tým altruistickým myšiam. Kto sa veľa pýta, veľa sa dozvie. Je to ale confidential, tak nič zatál. Len toľko, že za všetkým su nejaké drogy.
A už sa toľko nenervoz ema. Jedna fešná blondína mi raz povedala, že vraj to nie je dobré na pleť. A tie vedia svoje, poneváč ich evolučná stratégia je nanajvýš úspešná.
Neviem
Nie je
Úspech je vec neistá, se životem jepičím. Ale to vedia aj fešné blondínky. Nemal by si ich podceňovať, neopláca sa.
Ale to
S podceňovaním protivníka ešte nikto žiadnu vojnu nevyhral. Keď ja zočím blondíku, prvé čo spravím je hĺbková analýza jej strategických záujmov a taktického arzenálu. O podceňovaní nemôže byť ani reči.
Kriqu
idar
ema, nedarí sa zvečniť prírastok s tým mojim krámom. Možno za rok, až povyrastie. Mimochodom, mňa keď pes pohrýzol, tiež mi potom olizoval ranu, aj sa "ospravedlňoval". Zato krpaňa, keď pohryzie sestru, schová sa do skrine. Máme sa od zvierat ešte veľa učiť...
To
škoda.
A ty
Buď je
Ale nehádžme flintu do žita a geret do kontajnera. Zhodou okolností poznám jednu šikovnú ženskú, ktorá sa zaoberá sociálnou al. behaviourálnou genetikou. Zoberie si nejaký jednoduchý model, napr. schopnosť potkanov riešiť spletité hlavovalmy a rôznymi screeningami pozisťuje, ktoréže gény sú za to zodpovedné. Následnou genetickou manipuláciou docielime, že jedného pekného dňa bude ten sapient schopný ... hm, je to síce confidental, ale naznačím, že sú v tom drogy a dokonca to poviem celé: ako narkoman stratí záuje o chlast, aj držiak na fľaše. A je to.
Tuto
nie sú len pekné onrázky od Borna, ale aj rozhovor s Fransom de Waalom. Celkom zaujímavý.
To len tak, mimochodom.
syska, to čo
Konečne spriaznená duša, ktorá má rovnaký názor, že pozorovať správanie zvieratiek je užitočné.
----------
Len tak, pod čiarou: Správanie dobráckych bonobov je napríklad označované za "neľudské" - až tak sú dobácki. Pojem ľudskosť v tomto kontexte dostáva trochu iný fíling. Ako píše môj obľúbený Mizantrop v knižke Plivanec na rozloučenou
http://www.kosmas.cz/knihy/126666/plivanec-na-rozloucenou/
keby zvieratá hovorili a nadávali by si, určite by bolo najhoršou nadávkou Ty človek!
Tyvole, to sedí:p
Ou, to nemôžno
Na konci pédéefka Masarykovej univerzity so súložiacimi opicami je rozhovor pana Macourka (hej, to je on - Mach a Šebestová) s panem Bornem. S TÝM ilustrátorom, ktorého mám tak rád. A tam sa dozvedáme - koľké prekvapenie pre nezainteresovaných - že pán Adolf Born bol v predošlom živote kocúr (!).
"Byl jsem věru zvláštní kocou. Lovení myší a ptáčků mně nikterak nelákalo, mohu dokonce říct, že se mi protivilo. Naopak, měl jsem mezi početnou myší obcí dobré přátele. Mnohé z nich najdete ostatně na mých kresbách, vzpomínky na ně jsou dosud tak živé, že zachytit jejich podobu není pro mne obtížné."
Mistr se chvíli odmlčel, usmívaje se do neurčita. Bylo zřejmé, že vzpomíná. Nechtěl jsem ho rušiť. Náhle se však znovu rozpovídal.
"V dobách, kdy jsem byl kocourem, měli jsme v domácnosti psa Baltazára, který nám po večerech vyprávěl o tom, jak byl v předchozím životě univerzitním profesorem. Vydal řadu védeckých děl v odboru psychologie."
Atď.
Ja síce - leč kocour - myším génom nerozumiem, ale tomu rozprávaniu pána Borna, vážení, tomu rozumiem veľmi dobre.
vedeli ste
No a podobné to je aj s genetikou.
Ani-ani-ani
Podobne ináčky ako de Waal, Vančata, alebo Vančatová. O slušných vedcoch v základnom výskume sa moc neobtieraj. Ja ich teda zopár poznám, ani jeden z nich nemá prepité kognitívne funkcie, práve naopak, a požívajú moju bezhraničnú úctu, pretože (i) sú o veciach najlepšie informovaní, (ii)najkreatívnejší, (iii) svojej intelektuálnej slobode obetujú aj lepšie finančné ohodnotenie a predovšetkým čas. To sú práve tí, ktorí problematike najlepšie rozumia a generujú nové poznatky. Nemýl si to so situáciou u nás za socíku plus nejaké obdobie naviac, keď sa tlupa vybrala na "konferenciu" na nejaký bližšie nešpecifikovaný zámoček SAV a tri dni a tri noci tam následne chlastali.
Tak si to teda zopakujme ešte raz. De Waal a Vančatá sú obyčajní posratí popularizátori, ktorí problematike nerozumejú a radia sa heslom "Exhibit or perisch". Nó, však prachy tiež nie sú vecou celkom nepotrebnou, tak čo. Medzi skutočnými vedcami sa takéto exempláre nevyskytujú, alebo len veľmi-veľmi zriedka. Je to skrátka úplne tak isto, ako to je a vždy bolo aj medzi inými veľkými mysliteľmi. Ďakujeme za druhú úpomienku na ten modulový učebný text, my pozornejší sme si to prečitali už včera. Jedna citácia za všetky: "Získáváme dojem, že Frans de Waal trpí obsesním zaměřením na sexualitu samic a sociální struktura se mu ztrácí jak dým." To čo je do pi.e?! Takto sa veru odborníci dnes už medzi sebou nebavia. Tí majú v rukách fakty a dáta, ktoré si môžu vymeniť-porovnať-preveriť. Ja som teda svojho času k učebným textom intenzívne pričuchol a hentak to teda vyzerať nemá! To je ušité čisto na čo najvyššie predajné čísla, nie na solídnu edukáciu. Skrátka, čitanie na dlhé zimné večery pri krbe, inak ništ. Ale aj tak, bolo mi veľkým potešením. Hlavne teda kvôli tomu gigantickému klitorisu a Bornovi. A tak si dajme teda po Kľúčikovi a Bornovi ešte Fera Liptáka:
http://aplikacie.slovenska.sk/wobj/data/220/obrazky/resized_0068.jpg
No ale späť k hentým šarlatánom. Daj si do Pubmedu , t.j. medzi uznávané currentované časopisy, do searchu na autorov Vančatá a čo ti vylezie? Veľké čo? Alebo porovnaj si toto:
http://anthrop.sci.muni.cz/mp.do?id=140&sKey1=AAAAAH
s týmto, čo sa robí napríklad len hen za rohom ve Vídni:
http://www.anthropology.at/research.html
A vidíš ten ROZDIEL? Kde je genetika, endokrinológia, CAP (computer assisted paleoanthropology), systémová biológia, matematické modely, kdeže kde?
A preto isté sa aj s de Waalom už dávno rozišli jeho učiteľ van Hoof a kolega van Schaik, ktorí idú cestou poznania a nie cestou piaťotriednych vedátorov, hlásnych trúb "popularizácie". Tuhľa je jediný prístupný článok od van Schaika za všetky:
http://www.pnas.org/cgi/content/full/94/24/13023
A v každom jednom má rôzne modely, funkcie, regresie, všetky možné grafické znázornenia a štatistické analýzy. To je poznanie, nie pozorovania šimpanzov versus bonobov s pofidérnou metodológiou, bizarnou logikou a divotvornými extrapoláciami na ľudí. To, že medzi hipíkmi a sionistami sú jasné rozdiely vieme aj bez Waala. A to nemusíme byť žiadni antropocentristi.
Ema, už som ti raz dobre hovoril, že s tým tvojim knihomoľstvom raz zle skončíš. Sadneš ako mucha na každé hovno. To nie je tá pravá Cesta. Máš internet, vzdelávaj sa... Aj my ti vždy radi podáme pomocnú ruku;). Buhehu, dohovor jej azanďalát!
Idare
Ja síce neviem o súčasnej genetike veľa, tie časy, keď som sa o tom učil škole, sú dávno preč, ale aj tak, nesúhlasím celkom s postojom, že popularizácia vedy je niečo strašné a šarlatánske. Ja si naopak myslím, že podstatné výsledky z ľubovoľného odboru sa vždy dajú zhrnúť do niekoľkých bodov, ktoré sa dajú preložiť do reči zrozumiteľnej štandardne vzdelaným a mierne nadpriemerne inteligentným záujemcom. Zober si Hawkinga, ktorý to dokázal dokonca s fyzikou, a tam ide skutočne o pre laika nepredstaviteľné veci.
Zvlášť genetika naliehavo potrebuje popularizátorov, práve preto, že tento svet ovládajú idioti, ktorí veria kadejakým pi.ovinám ako je kreacionizmus a pod., a genetika je zhodou okolností disciplína, ktorá mnohé z týchto haluzí, vrátane monoteistických náboženstiev, môže veľmi chutne rozjebávať zdnuká.
Idare, mám vodojem, že sa v Tebe ozvala ješitnosť vedátora, ktorý kričí "na moju vedu mi nesiahajte" :-)))
Ale klasik aj tak povedal: odbornosť je iba spiknutie proti laikom. Alebo také čosi. Niekedy netreba byť prehnane exaktný, stačí snažiť sa chápať podstatu.
idar, prosímťa
Tomu štyridsiatnikovi s držiakom sa ospravedlňujem. Nechcela som ho uraziť a pokiaľ naozaj nechlastá, ani na to nemal dôvod. Ale nech sa uráža. Nech, nech. Čo ma je do teho.
Nevedela som, že človeku prospeje, keď úplne sekne s relaxačnými knižkami a bude čítať samé fasa karentované časáky.
Nepokúšaj sa ma vychovávať, nie si predsa žiadny apík. Jasné?
Buhehu
plus otázka
Hm?
Mimochodom, z tohto ma takmer vystrelo ako tie kozenky z fainters videa:
"Patterns of local animal species richness have been suggested to be causally related to tree species richness, plant productivity, seasonality, habitat heterogeneity, and historical/geographical factors." (van Schaik)
Omračujúce. Takô dačo. Kto by to len povedal.
Jjjasne! Presne tak
P.S.: Ozaj, mám taký pocit, že sa po tebe šunkes nejak papagájčí. A nie len štylisticky teda. Nie ste vy náhodou jeden a ten istý?
Samozrejme
http://www.amazon.com/Among-Orangutans-Apes-Human-Culture/dp/0674015770
tiež nemám čas, ale určite je toho viac.
Ja teda neviem,
Toto je obyčajný blog pre zábavu. Nič viac. Žiadny karentovaný časopis.
Spriatelené individuá? Tak ja ti teda poviem, čo robia indiviuá, ktorá považujem za spriatelené. Povedia mi, No dobre, Ema, možno sú tam myšlienky, ktoré sa ti páčia, ale ja - napriek tomu, že nemám čas - ti odporúčam tutohľa naozaj dobrú knižku o orangutanoch. A ja im poviem, že im za to ďakujem.
.
Viem, že pri tvojom intelekte a rozhľade by si ma mohol hravo rozkopať. Pri akejkoľvek téme. Ak ti to spraví radosť, môžeš si na mne brúsiť svoju intelektuálnu prevahu kedy je libo. Nebudeš prvý ani posledný.
.
S kocúrom nie sme jeden a ten istý. Ja napríklad nemám chvost. Ale sme ako jedna duša a on všetko píše za mňa. Aj toto.
Idar, nazdar!
Ozaj, ked uz je tu rec o sexualite primatov, tak ktosi si odo mna pred 25 rokmi pozical knihu Pondelicek, Pondelickova: Lidska sexualita a zabudol mi ju vratit. Nebol to niekto z vas?
S pozdravom
idar, nazdar!
idar ma
Tie knihy
http://www.aim.unizh.ch/Books.html
A nevykrúcaj sa, dobre ty vieš o čo ide;). Keď si myslíš, že mám nad tebou intelektuálnu prevahu, si to kľudne mysli a ukoj moju ješitnosť, ja si to ale nemyslím. Ja sa sem chodím predovšetkým učiť, zabaviť a nie mudrovať. Aj keď niekedy, priznávam, sa odtrhnem z reťaze.
Čo sa týka tých popularizátorov, tak proti nim fakticky nič nemám (pretože častokrát robia veľmi dobrý džob), až do bodu teda, keď začnú predstierať akí su oni významní vedčúri. A to Vančatá fakt predstierajú. A de Waal medzi kolegami obľúbení tiež moc nie je, to viem na fest. Skutočnosť je taká priatelia, že dobrí vedci si dnes predovšetkým z časových dôvodov nemôžu dovoliť popularizovať. Musia tvrdo makať. Dnešná veda je veľký boj o prachy a publikácie, kde brat nepozná brata. Škoda, ale je to tak.
Ema, tie drogy si prelož do angličtiny, potom naspäť do slovenčiny a hneď bude zrejmé, čo som sa to pokúšal zakrývať. Sme to trochu prepálili, névadí. A nemusíme skúmať, kto s tým začal. Tuším to bola tá gorila ;p. Ja sa aj tak cítim byť spriatelený. Hlavne s emele.
A kto šlohol
Ďakujem
1. Cooperation in Primates and Humans
"...it highlights both common principles and aspects of human uniqueness..."
Hej, to je presne to, čo treba zdôrazňovať - human uniqueness. Ta hrôza, tá hrôza, že sme v zásade len zvieratá, to treba usilovne kamuflovať nejakým uniqueness, hoci ho má KAŽDÝ JEDEN DRUH atď. Ab definitio, lebo o čom by inak bola taxonómia, že.
2. Seasonality in Primates
"... Written for graduate students and researches in biological anthropology and behavioural ecology..."
Mám obavu, že by som veľa veciam nerozumela. Nie som cieľová skupina a nemienim sa tak tváriť.
3. Virtual reconstruction
"Furthermore, the text is an excellent reference for computer scientists working in the biosciences."
Mám dosť tvrdo odborných kníh z vlastného odboru, ktoré som nestihla prečítať, i keď uznám, že hento je svojím spôsobom vzrušujúcejšie. Ale neživí ma to.
4. Among Orangutans
Dobre, prečo nie. Hoci šimpi je sapientovi bližší ako orangutany.
5. Sexual Selection in Primates
Dosť prefláknutá téma, navyše kniha "is aimed at graduates and researchers in primatology, animal behaviour, evolutionary biology and comparative psychology." Ozaj, vieš o niekom, kto mal odvahu písať o sexuálnej selekcii u ľudí? Myslím teraz, v 21. storočí.
.
Ja neviem, čo Waal - Vančata teraz nie sú téma - predstiera, proste som si kúpila knihu, ktorá ma už pri zbežnom prelistovaní zaujala svojou témou a vôbec ma nenapadlo špekulovať, či je autor v kolektíve primatológov obľúbený. Ale nakoľko poznám, ako sa vedci medzi sebou žerú, ako stádo agresívnych vyšších primátov - sám si to nakoniec napísal inými slovami - nevraživosť neprekvapuje. Podivný je skôr opak.
.
Prepálili? To mi pripomína chlápka, ktorý dostal hisák, vyváľal sa v prachu a potom udiveným ľuďom stojacim okolo povedal Ale vyzeráme, čo? Jak prasce.
.
Ozaj, a okrem tých strašných Dobrákov od prírody čítam Štvrtý princíp, čo je o samoorganizácii a ešte niečo malé o hypnóze, pretože ľudská psychika je prakticky stále niečím zhypnotizovaná a potrebuje odhypnotizovávanie. A to, vážený, nie je žiadna blbosť.
Na van Hooka sme úplne zabudli. Furt len o van Schaikovi. Neni ti on šéfom? :p
erráta
http://www.paseka.cz/80-7185-636-3.html
(aby to bolo možné prípadne ohovoriť)
Sa mi ten názov poránu zamotal so všeobecným princípom.
Prepáčte, deti
Ema, našu korytnačku neurážaj. Je to člen rodiny! A je dravá, tak pozor!
A s tým odkukávaním zo zvieracej ríše to neber až tak vážne. Spomeň si na delfíny :)
Za zváženie stojí aj iná hypotéza - spoznávanie zvieraciho správania vedie k neľudskosti. Uvediem príklad, veď posúďte sami.
V piatok dávali ďalšiu časť nášho obľúbeného seriálu o zvieratkách. Mali sme smolu - práve v čase návštevy babičky dávali diel o mäšožravcoch. V priebehu filmu som sa dozvedela, že učím deti k sadizmu, deti sa s babičkou pohádali a vytkli jej, že tiež "žerie kuratá" a preto nie je žiadne neviniatko. Medzitým sme striedavo zosilovali a stišovali zvuk, podľa stupňa hlasitosti hádky.
Asi na jej tvrdení niečo bude. Ako mrňús som prírodopisné filmy "hltala". Ona nie. Každé vianoce vraždila kapra príšerným spôsobom a hlavne - dlho. Až v nejakom násťročnom období, inšpirovaná návodom v TV som vzala nôž do vlastných rúk a šmik - mal to za sebou bez naháňania po kuchyni. Preto nerada pozerám horory. Čo ak by som sa nechala inšpirovať?
idar, nepochybuj o tom, že presne takú odpoveď som čakala. Veď si to kupoval, tak si mal manuál, nie?
syska, len tak
Pozorovanie delfínov môže prispieť k ich demýtizácii.
Rovnako ako pozorovanie vedcov môže prispieť k demýtizácii. Vedcov, isteže. Nie delfínov.
Van Schaik
Tie anotácie nepísal van Schaik. Ubezbečujem ťa ale, že snáď okrem tej CAP zvládne tie knihy poľahky každý jedinec na tomto blogu. To totiž je stále iba zrozumiteľne naratívne písaná primatológia (lebo sú to knihy a nie originálne články s kopou grafov, tabuliek a analýz) a nie nejaká štrukturálna či systémová biológia čičo. Držal som ich vo vlastných paprčiach, tak to teda viem zhodnotiť. Keby bolo ale libo radšej nejaké posteľné alebo záchodové čítanie, tak odporúčam:
http://www.amazon.co.uk/Pictorial-Guide-Living-Primates-Noel/dp/0964882515
Mám ti to požičať ema?
Ten pravý dôvod na de Waalovu všeobecnú neobľúbenosť v kolektíve je to, že pracuje často so svojimi halucináciami a nie faktami, aby dosiahol čo najväčší efekt. Jeho spôsob práce a metodológia sú katastrofálne. To môžem posúdiť aj ja ako primátny laik.
Ema, predovšetkým v tomto behaviorálnom kontexte sú argumenty o fylogenetickej blízkosti smiešne. Aspoň teda pri súčasnom stave poznania. Tam pristupuje množstvo iných ekologických faktorov, ktoré nie sú determinované genotypom. Z genetického hľadiska máme totiž s orangutanmi skoro toľko isto spoločného ako so šimpanzmi. Mám tu pred sebou také utešené dendrogramy. Sú tam síce určité rozdiely medzi mitochondriálnou DNA (ktorá sa rýchlo mutuje, pretože nemá dobrý repair a čo je hlavné, čo sa týka našej témy je irelevantná), ale sami autori píšu, že to veľmi závisí od použitého algoritmu a je to teda poněkud zavádzajúce. U väčšiny porovnávaných génov rozdiely nie sú, napr. ATP6, ATP8, COX2, COX3, ND2, ND3, ND4L. Niektoré sú o trochu podobnejšie u šimpanzov (ND1, CYTB) a iné k orangutanov (COX1). Neviem, vyvráť mi to. Sústreď sa napríklad na neuronálnu plasticitu alebo long-term potentiation ;b. By si sa divila, koľko máme geneticky spoločné aj s takým pekárskym droždím, čili kvasinkami, pôdnymi hlístami, alebo ovocnými muškami. Homológie >70% medzi ortológnymi proteínmi sú pravidlom, nie výnimkou.
Nie nie ema, ty si určite myslela štvrtý princíp. Aha tento, že;)?
http://www.acs-net.sk/?page=evanjelium
To sú mi veci...
Ten
Vieš, čo
Šimpi ti je svojím správaním bližší ako orangutan a ostatné si nechaj na kolokvium dendrológov.
A ešte toto. Nemontuj sem nonsekiturkinu nábožnú literatúru, tu nie sme vo vašej manželskej posteli. Principiálne.
.
No vidíš. Ja mám záujem aj o ostrakizovaných vedcov, ktorých ich kolegáčkovia vypudia z kolektívu, lebo sú "katastrofálni".
Ale inak si stúpaš na jazyk, lebo už z tvojho primárne laického penenia vidno, že de Waal žiadny "čo najväčší" efekt nedosahuje. Jedine že by chcel dosahovať čo najväčšie pohŕdanie, a to si teda nemyslím, že by mu šlo ausgerechnet o toto. On je možno fixovaný na bonobie samice, ale až TAKÝ blázon iste nie je:p
A čo ten Kauffman? Nič? Odstrel sa nekoná? Neni sezóna či čo?
A ten van Hook - to už akože odkedy je retirovaný, nič z toho, čo vysrstil, neplatí? To čo robil, výročné súpisy primátov dažďových pralesov?
Jo, nevieš náhodou
Mi bola vždy sympatická. Ako dôkaz, že zbohatnutie na rope môže v ďalšej generácii priniesť sladké ovocie v podobe vedecky erudovaného potomstva a o to sa práve snažím. V pozícii starého Blaffera.
ema
Si sa zosynchronizovala s ŇOU, či čo? emele mala znovu pravdu :)
syska,
Ale inak má emele vždy pravdu. To je axióma a punktum.
jáj, už som
Tie krámy más na mysli. Ak teda môžem použiť tento zvrat.
Né, to né, na to s ňou prichádzam príliš zriedkavo do styku. Ak teda môžem použiť tento zvrat.
Ale dosahuje
Neviem ako dobre nonsequiturku poznáš. Ja ju trochu poznám a musím teda povedať, že ma nikdy s nábožnou literatúrou sexuálne neobťažovala. Ale keď je libo, môžem jej vrelo doporučiť, aby ťa na tom Kauffmanovi roztrhala ona. Určite to s radosťou urobí ;). Ja ti už gratis rušičku robiť nebudem. Elektrina je drahá.
Syska, a to ty zase takto priamo?
Tiež Bonifáca
Dobre, beriem na vedomie, že máme odlišný zmysel pre humor a to, čo ja považujem za divokú zábavu, tebe lezie pod kožu. Napriek strate rejtingu sa ospravedlňujem a budem z tejtotu diskusie dbalá ponaučenia. Úctivá poklona, pane a prepáčte, že som si dovolila zadrapovať. Už sa to nezopakuje.
Ale ema
A už chápem, čo ťa na Sarah priťahuje:
"Although her ideas are radical, and at times controversial, she leads a very traditional life, and considers herself to be an old fashioned anthropologist."
Ale keďže nejaké rozdiely tu bezpochyby predsa len sú, tak aj ja teda tiež pridám odporúčanú literatúru:
http://www.abebooks.com/servlet/BookDetailsPL?bi=119059870&searchurl=isbn%3D0442245947%26nsa%3D1
Má zaujímavú obálku, škoda, že to na tom linku nevidno.
No tak, pane Rando
A kde som ja spomínala nejaké sexuálne obťažovanie? Len manželskú posteľ. Čo ste Vy za človeka, sa pýtam, keď pri slove posteľ, a ešte tomu manželská, myslíte akurátne na sex a ešte k tomu obťažujúci? Normálni ľudia v posteli hlavne teda čítajú, lebo súložiť sa dá kdekoľvek, ale na čítanie treba pohodu a kľud.
A kto sa tu škaredil, že mi nebude robiť rušičku? Gratis (!). Chcete naznačiť, že jste přišli do téhle chatrče hrůzy pro peníze?
(S iluminátom prestaňte, to je snáď pod Vašu úroveň).
Mám poslať aj Mikymauza?
idar, my, zákerňáci, jedine priamo ;)
Padla. Tak pá, zatiaľ.
Keď nesneží, aspoň perie bude lietať :)
Arton -: laikom, najma jednemu.
To mozem posudit aj ja, ako laik.
Ale nesere ma to.
Cim to je?
-
PS Mam doma kopu knih, ale nemyslim si, ze vsetky ostatne su odpad.
A neodporucam silou mocpu nikomu prave tie moje.
Cim to je?
Ze by som bol predsa len relativne dusevne zdravy a vyrovnany?
Miluško
Kukni, posielam ti na uzmierenie pilulku:
http://www.edusan.sk/dom_lek/lieky_zobr.php?id=153
A henten nademňu čo je taký vyrovnaný?
A musím
je to skor k Turinskemu papyrusu
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_erotic_depictions
och, idar
Len si ich nechaj. Cuckaj pripripomienkovaní.
N., katol., sem doviedla emele. Jej duch sa tu potom vznášal a ty si ho zhmotnil v devocionálii, teda v tom nábožnom linku. Ja som v tom nevinne.
Henten nad tebou je vyrovnaný, lebo neni posadnutý.
Knižku ti požičiam. Ale budú v nej poznámky po okrajoch a niektorým ľuďom také vadí.
ema
O tvojej vine či nevine rozhodne až panenka karmovitá. Ja sa k nactiutŕhaniu zásadne nevyjadrujem. Henten nado mňou nevie ani, že Charles sa píše s dabljú, tak ako by on mohol niekomu niečo odporúčať. A hľa, aká je naša emele už dospeláčka! A že vraj dievčatko vyškerené. Zas si to prepískla ema. Poznámky mi nevadia, esli dávajú zmysel. Vopred díky. A čím som to teda posadnutý? To by ma naozaj úprimne zaujímalo. Už dlhé roky to rozoberám, raz zpredu, raz zozadu, ale všetko márne. Neviem na to prísť. Prezraď mi to, pomôž mi prosím. Ešte raz díky.
Finále ako
Poviem ti, idar, na záver jeden antický príbeh. Šunkesov obľúbený. O tom, ako Táles Milétsky šiel a pozeral sa na hviezdy. Kráčal, kráčal premýšľajúc, až padol do jamy. Zbehli sa ľudia a vysmievali sa mu. "Ty si vedec, Táles? Heheh. Načo sa pozeráš na hviezdy. Tu pod nohy sa pozeraj. Tu meraj a analyzuj jamy a mudruj nad nimi."
A na úplný záver voľne jedna S. Kauffmana myšlienka: Obecná biológia musí prekročiť obsesiu pozemskými živáčkami.
Tým som z mojej strany vypointovala bizarnú diskusiu, ktorá sa vymkla pôvodnej téme a prípadné nepochopenie ma vôbec netrápi.
Arton -> neurotikovi
Nie to je podstatou.
No ako
Arton -> neurotikom
Chapem, ze takto sa vam tu oralurbuje lepsie, ale zaroven si kazdy kvakate o niecom inom, a z pitvora sa stava chliev.
PS Kolko to tych chlpov presne vedecky a metodisticky naratali?
Ináč
buhehu
spúsobem sobě vlastním ;)
No dobre
Počet ritných chlpov sa rôzni, je multifaktoriálna záležitosť, ale vždy sa postupuje podľa hentakejto triviálnej metódy:
Assumptions of normality were met for raw and size-adjusted numbers of posterior arse hairs (AH) based on the Shapiro-Wilk test. Therefore, we used parametric statistical tests to evaluate differences in AH in Pongo. We set an a priori significance level of α = 0.05, used a two-tailed analysis of variance (ANOVA) to test for all pairwise differences in AH, and applied Tukey's HSD post hoc test to limit Type I error. If variances were unequal, we applied the Games-Howell post hoc test.
We first performed a factorial ANOVA on raw AH to test for significant sex, population, and interaction effects. An overall significant finding was followed by all possible pairwise comparisons of AH using ANOVA.
To evaluate size-adjusted differences in AH numbers, we employed two methods. First, we evaluated proportionality in AH using ratios of AH on ARSE length (AHARSESHAPE) and the VHs (AHVHCSHAPE and AHVHVSHAPE), respectively. The use of shape ratios is equivalent to deriving residuals from regressions of log-transformed AH on buttocks length and the VHs with a forced slope equal to 1.0 (i.e., an isometric line). These shape variables were used to determine if geometric equivalence in brain size is maintained across orangutans.
Next, we evaluated size-adjusted differences in AH using residuals from ordinary least-squares regressions of log-transformed AH on palate length (AHARSERES) and the VHs (AHVHCRES and AHVHRES). The residuals were used to determine whether AH varies among orangutan populations after statistically partitioning out size and size-correlated shape.
In all size-adjusted analyses, the cube root of AH was used to maintain dimensional equivalence. Shape variables and residuals were used in factorial ANOVAs to test for significant sex, population, and interaction effects. One-way ANOVAs were then performed to test for all possible pairwise differences in size-adjusted AH followed by post-hoc adjustment. SYSTAT (version 10.0) was used to compute regression statistics and generate bivariate plots. SPSS (version 10.0) was used to compute all other statistics and to generate box plots.
Dovoľ
Každej ľudskej činnosti, že áno, sa zúčastňujú jedinci, ktorí ju vykonávajú poctivo a tí, ktorí sa len priživujú, zato majú najväčšiu hubu a drzosť zo všetkých. Tak je to pri lekároch, programátoroch, novinároch, autobusároch, murároch, elektrikároch, veď vieš. Možno nie pri geológoch, ale pri vedcoch to tak čiastočne tiež žiaľ je. Pripúšťam, pri de Waalovi a van Schaikovi to veľkú rolu nehrá, lebo to čo robia oni príliš veľký impact na ostatné ľudstvo nemá. A je aj celkom možné, že na tvojej manželskej posteli sa ti waal číta lepšie. Ja mám na to halt iný uhol pohľadu. Ale keby si raz nebodaj mala dostať cukrovku typu II, leukémiu, neuroblastóm, alebo rakovinu prsníkov či čapíka maternice, potom celkom určite pochopíš, že kecálkovia ti nepomôžu. "Nudní" schaikovci možno áno... aké triviálne.
Tak ti teda ema aj ja ešte poviem jeden antický príbeh (Ezop):
Statný jeleň si prišiel uhasiť smäd k lesnému jazierku a zahľadel sa na svoj obraz vo vode. "Naozaj mám rozkošné parohy. Škoda, že nemám také silné nohy ako parohy, mám ich slabé a tenké." Prikradol sa k nemu lev. No jeleň mu ušiel, nohy mu veru dobre slúžili. Vbehol do lesa, ale nešťastné parohy sa mu zaplietli do konárov. O chvíľu ho lev dobehol. "Aký som len bol hlúpy! Nohami, čo mi tak dobre slúžili, som pohŕdal, kým parohy, na ktoré som bol taký pyšný, ma zradili."
idar...hm ...
Inak dovolim si aj ja zosumarizovat diskusiu: ste tu ale jedna ukecana banda... aj ked ... cita sa to zvacsa dobre. Skor ako blog (typicky blog ma napriklad negev: vyrevuva tam do vetra a nikto ho nepocuva) mi toto tu pripada ako moderovana diskusia v akomsi klube :)
P.S. Vysvetli mi niekto na co je tam to "kuzlo"?
Čo máš stále
Napríklad takého negeva. Kvôli nim tu je totišč to neľahké kúzlo. Aby to tu nezasierali spamom...
A ešte
Len tak