Ema

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

McZen neškodí

ale zen to nie je

"Nemedituj nad tým" je bežná fráza, keď niekto príliš špekuluje.  Ktovie, prečo sanskrtská dyana (meditácia) - súbor detailne rozpracovaných techník, ktorými sa myseľ koncentruje na svoje vnútro - získala pejoratívny nádych.

Meditovať znamená niečo zdržujúce. Lenže ľuďom sa dravá dynamika začína protiviť a hľadajú k životnému štýlu potkaních pretekov alternatívu. A tak prišiel na globalizovaný trh zen. Meditácia, jednoduchosť, pokoj, čistota. Zen parfum od Shiseida, jeden z najpredávanejších pytlíkových čajov Zen Chai od Teekanne, Zen snowboardy a všeličo iné. Nevadí, že je to len McZen, nová módna konzumná vlna. Vďaka nej sa časť ľudí o túto storočiami kultivovanú, na Západe stále málo známu náuku začne zaujímať hlbšie a ostatným neublíži. Lebo štýlový zenový interiér, zenové záhradky a zvyk sadnúť si len tak, nečinne, na pol hodinu na zem a nechať myseľ sústrediť sa na seba nemôže nikomu - aj keď nemá predstavu o skutočnej zenovej praxi - spôsobiť žiadnu ujmu.  

Napriek užitočnosti McZenu sa zenové školy vulgarizácii svojho učenia bránia. Škola zenového majstra Róšiho Kaisena, ktorý vďaka poľským koreňom od 90. rokoch učí zen v bývalom ostbloku, vymyslel pre šírenie informácií o zene stretnutie s názvom Dialóg o mysli.  Pred početným publikom si spoločne sadli za stôl inteligentní ľudia z rôznych oblastí. Filozof Egon Gál, zenový majster Róši Kaisen, psychológ Richard Gróf, religionista Miloš Hubina a prekladateľka z francúzštiny, ktorá sa svojím spontánnym správaním stala plnohodnotnou účastníčkou zenovej performancie. Odľahčenej, nenásilnej a miestami humornej.

Filozof Egon Gál hovoril o svojich prvých kontaktoch so zenom, názoroch na myseľ od Descartesa po Dennetta, spolupráci kognitívnych vied s tibetským budhizmom a tiež o tom, že podľa doterajších výskumov mozgu to s našou slobodnou vôľou nebude až také hot.

Psychológ Richard Gróf sa sústredil na príbehy a vytiahol príklad z praxe - prípad manželky alkoholika, ktorá potrebovala zmeniť postoj k neriešiteľnému problému. Prestať sa obviňovať, prestať sa cítiť zodpovedná za sebazničujúce správanie iného človeka. Z príbehu ožrana, ktorý nemá záujem zmeniť svoj stav a ženy, ktorá tým fatálne trpí, musela myseľ vytvoriť príbeh, v ktorom má žena od osudu človeka, nech už akokoľvek blízkeho, odstup. Je to celkovo zaujímavá téma, o mysli a príbehoch s predurčenými rolami, kde sa očakáva konformné správanie a mozog nie je schopný autonómnych úvah.

Špeciál zaujímavé bolo rozprávanie religionistu Miloša Hubinu, autora knihy o budhizme Vedomie ako oceán o tom, čo je to budhizmus a prečo sa zaobíde bez symbolu boha. Konštatoval, že prostredníctvom meditácií - skúmania vlastnej mysle bol budhizmus schopný vytvoriť obdivuhodne podrobnú a presnú klasifikáciu mentálnych stavov a pracovať s nimi. Myseľ bola chápaná ako hudobný nástroj, ktorému sa dá rozumieť a naučiť sa naň hrať. Hubina je človek, ktorý sa vyjadruje jednoducho, zrozumiteľne k veci. Výsledok hlbokého pochopenia budhizmu.

Zenový majster Róši Kaisen mal smolu, že hovoril po francúzsky. Napriek tomu, že tlmočníčka sa naozaj snažila, prekladom sa stratila spontánnosť. Kaisen slovenčinu trochu ovláda, a tak mohol občas s prekladom veselo nesúhlasiť a potom sa na pódiu odohrávalo divadlo úprimnej snahy o porozumenie. Nakoľko v sále bolo prevažne ne_zenové publikum, Kaisen objasnil základné pojmy, predovšetkým amalu, univerzálnu vnútornú pamäť. Hovoril o tom, že ľudská myseľ je od detstva zabordelovaná zbytočnosťami, ktoré treba vyniesť, vyčistiť priestor - a potom vnášať späť to, čo naozaj potrebujeme, čo je pre nás užitočné.

Diváci sa pýtali na všeličo. Jeden zo starších účastníkov znepokojene rozoberal relativizáciu. Čo je skutočnosť? Je vôbec? A ja? Som naozajstný? - Začnite tým, že ste. Nespochybňujte to. Inak nič nespravíte," povedal mu Kaisen.

Dialóg o mysli občas viazol, občas sa uberal nečakanými smermi. Ako ľudská myseľ. Každopádne to bol  príjemný večer medzi rozumnými ľuďmi. Každý si odniesol, čo považoval za prospešné, alebo možno aj nič, lebo aj nič môže byť prospešné. Mne sa najviac páčilo, že Kaisen odmietol zen definovať. Veď načo.

Devínska Nová Ves, rieka Morava

                        

Peri fyseos anthropu - O ľudskej prirodzenosti | stály odkaz

Komentáre

  1. to sú šecko sprostosti
    já som si dal rezen, braučový, za tým dvanástku plzen a ešte sedem. Netreba mi vác medituvat.

    publikované: 11.10.2006 12:04:47 | autor: byvaly_vezen (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. aby to tu bolo četnejšie, prispejem:
    -aj som si kúpil pred ~2 rokmi CD
    "Čo je to zen?" od: Majster Kaisen, edícia V srdci ducha, Univox.
    Z bookletu:
    Majster Kaisen je žiakom Majstra Taisena Deshimaru, ktorý v 60-tych rokoch 20.stor. priniesol zen do západnej Európy. Na želanie svojho Majstra, ktorý v r. 1982 zomrel, Kaisen je pokračovateľom línie majstrov Soto zenu, jednej z dvoch najväčších škôl zenového buddhizmu ktorú v 12. storočí založil majster Dógen. Hlavnou náplňou je meditácia v sede.
    ::
    ...Na Slovensku je v súčasnosti 5 zenových mníchov. Misiu na Slovensku a dojo v Bratislave - Saiko Hei Ji (Chrám najvyššieho pokoja) - vedie mních Sei Sho (akad. maliar Pavol Rozložník).

    -aj som si dodnes to CD nevypočul...:(
    publikované: 11.10.2006 23:10:40 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Dógen je ten, čo
    zhrnul zenovú meditáciu do jednej vety "Useknite si hlavu, odložte ju nabok a sadnite si". Obrazné vyjadrenia z tradičnej japonskej kultúry sú veľmi sugestívne. Čo povieš, hm?
    .
    Inak, pozoruhodná je tá kniha od pána Hubinu o budhizme. Má tam obrázok o dvoch cestách k tomu, čo sa nazýva rozšírené vedomie - extatickej a meditatívnej. Prvá vedie cez schizoidné stavy. Možno sa mýlim a religionista by mal na to iný názor, ale extáza je typická pre mystikov abrahámovských náboženstiev. Ak uviazli na pol ceste, uhrali to akurát na psychiatrickú diagnózu.
    .
    On tam Hubina píše všeličo zaujímavé a vyvracia napríklad rozšírenú poveru, že budhizmus je intuitívny, bez racia. To je tu teraz taká móda, hocijakú ujetosť, hajzlíkovstvo a nezodpovednosť zakryť vyhlásením Ja som budhista, správam sa prirodzene - a vybavené. Mi to vždy pripomenie jeden z dielov Simpsonovcov, kde boli všetci úplne prirodzení, robili si, čo chceli. Mestečko dokonca vyhlásilo Deň oslavy prirodzenosti, lenže im tam ušlo ruské kolo obsadené deťmi, lebo chlapíkovi, čo mal utiahnuť skrutky, sa proste nechcelo.
    Budhizmus a špeciál zen si vyžadujú disciplínu a to je pojem, ktorý bol zrušený bez náhrady ako nepotrebný.
    Zen je drina, i keď podľa mňa menšia ako predvádzajú hlavohrudníci za sklom fitnescentra v Auparku, čo vyzerá ako terárium, aby boli super vymakaní a jednou ranou sundali vola.
    publikované: 12.10.2006 08:11:46 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. -aj mám doma ~7 samizdatov Zen
    z vydavateľstva CAD press, aj som niektoré za komančov čítal, teraz sotva listujem.
    Zen je drina.
    Na všetko musíš prísť sám, nik ti nič nevysvetlí.
    A myslenie bolí, vravel na strednej profák Ursíny...
    publikované: 12.10.2006 08:32:07 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. to znie veselo, že
    samizdaty z vydavateľstva... :-) ale viem o čom hovoríš, Hrabala poznám aj jeho "samizdaty".

    Ema, je úplne jedno k akému náboženstvu sa človek hlási. Záleží na tom, čo má v hlave a čo robí. K budhizmu sa prirodzene ťahajú rôzni prázdni snobi, nemyslím milionárski, ale takí čo sa proste len chcú tváriť že sú iní. Ale východné náboženstvá hrajú veľmi dôležitú úlohu aj pre ostatný ľud v tom, že sú alternatívou a oslobodením pred rigidnosťou a nabubrelou patriarchálnosťou "abrahámovských" náboženstiev.

    Keby som sa chcel (paranoidne? - v každom prípade provokatívne) vrátiť naspäť k pôvodnej téme tohto milého blogu :-))))) , povedal by som, že tie spomínané naše semitské, monoteistické a totalitné náboženstvá sú určitou starodávnou obdobou moderných médií a ideológií (poväčšine tiež semitských), a budhizmus je čosi ako partizánske vysielanie, TV Cuba alebo Irán. Alebo socíkové samizdaty či severokórejské informačné rakety zen-zen.
    publikované: 12.10.2006 10:09:10 | autor: buheh (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. buheh, všade sa ľudia
    hlušia. Aj v budhistických krajinách, trebárs na Srí Lanke. On ten budhizmus vo svojich domovských krajinách už dávno zdegeneroval.
    publikované: 12.10.2006 12:28:29 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. to ema
    ta extaticka cesta k 'rozsirenemu vedomiu' je vlastna prave samanizmu, v podstate bez ohladu na to, ci sa to dialo na Sibiri, v Mongolsku, v Afrike alebo v Amerike.
    za v podstate meditativne mozeme povazovat zase krestanstvo prvych par storoci po Kristovi: cirkevni otcovia, Tomas, Augustin, Frantisek, ti vsetci boli skrz-naskrz meditativne typy
    publikované: 13.10.2006 00:59:05 | autor: showhotel (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. meditatívne typy
    nájdeme všade, kde nie je TV. Samozrejme, tie techniky sú podobné. Rovnako ako aj ľudia v rôznych častiach sveta a ich sklon v praxi náboženstvo používať ako zámienku na všemožné nepeknosti. Samozrejme, aj v tomto sú niektoré národy viac a iné menej vyvolené. Vtip: Priletia mimozemšťania, vylezú z lietajúceho taniera, nadviažu kontakt s najbližším človekom a ten sa ich pýta:
    - A to u vás všetci máte také zelené tykadlá?
    - No áno, všetci.
    - A to u vás všetci lietate na lietajúcich tanieroch?
    - No áno, všetci.
    - A to ich všetci máte také pekne pozlátené?
    Mimozemšťan sa nakloní a dôverne povie:
    - Joj, to len my židia.
    publikované: 13.10.2006 03:52:18 | autor: buheh (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. Pekná reportáž.
    No vidíš Ema, pokiaľ rozmýšlaš hlavou a nie vagínou, ako je to v prípade Tvojich antisemitských moslimsko-fašistických výpadov, tak sa ten Tvoj blog aj celkom zaujímavo číta.

    Roši Kaisen Kristaszek bol mojim učiteľom asi tri roky, ale keďže od začiatku svojej Zenovej praxe inklinujem skôr k "tvrdšej" škole Rinzai, tak som od neho (v dobrom) odišiel.
    Trošku mi vadila aj jeho teatrálnosť a dôraz na vonkajšiu formu - "kulisy" v meditačnej miestnosti, oblečenie, obrady.
    I keď pripúšťam, že Kasien mal pravdu v tom, že takéto tyátro môže motivovať niektorých menej odhodlaných ľudí, ktorí by to, sediac (sei-za) v monterkách kdesi v akejsi zatuchnutej školskej telocvični, asi rýchlo vzdali.
    publikované: 14.10.2006 08:10:55 | autor: negev (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. kriq - btw ...
    Paľo Rozložník z Galanty je akad. sochár, nie maliar. ;-)
    publikované: 14.10.2006 08:13:38 | autor: ngv (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. BTW, ngv
    opísal som to z bookletu...
    publikované: 16.10.2006 12:56:31 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. Súvislosť McZen-u a Kaisena (?)
    Nejako mi unikla súvislosť McZenu a Kaisena.. ;)

    Možno nebola žiadna zamýšľaná, ale pokiaľ je reportáž z Kaisenovej prezentácie nazvaná "McZen neškodí, ale zen to nie je" minimálne nejakú súvislosť to naznačuje..
    Každopádne úvod článku ma pobavil.
    publikované: 04.11.2006 17:14:14 | autor: Robert (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014