Po Innsbrucku, Ríme a Budapešti je výstava Leonardo da Vinci, zvedavý génius, s podtitulom Codex Atlanticus Leonarda da Vinciho vo vydaní vydavateľstva Hoepli z rokov 1894-1904, dostupná v Historickom múzeu na Bratislavskom hrade. Výstavu tvorí šešťdesiat originálnych listov z diela Codex Atlanticus a modely strojov z Leonardovho múzea vo Vinci a niektorých súkromných zbierok.
Codex Atlanticus je album, do ktorého sústredil sochár Pompeo Leoni roztratené Da Vinciho záznamy výskumov a pokusov, ale tiež kresby a zápisky z literárnej tvorby aj súkromia.
Renesačné rogalo vo vstupnej časti výstavy. Da Vinci sa pri úvahách o skonštruovaní lietajúceho stroja inšpiroval netopierími krídlami.
Otočný dvojramenný žeriav, o kúsok ďalej návrh dvojitého lodného trupu.
Potápačský úbor vyhotovený podľa da Vinciho nákresov. Okrem vaku na vzduch mal aj pišací vak, aby mohol potápač zotrvať pod vodou dlhý čas. Da Vinci však podľa všetkého nevedel nič o vplyve potápania do väčších hĺbok na ľudské zdravie - kompresiu a dekompresiu skúmal až okolo roku 1680 Robert Boyle.
Do histórie potápania zasiahol tiež taliansky fyzik Giovanni Borelli, ktorý špekuloval nad veľkým dýchacím vakom obsahujúcim chemikálie "čistiace" vydýchaný vzduch. Ďalší krok k prístrojovému potápaniu urobil Angličan William James, keď v prvej polovici 19. storočia vymyslel akvalung na stlačený vzduch. Začiatkom 20. storočia bolo už vďaka anglickému lekárovi Scottovi Haldaneovi známe, že pri hlbokom potápaní sú nevyhnutné dekompresné zastávky (Haldane vyhotovil prvé dekompresné tabuľky) a v roku 1926 si dal Francúz Yves le Prieur patentovať prvý potápačský prístroj s dýchacou maskou. Konštrukcia ventilu, ktorý majú súčasné potápačské prístroje, pochádza z roku 1943. Vymysleli ju Francúzi Emile Gagnon a Jacques Cousteau a zároveň spropagovali potápanie ako šport.
Ale to len tak, na okraj.
Elegantný a priestranný renesančný tank, aj s rebríkom na pôjd.
Da Vinciho technické výkresy sú čisté a prehľadné, venujú sa podstate, nezahlcujú ich žiadne zbytočnosti. To sa, nakoniec, prejavilo aj v jeho maliarskom umení.
Celková atmosféra výstavy bola menej temná, ale vypla som blesk, aby ľudí neotravoval.
Komentáre
si veľmi šikovná fotografka, Ema
buheh
Inak, udivilo ma, že sa tam dá fotografovať úplne bez obmedzenia.
zda sa,
nedavno davali na CT2 tusim anglicky dokument, v ktorom sa snazili zrekonstruovat Leonardove napady, tusim im to celkom OK povychadazalo
bowden