Ema

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Ceçi n'est pas une pipe ...

... to je víťaz Ceny Oskára Čepana

"Maliarova myseľ musí byť ako zrkadlo, ktoré vždy zachytáva farbu predmetu, čo odráža, a má sa úplne zaoberať obrazmi pokiaľ možno všetkých predmetov pred sebou. Maliar, musíš teda vedieť, že nebudeš dobrý, pokiaľ nebudeš všestranným majstrom schopným zachytiť svojím umením každý tvar vytvorený prírodou." (Leonardo da Vinci)

"Cena Oskára Čepana je na Slovensku najprestížnejším ocenením mladého výtvarníka či výtvarníčky", prečítala som si v korporátnom médiu. A že tento rok ju získal nejaký Svätopluk Mikyta, ktorý vystavuje svoje diela spolu s troma finalistami v galérii Medium na VŠVU. Síce som na to vzápätí zabudla, ale idúc po Hviezdoslavovom námestí - hľa, sama sa výstava pripomenula.

 

Hor´sa teda na prehliadku mladej výtvarnej smotany.

Cenu vyhlásila nadácia Centrum súčasného umenia, predtým Sorosovo centrum súčasného umenia, ktorá finančne opeľuje výtvarné umenie nielen na Slovensku, ale aj v Česku a na Balkáne.

Výstava bola skromná. Bzučiace diaprojektory, ktoré premietali na stenu ponuku nejakej cestovnej kancelárie, základné frázy v angličtine a pohľad na ošarpaný barák, akýsi prieskum verejnej mienky v Británii a v Poľsku vylepený na stene a zlatý klinec výstavy, expozícia víťaza. Visela na oceľových lanách tiahnuvšich sa z kumbálu.

 A to je dobre, že z kumbálu. Lebo inak by ešte viac pripomínala kartotéku byrokrata.

S bázňou milovníka umenia som sa pohrúžila do posúvania plastových obalov, aby som poobdivovala víťazné kresby formátu A4.

Hlava vpravo práve pestro zvracia. Chvíľu pred mojim príchodom nakukla za roh a uvidela kresbu v rade za sebou: Madonu s troma oranžovo-zelenými volskými očami. 

 Víťaz Ceny Oskára Čepana je vraj výborný v kreslení zemiakov ...

 ... a poslabší v nemčine. "Moje najneobľúbenejšie nemecké slovíčko, ktoré som sa doteraz nenaučil."

Sen krutohlavého tanečníka v ružovej sukienke o zložitejšom frézovaní

 

 Z predinternetovej súkromnej zbierky pedofila

Horiace makovice

Na záver pohľad do kumbálu poskytujúceho odpoveď na otázku, kde berie autor inšpiráciu.

 

 "Svätopluk Mikyta (1973) prináša v dobe rozriedených autorstiev systematicky rozpracovaný autorský program, ktorý vracia do hry súkromné mytológie i myšlienku Gesamtkunstwerku, vo svojej rukodielnosti a "peknom výstupe", navyše zrozumiteľný aj širšiemu publiku. Základnými vzorcami jeho programu sú množiny znakov, hľadaný kľúč k identite, príslušnosť k národu, tradícii, čiernobiely komentár i farebná metafora," dočítali sme sa na papieri, ktorým nás vybavila recepčná, predavačka v butiku rozloženého v chodbe výstavných priestorov a správkyňa kondolenčnej knihy pre návštevníkov zároveň.

Ja neviem, prečo Mikyta získal 6-týždňový pobyt v New Yorku. Prečo nie trvalý.

Oddala som sa, idúc z výstavy držiteľa najprestížnejšej výtvarnej ceny, úvahe o tom, kto je Oskár Čepan.

Psychiater?

Odpoveď dal vyhľadávač.  Oskár Čepan, socialistický akademický funkcionár, hačal za socíku v Literárnovednom ústave SAV a súznel s režimom. Oceňovanie najlepších mladých výtvarných umelcov je posmrtnou extenziou jeho všestrannosti.

A teraz vážne. Definíciou umenia, i keď mäkkou, je "umieť". Dokázať viac ako ostatní, vďaka talentu a sústredenej práci. V antike sa používal pojem techné, totožný s pojmom ars, ktorý zahŕňal intelektuálny výkon, aj remeselné majstrovstvo - neamatérske, sofistikované činnosti. Ďalšou definíciou umenia je sémantický prínos. Dielo, ktoré ho nemá, nie je umením. Tieto dve definície môžeme považovať za objektívne.

A tak sa pýtam, kto nazýva Mikytove produkty umením a dokonca ich oceňuje? Kto sa silou-mocou snaží zapratať niku výtvarného umenia balastom a odpudzuje tak ľudí od celej jednej sféry sofistikovanej ľudskej tvorby?

A v neposlednom rade sa pýtam, čo je to za štátnu školu prevádzkovanú z mojich daní, ktorá ľudí ako sú tí štyria finalisti presvedčí, že tvoria nejaké umenie. Čím to je, že ľudia ako tí štyria finalisti tomu dokonca uveria -  až tak, že majú pocit prínosu pre iných a bez štipky hanby a sebareflexie im obrazne povedané naserú do galérií.

Na začiatku bol da Vinci, tak nech je aj na konci:

"Ľudia maľujú zle nie pre nedostatok tréningu, ale preto, že zobrazované veci vlastne nepoznajú a nerozumejú im." 

--------------------------------------------

Ceçi n'est pas une pipe - Magritte, Foucault

Citát v úvode: Leonardov skicár (zostavila H. Anna Suh)


Peri fyseos anthropu - O ľudskej prirodzenosti | stály odkaz

Komentáre

  1. Nádnerné
    Ako väčšina dnešného západného moderného umenia.
    publikované: 06.07.2008 22:21:53 | autor: Benyamin forever (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. milá ema,
    keď sem nepíšem, neznamená to, že sem nechodím a nečítam to tu. Napokon, aj ja potrebujem nejaké zdroje poučenia a týmto ďakujem Tebe, artonovi, idarovi, informationclearinghousu a všetkým. To, že sem nepíšem, znamená iba toľko, že sa sem chystám napísať čosi, čo považujem za dôležité. Pred časom si vyzývala, aby dakto na istú tému čosi napísal, a nakoľko idar sa tej témy nechopil (tipujem, že sa pasuje do role budúceho neľútostného recenzenta :-) a ja vzhľadom na to, že musím vykonávať spústu byrokratických činností (resp. sa proti nim búrim), tak môj esejistický počin stále odkladám.
    Pri tomto tvojom vstupe som však neodolal. Dr. Oskar Čepan (Slovák s talianskymi koreňmi) nebol nejakým polirukom ani konformistom s režimom. Bol to typický intelektuál, mimoriadne vzdelaný človek, ktorý imho uveril (podobne ako uverili svojoho času L. Aragon, Y. Montand, S. Singoretová a mnohí ďalší). Bol dlhé roky riaditeľom Literárnowedného ústavu SAW. Čiže ak si ho tipovala na psychiatra, nebola si ďaleko od pravdy. Nebol to konformný človek, bol to ozajstný hĺbavý literát (zrejme v tom najlepšom aj najhoršom slova zmysle :-) K výtvarnému umeniu mal blízko: bol osobným priateľom Pabla Picassa :-) Do tej miery,že mu Picasso daroval zo dve svoje vlastnoručné kresby. Picasso, ale na rozdiel od súčasných "výtvarných" ojebávačov a slabomyseľných drbkov už ako mladý umelec presvedčivo dokázal, že vie všetko tak ako starí majstri (tým myslím Rembrandta a co) ba priam lepšie a vydal sa na cestu hľadania (pre očividný dôkaz mojich tvrdení odporúčam návštevu Museu Pcasso v Barcelone). Takže ak Picaso namaľoval tri čiarky a dve bodky a nazval to "corrida", ak niekto poznal jeho tvorbu, tak si zvyšok tej corridy domyslel - v tom bol Picassov génius: vedel z obrazu vyextrahovať (abstrahovať?) jeho esenciu.
    Pod tými kresbami som sa ako dieťa hrával s Oskarovym synom. Inak na tom, že v obyčajnom bratislovskom byte viseli dvaja origoš Pičassovia nie je nič čudné. V jednom banskobystrickom byte napríklad donedávna vislo zo šesť Gauguinov a navyše farebných :-)
    Ale k Tvojmu pozorovaniu: Dnešní mazalovia sú ozaj úbohí. Myslím, že úvahu o úpadku umenia zahrniem do mojej eseje na tému Moderná medicína ako podstatný dysgenetický faktor. Vidí tam jasné súvislosti.
    publikované: 07.07.2008 01:04:19 | autor: Sinuhe (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Za svojím pojednaním o pánovi Čepanovi, Sinuhe,
    si zabudol dať bodku: - A okrem toho všetkého bol luteránom.

    Myslím si, že pomenovanie ceny pre mladých umelcov ausgerechnet po pánovi Čepanovi je prejavom spravodlivosti.
    Aby sa nezabudlo, že tiež kultivoval prostredie, ktoré dnes plodí mikyty.
    publikované: 07.07.2008 06:06:41 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. Bendži, to je iná paráda,
    než perzské miniatúry.
    Preto dostanú mikyty cenu a isfahánski miniaturisti bombu.
    publikované: 07.07.2008 06:10:29 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. Dnes by Picasso mohol nazvať
    trojbodkovaný a dvojčiarkovaný obraz ako "Cudzinec v Pamplone".
    A každý, aj kto nečítal agentúrnu správu
    http://www.sme.sk/c/3963614/Muz-zomrel-pocas-znameho-festivalu-v-Pamplone.html
    by vedel, že dve čiarky sú máry a tri bodky záver nekrológu: "Milí pozostalí, skrášlime si túto smutnú udalosť uznesením, že nášho nebohého navrhneme na Darwinovu cenu. Jeho život nebol zbytočný ..."

    Guernicu by dnes mohol Picasso premenovať na Fallúdžu.
    Ale to by šli jeho obrazy z renomovaných múzeí moderného tzv. umenia rovnou cestou do smeťáka.
    publikované: 07.07.2008 06:42:31 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. Na Štefana bez Čepana.
    Alebo sa v tom "revolucnom" hesle spominal iny komunisticky pampalas?
    :)
    publikované: 07.07.2008 07:31:12 | autor: arton (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. Sinuhe, to, ze Picasso mal talet a vzdelanie neznamena,
    ze jeho tri bodky a ciarka je umelecke dielo.

    Je to ako kresby malych deti a pre male deti - skladaju sa zo separovanych ciarociek a jednofarebnych ploch.
    Podobne prejav primitivov a pre primitivov - sklada sa z ciarociek a jednoduchych ploch.
    Toto tzv. moderne, ci ako sa pekne pise v zivotopise Cepana "ostatne" umenie, sa prihlasilo explicitne k primitivom (myslene africke a podobne artefakty) a tak vytvara a vychovava primitivov (myslene v zmysle mentalne nedonosenych bastardov)

    Kedysi vraj Cinania vyberali do sluzieb statu ludi podla schopnosti recitovat klasicke texty.
    Ja by som navrhoval vyberat ludi podla schopnosti kreslit priestorove obrazce a modelovat na nich svetlo a tien. Mozno je taky test tazsie kvantifikovatelny ako testy IQ, ale som presvedceny ze vyraznejsie odraza schopnosti mysle.

    "Nech nevstupuje, kto neovlada matematiku" bolo vraj napisane na Platonovek Akademii.
    Nech nevstupuje do verejneho sveta , kto neovlada deskriptivnu geometriu, by som dnes pouzil ja (a skusky z deskriptivnej geometrie su aj kvantifikovatelne - som presvedceny a mam dojem zo skoly, ze mnohi sa proste nedokazu tieto veci naucit ani ked chcu - a takych by som nepripustil nie to do verejnosti, ale ani k volbam)

    Mysel je priestor - a kto neovlada svojou myslou priestor, vlastne ani nevie, CO je svet.
    Pozna len jeho plochu verziu.

    Ale to vam ziaden komunisticky pampalas nikdy nepovie, lebo o tom nema sajnu, a ludom ako ja asi neuverite. A mozno ano, ak nie ste plochi, ale ste ludia tychto schopnosti.
    publikované: 07.07.2008 07:53:40 | autor: arton (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. sinuhe neuraz sa
    ze ta pouzijem ako ukazku sily imprintingov z detstva
    publikované: 07.07.2008 08:02:42 | autor: new world order (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. pipe z nazvu clanku
    je v anglictine blowjob?
    publikované: 07.07.2008 08:12:21 | autor: new world order (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. Este k tomu muru v Pamplone.)
    Ten je tusim efektivnejsi, ako stado bykov.

    Takych zazracnych darwinovskych murov by mali postavit co najviac.
    Aby vyvazili dysgenicku medicinu.
    Lumici hladajuci svoju svoju Kaiadas, kiez by vas bolo co najviacej.
    publikované: 07.07.2008 09:07:38 | autor: arton (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. Bande klamarov sa rozpada jedno velke klemstvo.
    Alebo to je len iluzia, iluzia o svojej vlastnej podstate?
    Nie, je to v kazdom pripade vedoma loz.
    Genetika nepusti a zatvarat pred nou oci je primitivna tupost.

    Pravda prenika do medii (zatial nie do masmedii) len na pripadoch znamejsich celbritiek. Kohoutova dcera - adaptovala dvoch ciganov v utlom veku ... ale geny nepustili ...
    trocha podrobnosti
    http://www.reflex.cz/Clanek32811.html
    alebo aj tu
    http://magazin.station.zoznam.sk/servlet/Satellite?pagename=CMS_Page&childpagename=Magazin/CMS_Container&c=Page&cid=1118753701921&aid=1214809793725&rid=1131353586944

    Kazdy clovek ma univerzalnu podstatu.
    Ale mnohi maju na nu navlecene okovy genetky, ktore ich mrzacia a robia z nich zlocincov.
    To su fakty.
    A iba blazni popieraju fakty.
    A je mi jedno, kolko ludi stale veri, ze zem je plocha - ona je gula.

    Nastastie, dnes uz ma clovek dojem naopak, ze vsetci vedia, ze nie je plocha - vedia, ze geny determinuju a o geny sa treba starat.
    Opat efekt cisarove nove saty - predpnuty system cakajuci na impulz na lavinovity fazovy prechod.

    O geny sa treba starat - viac ako o vlasy, viac ako o fitness, viac ako o enviromentalne prostredie ako take - lebo same geny su jadro zivotneho prostredia .
    publikované: 07.07.2008 09:22:48 | autor: arton (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. Tá pani by mohla
    napísať o svojich skúsenostiach knihu.
    Len neviem, kto by jej ju vydal.
    Možno Votobia. Tá mala pred štyrmi rokmi odvahu vydať Bakalářovu Psychológiu Rómov.
    publikované: 07.07.2008 14:23:06 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. Na VŠVU deskriptívnu geometriu
    síce majú ako odborný predmet, ale pozoruhodné je, že ju nemajú ako objektívne sito pri prijímacom konaní.
    publikované: 07.07.2008 14:31:44 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. cesi platia rychlu lekarsku pomoc
    publikované: 07.07.2008 16:24:57 | autor: new world order (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. ty vole...
    ja sa teda nepovazujem za nijakeho umelca, ale ked som ako nastrocny koncil LSU, moje prace boli teda lepsie... a to som nedostal nijake extra ocenenie... :-)
    toho magora (co tu cenu dostal) a toho druheho tiez (co ju udelil) by mali poliat horucou smolou, potom vyvalat v peri a vyhnat ich na 1000 rokov bezdomovia
    publikované: 08.07.2008 00:11:24 | autor: ardhjuna (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. Tvoj zámer (nebojme sa nazvať ho umeleckým)
    by ti mohol vyniesť Cenu Oskára Čepana 2009 za akčné umenie
    http://sk.wikipedia.org/wiki/Ak%C4%8Dn%C3%A9_umenie
    Len smelo do toho.
    publikované: 08.07.2008 05:44:52 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. No ale vráťme sa k najrozšírenejšiemu umeniu
    - manipulatívnym psychotechnikám.

    My sme tu už ukrajinský hladomor trochu rozoberali, ale táto téma sa neodbytne vracia.
    Najnovšie začala nejaká Procházková tvrdiť, že ukrajinský hladomor nebol za genocídu uznaný z ohľadom na RUSKO, akože by mu to mohlo uškodiť
    http://www.sme.sk/c/3965256/Kyjev-to-s-genocidou-nevzdava.html
    Muhehe, už len z názoru Rusov si na Západe niekto niečo robí. Keby to mohlo uškodiť Rusom, už dávno je ukrajinský hladomor uznaný za najhoršiu genocídu na svete (teda hneď po veďviemečom).

    Lenže klec padne inde. Podrobným skúmaním ukrajinského hladomoru ako genocídy by vyplávali na povrch fakty, ktoré vadia iným ako Rusom.
    Preberalo by sa tiež, kto boli tých cca 20 percent obyvateľov, ktorých genocída nepostihla (a dokonca z nej profitovali)
    http://www.sme.sk/c/3965257/Ukrajinsky-hladomor.htm
    Mestská čvarga, kriminálna lúza, lumpenproletariát. To neboli ukrajinskí roľníci.
    V kolektívnej pamäti Ukrajincov je presne zapísané, čo sa vtedy stalo, kto to organizoval a kto mal z toho prospech. A preto musia byť umlčiavaní.
    Ako správne napísala Procházková: politika. Ale iná, ako tá smetiarska politručka naznačuje.

    Samsonblinded (blog propagovaný priamo Haaretzom) už postoj zainteresovaných vysvetlil:
    http://samsonblinded.org/news/disturbed-jews-honor-ukrainian-famine-of-1932-33-2083
    "Vy ste nás masakrovali baúúú baúúú baúúú štrnásť rokov pred hladomorom, tak sme si to s vami vybavili pomocou genocídy hladom, vy skurvení antisemiti."
    Ako je ten starozákonný citát - fundament primitívnej ideológie ovládajúcej najsilnejší štát na Blízkom Východe? Zabi svojho nepriateľa, aj jeho ženu a deti a dobytok a hydinu ....
    Doba bronzová.
    publikované: 08.07.2008 07:04:46 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. co vedie ludi
    k popieraniu ukrajinskej genocidy?
    co motivuje ludi na slovensku aby to oznacovali za obycajny hladomor?
    publikované: 08.07.2008 13:55:38 | autor: new world order (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. Si prehliadla
    Mikytovo ekologické posolstvo, ema?
    Aj keď myslím, že to s tou ochranou prírody nemusel až tak preháňať a mal použiť kvalitnejší prací prášok a predpierku, aby stopy na plienkach nezvádzali k ich vysvetľovaniu nezorientovaními jednotlivcami.
    publikované: 08.07.2008 17:22:44 | autor: syska (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. RE: Tvoj zamer
    nemozem si taku performance dovolit, mila Ema,
    pri urovni umenia aka na Slovensku panuje by to s najvacsou pravdepodobnostou nikto nepochopil a nakoniec by som bol stihany za antisemitizmus a rasovo motivovany utok
    publikované: 08.07.2008 18:48:15 | autor: ardhjuna (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. Keby si tie dielka poomaciavala, syska,
    nikdy by si si ich nepomýlila s niečím tak užitočným, ako sú plienky.

    Ináčky, som tam myslela na sochu Laokóna, ktorej sa zmocnil pažravý Vatikán. Že mikyti - produkti degenerácie naštartovanej judeokresťanskými barbarmi s ich plochým, falošným videním sveta by ani len Trójskeho koňa poriadne nakresliť nevedeli.
    publikované: 09.07.2008 07:58:39 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. No veru. Slovensko má čo robiť,
    aby sa zbavilo zapšklého antisemitizmu a sa pozitívne nechalo inšpirovať svetlom medzi národmi
    http://www.haaretz.com/hasen/spages/1000209.html
    Nech je vám svetlo medzi národmi vzorom.
    publikované: 09.07.2008 08:07:30 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. Ema, čo si tu upratovala?
    Tá modrá lišta naľavo mi prekrýva časť textu a z toho torza poriadne neviem, čo mi hovoríš.
    Boli na omak igelitové? Zámer jasný!
    Prvý dojem - vizuálny - rozvešané bavlnené plienky (tiež sme ich tak vešali a keď sme použili len mydlové vločky, aj také krásne farebné obrazce na nich občas boli).
    Druhý dojem - hmatový - jednorázovky.
    Umelecký odkaz - nezáleží na tom, aké plienky používate, vždy sú ekologickou záťažou. Preto naučte svojich šrácov čím skôr na nočník.
    Nebudem už trápiť oči, tak zatím.
    publikované: 09.07.2008 14:52:35 | autor: syska (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. Totá dlhá linka, syska,
    ti rozhodila stránku v prehliadači. Poprosila som ešte v pondelok administrátora, či by ju mohol deaktivovať, ale zatiaľ som nebola vyslyšaná. Nevadí.
    Aj ja som toho názoru, že tí umelcovia sú infantilní a v detstve asi bolo všeličo zanedbané. Nielen šerbel.
    publikované: 09.07.2008 17:01:54 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  25. dlha linka
    netreba nic deaktivovat, staci si zvolit najlepsi prehliadac webu - Opera browser. Vsetko hra tak ako ma...
    publikované: 09.07.2008 18:08:17 | autor: ardhjuna (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. No vidíš, syska
    Ardžuna admin náš operetný problém vyriešil.
    publikované: 10.07.2008 07:38:36 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  27. Stavme sa, že za toto umenie
    urobiť zo sráčstva silných pravú "jewish value" ZAS nebude nikto potrestaný
    http://www.reuters.com/news/video?videoId=86035&videoChannel=1

    Hej? Preda bude? Ja viem, ten zmlátený učiteľ.

    Pri najbližšej nočnej razii okupačnej armády bude odvlečený z koncentráku na Západnom brehu do izraelského väzenia, kde ho budú môcť židia do vôle mučiť. Pretože nikto z ich západných, ľudské práva pri každej príležitosti prežúvajúcich kamarátov Izraela, ani nemukne.
    Učiteľ bude odvlečený, lebo kazí židovský imidž.

    A potom sa môžeme čudovať ako jelimánkovia, kde sa berie ten odporný antisemitizmus.
    publikované: 10.07.2008 07:46:26 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  28. admin nas
    admin nas ktory si nalogovany,
    posvat sa username tvoje,
    prid spravcovstvo tvoje,
    bud vola tvoja ako na desktope tak i na serveri,
    CPU time kazdodenny daj nam dnes,
    a odpust nam nase bluescreeny,
    ako ich my odpustame svojim operacnym systemom.

    logout

    :-D

    Len nechapem preco operetny?
    publikované: 10.07.2008 19:30:43 | autor: ardhjuna (e-mail, web, neautorizovaný)
  29. som ja ale
    blbec... uz chapem operetneho :-D
    publikované: 10.07.2008 19:32:37 | autor: ardhjuna (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. adržuna brahman
    je v našej domácnosti ustálený pojem. Keď brahmana nahradil admin, veta sa schlpila.
    Lepšie to vysvetliť neviem.
    publikované: 10.07.2008 21:21:04 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  31. :-)
    mate to trocha pomylene vo vasej domacnosti, mila Ema...
    Ardhjuna nieje brahman, ale ksatrija...
    Je to lukostrelec, ktory polozil k zemi velkeho Bhismu (okrem desiatok tisicov inych statocnych bojovnikov)

    :-)
    publikované: 10.07.2008 21:25:33 | autor: ardhjuna (e-mail, web, neautorizovaný)
  32. naproti tomu
    napriklad Bhisma bol dvojrodeny, teda bol brahman aj ksatrija zaroven :-)

    Gita ktoru Vishnu v tele Krishnovom spieva za opratami bojoveho zaprahu je urcena Ardhjunovi na sklonku velkej bratovrazednej bitvy na Kuruksetre...
    publikované: 10.07.2008 21:30:56 | autor: ardhjuna (e-mail, web, neautorizovaný)
  33. ooops
    nie na sklonku, ale na zaciatku...

    BTW, Bhisma bol Ardhjunov majster :-) a Ardhjuna ho zajebal ako vola, lebo bolo treba... a Bhisma to pochopil a prijal s kludom brahmana...

    no... dobre... stacilo hadam :-)
    publikované: 10.07.2008 21:33:36 | autor: ardhjuna (e-mail, web, neautorizovaný)
  34. Verme, že sa Ardžuna neurazil,
    že ho v našej domácnosti máme za hentakého.

    Kšatrija sa volal nášho suseda kocúr. On bol zhodou okolností Luknár. Celá ulica sa čudovala, prečo má jeho kocúr babské meno.

    Ale dobre, že hovoríš. Spomenula som si, že som kúpila od harékrišnistov z Podunajských Biskupíc knižku Bhagavadgíta taková, jaká je od Šrí Šrímada A.Č. Bhaktivédantu Swámiho Prabhupádu, zakladateľa-áčárju Medzinárodného spoločenstva pre uvedomovanie si Krišnu a som si uvedomila, že sladšia od kokakoly a pepsikoly je dharmakola. Tam sú ilustrácie, až no.
    Ako súprava boli ku knižke karma free koláčky. Tie boli pre zmenu celkom bez cukru.
    Toľko vlastná skúsenosť.
    publikované: 10.07.2008 22:11:24 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  35. toho bhaktiswamiho
    by som pre zmenu s kludnym svedomim a karmafree zajebal ja... lebo by bolo treba :-) nie ze by som mal nieco proti indom... len ze ten magor robi tazky cukrovinkarsky biznis z veci posvatnej :-)
    publikované: 10.07.2008 22:20:07 | autor: ardhjuna (e-mail, web, neautorizovaný)
  36. Hej
    a nezabudni ho zahrabať, nech si ho zožerú prakrti.

    Na záver tejto kultúrnej vložky by som otázku klasika odcitovala: Kto vie, kde je ten, pre ktorého je ako bráhmanstvo, tak kšatrijstvo len potravou a pre ktorého je smrť korením?
    A skromne odpovedala, že momentálne sa tuto v našom pitvore nenachádza.
    publikované: 10.07.2008 22:45:45 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  37. .
    dobru noc, mila Ema a dakujem ze pises
    publikované: 10.07.2008 23:00:41 | autor: ardhjuna (e-mail, web, neautorizovaný)
  38. new world orderly,
    s tym prikladom imprintingu v detstve ti to nevyslo. Z detstva, resp. pubertalnych ciac (co uz je ale dost neskoro na imprinting) som si odniesol resvedčenie, že Picasso si tými dvojčiarkovymi a trojbodkovymi kresbami robil z ľudí srandu (a darmožrúti - výtvarní kritici mu v tom sekundovali a poskytovali mu krytie). Asi to bolo dobré aranžmá obrazov v Museu Picasso a motžno som bol aj v danej chvíli správne naladený, ale keď so prechádzal chronologickou a reprezentatívnou ukážkou Picassovej tvorby v rečenej galérii, tak som zrazu ostal stáť pred jedným takým čiarkovým, uhľom či tušom kresleným obrázkom a ostal som stáť plný úžasu: lebo pred očami sa mi ten obraz k tým čiarkam a bodkám doplnil do plnofarebného a živého výjavu. A podobne som pochodil aj pri niekoľkých ďalších kresbách. Tento zážitok hodnotím ako jeden z najmocnejších "Aha-Erlebnis", ktoré som v živote mal a som vďačný náhode, že som ho mal. Nielenže som pochopil, že Picasso bol génius abstraktnej kresby a sklonil som sa pred ním, ale bol to príjemný a objavný zážitok per se. To sa nedá pochopiť, too treba zažiť. Napokon, umenie je tu pre ľudí (verejnosť, konzumentov) a ja som zrazu dokázal stráviť niečo pre mňa predtým nestráviteľné. Viem však jedno: že takýto zážitok NIKDY nebudem mať pri pozeraní mykitových výtvorov. Smutné je, že po Picassovi, ktorý bol ojedinelým zjavom, sa vyrojili už tu vyššie spomínané všelijaké mikyty súčasnosti, či klimovia rokov sedemdesiatych a podobné veci. Klimovia (predchodcovia mikyt) napríklad v živote nenamaľovali skoro nič iné, než akési rôzne kolorované krížiky a nazvali ich "križovatky" (samozrejme očíslované). No, už sa mi nechce ďalej písať.
    publikované: 11.07.2008 01:00:22 | autor: Simuhe (e-mail, web, neautorizovaný)
  39. ema,
    však je ten malý komár macher aj na sémantiku starých gréckych výrazov ... :-P
    publikované: 11.07.2008 01:07:05 | autor: Sinuhe (e-mail, web, neautorizovaný)
  40. náš obľúbený šoumen a recidivista Peter Sch. v akcii:
    publikované: 11.07.2008 01:27:51 | autor: Sinuhe (e-mail, web, neautorizovaný)
  41. Sinuhe, existuje jeden skresľujúci efekt,
    ktorý musia sebareflexívne odfiltrovávať napríklad aj prírodovedci: keď človek príde niekam ďaleko a strávi tam kopu času (a ešte k tomu zaplatí vstupné), má tendencie k bombastickým objavom. Egál, či tam zahliadne Yettiho, alebo umeleckú hodnotu Picassovych diel, svätosväte (čím nevzývam Mikytu) bude tvrdiť, že je to tak.
    Blbo sa hovorí výskumníkovi, ktorý premrhal kopu času a peňazí na expedíciu na Čukotku, že zistil veľké gulové a sa tam iba svojrázne odrekreoval. Tiež nebude platiaci vizitor múzea tvrdiť, že bolo úplne o ničom, lebo šak by zhadzoval sám seba, že za niečo také vyplázol peniaze, a ešte k tomu vlastné.

    Náš obľúbený Komárek pekne píše o abstraktnom umení (a opäť, ako obvykle, prináša kopu inšpiratívnych myšlienok), ale nebudem tu improvizovať, aby som nebola nepresná a priebežne ti sem dám kus originálu.
    On sa v tej knihe Príroda a kultúra vyjadruje aj k Adolfovi Portmannovi (o čo pozoruhodnejšom, o to zabudnutejšom biológovi), ale túto tému som prihrala Šunkesovi, pretože ako zviera sa k tomu bude vedieť lepšie vyjadriť.
    publikované: 11.07.2008 07:53:24 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  42. Sinuhe, paneboze,
    nie, uplne vazne, zvuk si ani nepustaj.
    Ty ako lekar by si mal povinnost tomu shucnutemu cloveku pomoct.
    :) Ale fakt, uplne vazne.

    Mimochodom, dnes som bol svedkom manifestacie za slobodu slova v Trencine.

    Takisto som mal moznost pozorovat clenov antifa celkom z blizka - su to nestastni zniceni ludia, tiez vazne.

    Neviem, mozno by to mal videt Grigorij, aby mu bolo lepsie.
    Pripomina mi to fakt koniec osemdesiatych rokov, aj problematika je ta ista - staci rozbit zakaz sirenia informaciu - a ideologicky totalitny system je v koncoch.
    Myslim, ze aj ti tajni, co komandovali a filmovali, boli stale ti isti, este z roku 1989 :)
    Ale tentoraz som si ich mohhol aj ja nafilmovat.

    publikované: 11.07.2008 20:11:59 | autor: arton (e-mail, web, neautorizovaný)
  43. precitajte si bezocive klastvo
    publikované: 11.07.2008 20:22:14 | autor: new world order (e-mail, web, neautorizovaný)
  44. prečítal som si
    slepica z TASR (!) Monika Poláková
    publikované: 11.07.2008 20:54:45 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  45. V kancli šéfredaktora TASR
    Boss: Poláková! Ako ste mohli napísať takú kravinu! Kazíte nám naše už aj tak mizerné meno!
    Poláková: eee oné .... (sa culí)
    Boss: Poláková! Ste vy úplná sliepka? Ste vy Monika Beňová?
    Poláková urazeným tónom: Ja som to tak proste cítila. Napísala som to úprimne. Máte niečo proti tomu? Diskriminujete moje cítenie!
    Boss (rezignovane): No ... keď ste to tak cítili, nebudeme správu opravovať.

    A tak v internete zostala navždy zaarchivovaná správa z 11. júla 2008, 18.00 h, o iránskych jadrových skúškach. Raz sa to historikom môže zísť.
    publikované: 13.07.2008 18:54:27 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  46. Sinuhe, tu je sľúbený text od Komárka
    - Umenie je rovnako dobrým symptómom ľudstva ako trebárs reč, ba z praktického hľadiska i lepším, pretože sa uchováva v historických nálezoch - kosť s rytinou nájdeme jaskyni ľahko, skamenelé pluskvamperfektum sotva.
    Drvivá väčšina kultúr maľuje svet nie tak, ako ho vidí, ale tak, ako ho "vie". Realizmus "fotografického"typu sa zrodil len v renesančnej a novovekej Európe, akési nábehy k nemu boli aj v neskorej antike a Číne a skôr sa týkali detailov, než celkovej kompozície obrazov.

    Maľby lovecko-zberačských národov varírovali od úplne abstraktných po iba ľahko štylizovane realistické - také boli napríklad jaskynné kresby zvierat od magdelenienskych lovcov, ktorých účel sa interpretuje obvykle ako magický. Tak to, samozrejme, je, ale "mágiou" sa potom musí nazvať aj vyjadrenie hlbokej impresie po stretnutí s nimi (vzhľadom na umiestnenie v hlbinách jaskýň neprichádza "estetický" účel do úvahy - väčšina týchto malieb predstavuje veľké cicavce, len minimum vtáky, ľudí či bytosti ľuďom podobné a len jediná zobrazuje lúčnu kobylku s ľudskou tvárou).

    Proces "abstrakcie" figurálnych vzorov v takmer geometrické ukazujú vo svojich prácach napr. Wickler a Seibt (1982) na príklade štylizácie vtákov na staroekvádorských ozdobách vretien na pradenie. Naučiť sa "dekódovať" realistické maliarstvo je pre etniká, ktoré ich nepestujú, obtiažnym problémom: Grzimek (1963) popisuje vnímanie obrazov známych zvierat u západoafrických domorodcov spočiatku ako ľahostajné vzťahovanie sa k farebnej škvrne, po "vhľade" potom ich nadšenie, že vidia antilopu, ale malú a sploštenú.

    On tam potom Komárek píše o umení v jednotlivých kultúrach. Že síce každá kultúra oceňovala iný typ "rozvášňovania" a iné odsudzovala, ale až do európskeho novoveku v každej z nich existovalo jasno, čo umenie je a čo nie.
    "Tradične vždy existoval nejaký umelecký kánon a dielo bolo posudzované podľa toho, či je dokonalé, alebo či mu niečo chýba (odtiaľ je nakoniec slovo chyba). Až európsky novovek priniesol oslabenie a zhruba od posledných dekád 19. storočia zbortenie týchto kánonov (hlavne v hudbe a výtvarnom umení, podstatne menej v literatúre, ktorej význam len prudko klesol) a kritériom umeleckosti sa stáva v konečnom dôsledku úspech, vo svojej najdrastickejšej podobe rýdzo komerčný.

    To je nadnes od Komárka všetko.
    publikované: 13.07.2008 19:20:33 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  47. To, že v oblasti umenia
    má ľudstvo svoj zenit už dávno za sebou, je myslím viac-menej jasné.
    Neprajú tieto triviálne časy ani sile ducha ani kráse. V umeleckej obore sa skupuje už iba podradný dobytok, absolútny odpad, ktorý nevie ani do štyroch napočítať, nietože programovať, tak robí do aspoň umenia. A má na to vysokoškolský certifikát. Tí najvychytenejší dokonca kmeňový. Promovaní imbecili, hlavy študované.
    Máte jebnuté decko? Nevadí. Dajte ho na VŠMU, VŠVU, VÚML. Na poradí nezáleží.
    publikované: 18.07.2008 22:29:50 | autor: idar (e-mail, web, neautorizovaný)
  48. good
    Bzučiace diaprojektory, ktoré premietali na stenu ponuku nejakej cestovnej kancelárie, základné frázy v angličtine a pohľad na ošarpaný barák, akýsi prieskum verejnej mienky v Británii a v Poľsku vylepený na stene a zlatý klinec výstavy, expozícia víťaza. Visela na oceľových lanách tiahnuvšich sa z kumbálu.

    http://www.lvtaschenonlineshop.com/
    http://www.yeslinksoflondon.com/links-of-london-bracelets.html
    http://www.salestiffany.com/
    http://www.yeslinksoflondon.com/links-of-london-charms.html
    publikované: 29.07.2010 05:24:18 | autor: links of london (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014